20 września 2024

Mercedes szykuje rywala dla Porsche Taycana. Jakie będzie to auto?

Mercedes-AMG Vision Concept EV

Mercedes-AMG 4Door Coupe drugiej generacji będzie samochodem elektrycznym o mocy nawet ponad 1000 KM. Rywale powinni już zacząć się bać? Jak najbardziej!

Mercedes ujawnił niedawno, że zamierza wycofać się z planu sprzedawana wyłącznie elektrycznych aut od 2030 roku. Marka będzie inwestować znaczne środki w rozwój silników spalinowych i chce oferować auta z takimi jednostkami „tak długo, jak będzie to możliwe”.

Kolejnym newsem ze świata Mercedesa jest zmiana filozofii nazywania modeli elektrycznych. Nie będzie już określeń typu EQA, EQB czy EQE. Zamiast tego, Niemcy postanowili o utrzymaniu dotychczasowego nazewnictwa. Oznacza to, że w gamie pozostaną takie modele, jak klasa C, klasa E, GLE czy V.

Wersje elektryczne będą sprzedawane jednocześnie ze spalinowymi i otrzymają taką samą nazwę. Czyli np. klasa E na prąd nie będzie nazywać się już EQE. Pozostanie modelem E, a wersja EV zostanie dookreślana dopiskiem „with EQ Technology”.

Tak dzieje się już w przypadku Mercedesa G. Inne modele otrzymają zaktualizowane nazwy przy okazji wymiany generacji – informuje portal elektromobilni.pl.

Mercedes-AMG 4Door Coupe: nowa generacja

Mercedes pracuje także nad nową generacją modelu AMG GT 4Door Coupe. Nie wiadomo jeszcze, czy będzie to auto wyłącznie elektryczne, czy też dostępne w odmianach spalinowych. Bardziej prawdopodobna wydaje się ta druga opcja. Możliwe więc, że równolegle w sprzedaży będą dwa modele AMG GT 4Door, zbudowane na dwóch platformach. Jeden spalinowy, a drugi – elektryczny. Skupmy się teraz na odmianie EV.

Mercedes-AMG GT 4Door Coupe EQ miałby na rynku całkiem mocną (dosłownie i w przenośni) konkurencję. To przede wszystkim Porsche Taycan i Audi e-tron GT. Czterodrzwiowe, opływowe nadwozie, mierzące około 5 m długości, linia w stylu coupe, a do tego… ogromne moce. Tak najprościej można scharakteryzować powyższe auta.

Jak nowy Mercedes-AMG 4Door Coupe może wyglądać? Prawdopodobnie jego design będzie zbliżony do tego, który znamy z prototypu Vision AMG Concept z 2022 roku. Obecnie trwają już testy wersji przedprodukcyjnej, przeprowadzane oczywiście głównie na legendarnej, północnej pętli niemieckiego toru Nurburgring.

Auto jest pokryte kamuflażem, widać już jednak np. duże hamulce, masywne, poszerzone błotniki klamki chowane w nadwoziu (jak np. w nowej klasie E).

Na „sportowej” platformie

Podstawą nowego 4Door Coupe będzie AMG Electric Architecture (AMG.EA), czyli platforma stworzona wewnętrznie przez AMG na potrzeby mocnych modeli EV.

Mercedes użyje prawdopodobnie silników elektrycznych firmy Yasa, charakteryzujących się wyjątkowo niską masą – to przecież bardzo istotny parametr w przypadku modelu sportowego. Z kolei akumulator o wysokiej gęstości energii będzie pochodził z firmy Sila Nanotechnologies ze Stanów Zjednoczonych.

Jakiej mocy należy się spodziewać? W topowej wersji będzie to ponad 1000 KM. Dzięki temu Mercedes-AMG 4Door Coupe nawiąże walkę np. z Porsche Taycanem Turbo GT, rozwijającym w najmocniejszym ustawieniu 1108 KM. Osiągów jeszcze nie znamy – ale 100 km/h w czasie około 2,4-2,6 s nie powinna tu zaskakiwać.

Auto pojawi się na rynku w 2026 roku. Segment sportowych, choć relatywnie praktycznych modeli elektrycznych będzie się zapewne dynamicznie rozwijał. Czekamy jeszcze na rywala ze znaczkiem BMW. Zapewne bawarska marka nie odpuści rywalom.