3 października 2023

Norwegia: padł kolejny rekord

Audi e-tron GT - zasięg zimą

Norwegia to kraj z największym na świecie wysyceniem rynku autami elektrycznymi. Tak dużym, że część sceptyków twierdzi wprost, że jest to już po prostu …przesyt. Tymczasem wrzesień choć ogólnie był miesiącem zastoju w branży samochodowej, to przyniósł nowy, wydawałoby się nieprawdopodobny rekord.

We wrześniu w salonach samochodowych Norwegii panował spokój. Łącznie sprzedano 10 342 nowych samochodów osobowych. To o 29,4% mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.

REKORDOWY WRZESIEŃ W NORWEGII

Zobacz wideo news

Norwegia: rekordowy wrzesień

Pomimo niskiej liczby rejestracji nowych samochodów osobowych, udział elektryków był rekordowo wysoki we wrześniu: aż 87% wszystkich rejestracji nowych samochodów stanowiły właśnie modele na prąd, co jest historycznym osiągnięciem.

W tym roku udział w rynku samochodów elektrycznych był i jest dość stabilny – to nieco ponad 83% wszystkich nowych pojazdów osobowych (TUTAJ przeczytasz, jak działa auto na prąd).

Mniej rejestracji niż w ubiegłym roku

Od stycznia do początku października po raz pierwszy zarejestrowanych było 95 497 nowych samochodów osobowych. To o 7,1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Z wyjątkiem niewielkiego wzrostu w przypadku hybryd, jak dotąd w tym roku nastąpił znaczny spadek dla wszystkich innych układów napędowych – donosi portal elektromobilni.pl.

W statystykach rejestracji nowych samochodów osobowych przeważają znane marki. Są to Volkswagen, Toyota, Volvo i Skoda – z Teslą na czele. Obecnie dominują nieco tańsze modele samochodów.

Norwegia: wizja podatków napędza rynek

W 2022 r. odnotowano niezwykle wysoką liczbę rejestracji nowych samochodów, a w grudniu w ciągu jednego miesiąca ustanowiono nowy rekord rejestracji z prawie 40 000 nowych samochodów. Stało się to po zapowiedzi wprowadzeniu podatku VAT na samochody elektryczne i ogłoszeniu zmian podatkowych od 1 stycznia 2023 r. (TUTAJ przeczytasz, jak wydłużyć żywotność baterii elektryka).

„Liczby, które teraz widzimy, dają dobry obraz obecnej sytuacji: branża musi pracować znacznie ciężej przy każdej sprzedaży nowych samochodów. Wiele firm ma auta na placach, ale nawet krótkie terminy dostaw i dobre rabaty nie wystarczą, aby przyciągnąć klientów do salonów samochodowych" – mówi dyrektor Oyvind Solberg Thorsen z Rady Informacyjnej ds. Ruchu Drogowego (OFV).

Wśród aut dostawczych dominują diesle

Spośród 19 484 nowych samochodów dostawczych zarejestrowanych po raz pierwszy w tym roku, 6378 to samochody elektryczne, co stanowi 33-procentowy udział w rynku. Liczba elektrycznych samochodów dostawczych jest o 49% większa niż w tym samym czasie w ubiegłym roku.

W tym roku po raz pierwszy zarejestrowano prawie dwa razy więcej, 12612 nowych samochodów dostawczych z silnikiem wysokoprężnym. Daje to udział na poziomie 65%, ale warto zauważyć, że w liczbach jest spadek o 17% w porównaniu z rokiem poprzednim.