Oto zupełnie nowa Toyota na prąd. Debiut? W 2025 roku

Japończycy zaprezentowali nowego crossovera, który wyróżnia się atrakcyjną, sportową stylistyką nadwozia. Auto trafi na rynek w 2025 roku, ale już dziś zapowiada styl elektrycznych modeli tego wytwórcy. Oto Toyota Sport Crossover Concept.
Toyota coraz ambitniej podąża w kierunku elektromobilności. Japończycy do 2026 roku zamierzają wprowadzić na rynek 6 zupełnie nowych modeli elektrycznych, z czego pięć będzie uterenowionych. Ma je łączyć nie tylko rodzaj napędu, ale również uproszczona konstrukcja, nowe baterie czy samobieżna linia produkcyjna (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).
Toyota Sport Crossover Concept: nowy styl
Jednym z pierwszych nowych modeli na prąd będzie spory crossover, mający na rynku konkurować choćby z elektrycznym wcieleniem Peugeota 408. Na dziś dzień najistotniejszą informacją – poza tym, że Japończycy w ogóle planują takie auto – jest stylistyka jego nadwozia.
Toyota Sport Crossover Concept zwiastuje bowiem kierunek, w którym pójdą inne elektryczne modele tego wytwórcy. Cechuje się więc przodem z elementami świetlnymi zbliżonymi do tych stosowanych choćby w nowym Priusie (TUTAJ przeczytasz o tym więcej). Poza tym linie nadwozia są mocno wygładzone, a nadkola – wyraźnie zaznaczone.
Dach mocno opada, natomiast pokrywa bagażnika przechodzi w spojler. Cały tył oplata pas świetlny, wnikający głęboko w nadkola.
Toyota Sport Crossover Concept: zaprojektowany w Chinach
Japończycy zapewniają, że ich nowy elektryczny model, którego wersja produkcyjna zadebiutuje w 2025 roku, ma wyróżniać się przestronnym wnętrzem oraz zapewniać maksimum komfortu. Przedstawiciele Toyoty wspominają też o dużej ilość miejsca na nogi pasażerów kanapy oraz o obszernym bagażniku.
Toyotę Sport Crossover Concept opracowała chińska spółka joint venture tego japońskiego wytwórcy, utworzona razem z BYD-em. Choć szczegóły techniczne tego auta poznamy w przyszłym roku, wiadomo o nim dwa istotne fakty.
Po pierwsze, ma występować z opcjonalnym napędem na obie osie. Po drugie, dostępne będą przynajmniej dwa różne akumulatory do wyboru.
Nowe baterie
Toyota w 2026 roku chce wprowadzić do produkcji nową generację baterii, zapewniających pokonanie ponad 800 km na jednym ładowaniu. Obok nich w ofercie znajdą się tańsze akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe, oferujące zasięg powyżej 600 km.
W kolejnym etapie pojawią się bipolarne baterie litowo-jonowe, w przypadku których mówi się o ponad 1000 km bez uzupełniania prądu. Z kolei akumulatory ze stałym elektrolitem i zasięgiem ponad 1200 km zadebiutują w autach Toyoty w 2027 roku.
Japończycy do 2030 roku chcą wyprodukować 3,5 mln samochodów elektrycznych, z czego 1,7 mln powstanie w nowej fabryce tego wytwórcy (BEV Factory).
„Będziemy oferować różne technologie baterii, tak jak teraz oferujemy różne napędy. Chcemy dostosować rodzaj akumulatora trakcyjnego do typu samochodu oraz jego zastosowania, a także do potrzeb naszych klientów" – mówi Takero Kato, prezes BEV Factory.
Toyota pracuje również nad kształtami i rozmiarami zespołów ogniw. Tutaj kluczowym aspektem jest zmniejszenie wysokości akumulatorów, co pozwoli na obniżenie wysokości całego auta, a tym samym – jego powierzchni czołowej (TUTAJ poznasz podstawy aerodynamiki).




