Nowy Mercedes CLA z istotnym brakiem. Może on dodatkowo utrudnić korzystanie z tego auta

Mercedes wprowadził do sprzedaży bubel? Jak się okazuje, przy opracowywaniu nowego CLA niemiecki producent zaoszczędził na pewnym elemencie, co może znacznie utrudnić życie z tym samochodem podczas podróży, szczególnie w takim kraju jak Polska.
- Nowy Mercedes CLA to pierwszy model tego wytwórcy z 800-woltową instalacją elektryczną.
- Pozwala on na bardzo szybkie ładowanie, ale tylko na wybranych stacjach.
- W Polsce wiele ładowarek DC „nie obsłuży” tego samochodu.
Nowy Mercedes CLA, który właśnie wszedł na polski rynek, na razie występuje wyłącznie w dwóch wariantach elektrycznych. Słabszy, czyli 250+ wytwarza 272 KM, natomiast mocniejszy – 350 4Matic – oddaje do dyspozycji 354 KM. Dysponuje on drugim silnikiem przy przedniej osi, co oznacza, że ma napęd 4x4.
Nowe CLA to samochód dla Mercedesa pod wieloma względami przełomowy. Powstał na zupełnie nowej platformie MMA, ma nowy system operacyjny, a także – jako pierwszy – 800-woltową instalację elektryczną.
Dzięki niej to niemieckie auto jest w stanie przyjąć prąd z maksymalną mocą 320 kW, co przekłada się na 275-325 km zasięgu „dodanego” do baterii w zaledwie 10 minut. Nowy Mercedes CLA w słabszym wariancie bez ładowania pokona 790 km. Z kolei w mocniejszym – do 769 km.
TUTAJ poznasz polskie ceny i wyposażenie nowego Mercedesa CLA.
Nowy Mercedes CLA z pewnym brakiem
Wszystko to brzmi naprawdę dobrze, ale jest tu jeden szkopuł. Otóż, Niemcy nie wyposażyli swojego samochodu w odpowiedni przetwornik DC-DC, który znajduje się choćby w elektrycznych Hyundaiach czy Kiach, zaopatrzonych w 800-woltową instalację elektryczną.
Umożliwia on przekształcenie prądu stałego ze starszych słupków CCS 400V na napięcie 800V. Z kolei w modelach Porsche i Audi przy korzystaniu z nich akumulator jest wirtualnie dzielony na dwie „połówki 400V”.
Nowy Mercedes CLA, ze względu na brak wspomnianego przetwornika, nie będzie pobierał prądu ze stacji szybkiego ładowania CCS o napięciu 400V. Jej moc zazwyczaj wynosi 50 kW. A to oznacza spory problem dla użytkowników tego samochodu nad Wisłą. Dlaczego?
Spośród około 3000 szybkich ładowarek w naszym kraju, bardzo wiele wciąż jest przystosowanych jedynie do obsługi samochodów z instalacją 400-woltową. To zazwyczaj starsze słupki o mocy 50 kW.
TUTAJ przeczytasz megatest Porsche Macana.
Mercedes potwierdza brak przetwornika
Doniesienia dotyczące istotnego braku w nowym CLA potwierdził choćby szwedzki oddział Mercedesa. „Skupiamy się celowo na infrastrukturze ładowania o napięciu 800 woltów lub wyższym. Ładowanie na stacjach AC jest zawsze możliwe w przypadku CLA” – taką odpowiedź przekazał ekspert techniczny Mercedesa portalowi vibiligare.se.
W nowym Mercedesie CLA owszem jest inny przetwornik DC-DC, ale jego zadanie polega na dostarczaniu prądu o napięciu 12V z akumulatora trakcyjnego. Korzystają z niego odbiorniki pokładowe, jak np. oświetlenie, multimedia, czy ogrzewanie siedzeń.
„Udział stacji szybkiego ładowania 800 V DC w całej sieci ładowania stale rośnie. System operacyjny i nawigacja Mercedesa zapewniają, że kierowca zawsze jest kierowany do kompatybilnych stacji ładowania. Aktualizacja dostępnych i kompatybilnych stacji ładowania odbywa się niemal w czasie rzeczywistym” – informuje niemiecki producent.
Warto pamiętać, że nowy Mercedes CLA może być ładowany za pomocą domowych wallboxów czy ładowarek AC o mocy 22 kW. Co istotne, odpowiedni przetwornik DC-DC ma się pojawić wkrótce, jako płatna opcja.







