Auta w cenie poniżej 50 tys. zł sprzedają się jak ciepłe bułeczki. Co jeszcze wiemy po I kwartale 2024 roku? | OTOMOTO Insights

Liczba ogłoszeń dostępnych na OTOMOTO bije rekordy, ceny samochodów spadają, a najszybciej sprzedają się auta z silnikiem benzynowym i te zasilane LPG – takie wnioski płyną z lektury najnowszego raportu OTOMOTO Insights.
Na rynku widać długo wyczekiwane ożywienie. Optymistyczne nastroje konsumentów i poprawiająca się podaż sprawiły, że I kwartał 2024 roku spełnił nadzieje, jakie pokładali w nim analitycy.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, na początku tego roku 9,7% Polaków deklarowało chęć zakupu samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Można zaryzykować tezę, że słowa zamieniły się w czyn, bowiem w I kwartale br. o 27% wzrosła liczba zarejestrowanych samochodów w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku.
Łącznie w ciągu pierwszych 3 miesięcy tego roku Polacy założyli nowe tablice na 994 tys. samochodów. 64% z nich stanowiły pojazdy używane, 22% importowane, a 14% – fabrycznie nowe. Choć aż 3/4 z łącznej liczby rejestracji dokonały osoby indywidualne, to wśród pojazdów nowych, te rejestrowane przez indywidualnych klientów stanowiły już tylko 33%.
Co ważne, po post-pandemicznych zawirowaniach, podaż nadąża już za popytem. W marcu bieżącego roku w serwisie OTOMOTO dostępnych było o 20% więcej ogłoszeń, niż w marcu 2023 roku. A to dopiero początek dobrych informacji. Znacznie ważniejszą wydaje się być ta, że – dzięki większej podaży tańszych aut – średnie ceny ofertowe spadły. Na początku tego roku były o 10% niższe niż pod koniec 2023 r.
Większość wystawionych na OTOMOTO pojazdów (ponad 52%) dostępna była w cenie poniżej 50 tys. zł. Auta w tym przedziale cenowym cieszą się też największą popularnością wśród kupujących i zdecydowanie najszybciej znajdują nowych nabywców.
Zmiana wieloletniego trendu
Wartą odnotowania ciekawostką jest również istotna zmiana trendu. O ile poprzednie lata przyzwyczaiły nas, że sezon samochodowy zaczyna się w marcu, wraz ze zbliżającą się wiosną, o tyle w tym roku już od stycznia można było zaobserwować wzmożoną aktywność użytkowników. Z kolei luty był pod tym względem wręcz wyjątkowy – i to nawet po uwzględnieniu faktu, że w tym roku miał o jeden dzień więcej (w końcu 2024 to rok przestępny).
Jednak jeśli spojrzymy na źródła napędu, tu widać stałość preferencji kupujących. Wciąż najszybciej znikają tradycyjne auta spalinowe. Przy czym te zasilane LPG cieszą się największym wzięciem – średnia długość aktywności ogłoszeń to w ich przypadku od 35 do 40 dni (odpowiednio: użytkownicy indywidualni i użytkownicy benzynowi).
Silniki jednopaliwowe toczą zaś wyrównane boje. Oferty dotyczące odsprzedaży aut zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym aktywne były od 41 do 44 dni. W przypadku hybryd było to już od 46 do 49 dni, a najdłużej w ogłoszeniach czekają samochody elektryczne – od 61 do 64 dni.
Jakie typy nadwozia cieszyły się największą popularnością wśród klientów? Jaka była mediana cen samochodów w poszczególnych województwach? W której części Polski najłatwiej znaleźć auto w cenie do 50 tys. zł? A gdzie jest oferowanych najwięcej aut z LPG (i dlaczego na Podkarpaciu)?
Odpowiedzi na wszystkie te pytania (i szereg innych) znajdują się w najnowszym raporcie OTOMOTO Insights, który dostępny jest TUTAJ. Zapraszamy do lektury!