13 czerwca 2023

Lexus TX. Długość ma znaczenie

Lexus TX
Lexus TX

Po najmniejszym Lexusie LBX przyszła pora na premierę największego auta w gamie – Lexus TX może pomieścić 7 osób w trzech rzędach, ma ponad 5 metrów długości i powstał na bazie długiej odmiany Toyoty Highlander.

Lexus LX został stworzony z myślą o rynku amerykańskim. Tam też będzie produkowany. Ale nie ma się co martwić, auto powstało na bazie dostępnej u nas Toyoty Highlander. Co prawda w Europie mamy tylko wersję krótką, w Stanach Zjednoczonych znaczne i popularniejsza jest wersja „long”. A żeby było ciekawiej, na potrzeby Lexusa TX platforma GA-K została jeszcze bardziej rozciągnięta.

Ostatecznie auto ma 5 metrów i niemal 16 centymetrów, rozstaw osi to 2,95 cm. Wszystko po to, by Lexus TX mógł konkurować z największymi autami BMW, Audi i Mercedesa, o amerykańskich markach nie wspominając. Elementem wyróżniającym jest tu nowy grill znany choćby z Lexusa RZ lub LBX, o którym więcej pisaliśmy TUTAJ.

Nowe kształty

Grill ma trapezoidalny kształt i jest wyraźnie oddzielony od opadającej ku dołowi maski, na której, tak jak w miejskim crossoverze, umieszczono emblemat Lexusa. Przednie światła do jazdy dziennej mają kształt odwróconej litery „L” i po modelu LBX, to drugie auto marki, w którym debiutuje to rozwiązanie.

W zależności od wersji wyposażenia auto ma sześć lub siedem miejsc, a przestrzeń bagażowa za trzecim rzędem siedzeń to 570 l. Po złożeniu foteli w ostatnim rzędzie bagażnik powiększy się do 1625 l, a gdy złożone będą drugi i trzeci rząd, dostępne będzie aż 2746 l przestrzeni na bagaże.

Choć to Lexus, nie znajdziemy w nim tak wyrafinowanego wnętrza, jak w dostępnym u nas modelu RZ. Wnętrze TX-a jest bardziej surowe i pospolite. Auto korzysta za to najnowszych rozwiązań technologicznych marki. Najważniejsze informacje dla kierowcy wyświetlane są na 12,3-calowych cyfrowych zegarach, ekran systemu multimedialnego ma przekątną 14 cali, a auto może być wyposażone również w wyświetlacz HUD na przedniej szybie. Specjalne dla tego modelu stworzono 21-głośnikowy system audio Mark Levinson Premium Surround Sound System. Standardem w modelu TX jest pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + trzeciej generacji.

Nowa hybryda

Lexus TX dostępny będzie w trzech wersjach silnikowych. Lexus TX 350 będzie miał turbodoładowany silnik 2.4 l o mocy 278 KM, napęd na przód lub na cztery koła oraz ośmiobiegową przekładnię automatyczną.



Lexus TX 500h będzie korzystał z napędu hybrydowego znanego z modelu RX 500h łączącego silnik 2.4l turbo, z sześciobiegową przekładnią automatyczną oraz stałym elektrycznym napędem na cztery koła DIRECT4. Łączna moc tej wersji to 371 KM. TX 500h będzie wyposażony w układ skrętnych tylnych kół (Dynamic Rear Steering), który ułatwia manewrowanie przy niskich prędkościach oraz poprawia stabilność podczas jazdy autostradowej.

Nowością w gamie Lexusa będzie TX 550h+. To pierwsza hybryda plug-in, w której zastosowano silnik 3.5 l V6, przekładnię CVT oraz stały elektryczny napęd na cztery koła DIRECT4. Łączna moc układu wynosi 412 KM. Auto w trybie elektrycznym będzie w stanie pokonać do 53 km.

Patrząc na rozmiary nowych największych SUV-ów trzeba przyznać, że i u nas przydałby się model TX. Lexus RX, o którym szczegółowo pisaliśmy TUTAJ, ma 4,89 m długości rozstaw osi wynoszący 2,85 m. Nie ma już niestety wersji długiej. Z kolei elektryczny Lexus RZ, choć ma taki sam rozstaw osi, jest ciut mniejszy (4,8 m). Ponad pięciometrowy Lexus TX pod tym względem długości prześcignąłby Audi Q7 (5,06 m), skracając dystans do BMW X7 (5,18 m) i Mercedesa GLS (5,2 m).

Lexus TX