6 października 2025

Obwodnica Krakowa coraz bliżej końca – 2 km w tym roku, a kiedy pełne otwarcie trasy?

S7 budowa
Zdjęcie: GDDKiA

Od poniedziałku (6 października) poważne zmiany na obwodnicy Krakowa. Kierowcy wjadą na rondo nad S7 przy powstającym węźle Grębałów. Do końca 2025 roku ma być dostępny 2-kilometrowy odcinek tej trasy w okolicy Nowej Huty. To jednak nie koniec prac nad ringiem stolicy Małopolski.

  • W tym roku kierowcy pojadą nowym odcinkiem S7 w Krakowie.
  • Gotowe rondo na węźle Grębałów poprawi płynność ruchu.
  • Zakończenie budowy całej obwodnicy Krakowa planowane jest na 2026 rok.

Budowana obwodnica Krakowa w ciągu S7 jeszcze w tym roku zyska przedostatni zaplanowany odcinek. Do finiszu brakuje jeszcze 5 km trasy ekspresowej między węzłami Mistrzejowice i Nowa Huta.

Obwodnica Krakowa – rondo już gotowe

Drogowcy udostępnili kierowcom kluczowy element nowego węzła Grębałów – rondo zlokalizowane nad trasą S7. To właśnie ono będzie w przyszłości centralnym punktem całego układu komunikacyjnego.

Po wprowadzeniu zmian kierowcy jadący ulicą Kocmyrzowską korzystają już z nowego przebiegu drogi. Ruch odbywa się jednym pasem w obu kierunkach przez świeżo wybudowane rondo nad ekspresówką. Odcinek między węzłem Grębałów a powstającą pętlą tramwajową został przełożony na nową jezdnię po stronie cmentarza, gdzie również obowiązuje ruch po jednym pasie w każdym kierunku.

Dojazd z ulicy Łowińskiego – zarówno od strony Okulickiego, jak i Ujastka – pozostał bez zmian i nadal prowadzi dotychczasowymi wjazdami na węzeł. Ze względu na trwające prace budowlane utrzymano tymczasowe rondo poniżej ul. Kocmyrzowskiej. Ma ono umożliwić bezpieczny przejazd pojazdom budowlanym i sprzętowi wyjeżdżającemu z placu robót.

Obwodnica Krakowa gotowa w 2026 r.

Zakończenie budowy obwodnicy Krakowa zaplanowano na drugą połowę 2026 roku. Prace przy trasie ekspresowej S7 przebiegają zgodnie z harmonogramem. Kierowcy już od grudnia 2024 roku korzystają z 13,3-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłem Widoma a budowanym węzłem Mistrzejowice. Aktualnie trwa realizacja kolejnego, 5-kilometrowego fragmentu trasy w kierunku węzła Nowa Huta. Tam powstaje 29 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i estakady.

Wartość inwestycji to prawie 1,7 mld zł, z czego blisko 956 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.

Dalsza budowa S7 w Małopolsce

Ukończenie obwodnicy Krakowa nie oznacza, że podróż do Zakopanego będzie już wygodna. Budowa drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice jest na etapie planowania. Według wstępnych założeń decyzja środowiskowa dla wybranego wariantu pojawi się około 2030 roku, co oznacza, że sama budowa ruszyłaby dopiero w kolejnej dekadzie.

Projekt budzi duże emocje wśród mieszkańców i samorządów. Miasto Kraków zapowiedziało sprzeciw wobec przebiegu trasy przez Swoszowice, natomiast gminy, takie jak Siepraw, już podjęły rezolucje sprzeciwiające się niektórym wariantom.