Rok 2024 to dobry czas na zmianę auta. Wrócą promocje i poprawi się pozycja kupujących

Choć za nami dopiero kilka tygodni 2024 roku, już widać wyraźną poprawę: zarówno nastrojów kupujących, jak i dostępności samochodów. Jakie są prognozy dla świata motoryzacji na najbliższy rok? O tym w najnowszym odcinku programu „mOTO TEMAT”.
Miniony rok na rynku motoryzacyjnym zaczął się kiepsko, szczególnie jeśli chodzi o nastroje panujące wśród kupujących. Jednak w ciągu dwunastu miesięcy sytuacja zmieniła się diametralnie i ostatecznie rok 2023 okazał się być czasem prosperity. Wzrosły import, liczba rejestracji samochodów nowych i ruch na rynku samochodów używanych.
Które z tych trendów utrzymają się w nadchodzących miesiącach? I dlaczego rok 2024 wydaje się być świetnym czasem na zakup auta?
Czas normalizacji
Imponujący wzrost rejestracji samochodów nowych, z jakim mieliśmy do czynienia w ubiegłym roku, był m.in. pokłosiem stabilizowania się rynku motoryzacyjnego po pandemicznych zawirowaniach. Gdy w 2020 roku nastąpiło nagłe przerwanie łańcuchów dostaw i wymuszone przestoje w fabrykach, sytuacja szybko odbiła się negatywnie na dostępności samochodów nowych.
Proces powrotu do normalności trwał długo, jednak w ubiegłym roku podaż pojazdów na rynku pierwotnym wreszcie się ustabilizowała, co pozwoliło zrealizować zaległe zamówienia. I właśnie to było jedną z przyczyn wzrostu liczby rejestracji samochodów nowych w 2023 roku. Nie do przecenienia była również systematyczna poprawa nastrojów konsumenckich.
Prognozy na rok 2024
Nadchodzące 12 miesięcy będą czasem wyzwań, choć wśród dealerów można dostrzec optymizm. W najnowszym odcinku programu „mOTO TEMAT” mówił o tym Karol Obiegły, prezes Grupy Cichy-Zasada.
„Po raz pierwszy gościem mOTO TEMATU był przedstawiciel świata dealerów. Z rozmowy z Karolem Obiegłym o przyszłości rynku sprzedaży aut – także w salonach samochodowych – wynika, że przed nami „rok klienta”. Zwinne odpowiadanie na zmieniające się potrzeby kupujących to wielkie wyzwanie, ale bardzo mnie cieszy, że również w branży motoryzacyjnej to dzisiaj jeden z priorytetów” – mówi prowadząca program Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO.
Rozmawiając o przyszłości rynku motoryzacyjnego, nie sposób pominąć ekspansji wytwórców z Chin. Tamtejsze firmy już od jakiegoś czasu pukają do bram Europy, a pod koniec ubiegłego roku pojawiło się w Polsce kilka znaczących marek z paszportem Państwa Środka. Co więcej, wszystko wskazuje na to, że to dopiero przedsmak tego, co czeka nas w najbliższych miesiącach – w 2024 roku swych sił na Starym Kontynencie spróbuje co najmniej kilkanaście kolejnych chińskich marek.
Ich ekspansji sprzyja intensywne dążenie Unii Europejskiej do przejścia na elektromobilność, w której chiński przemysł motoryzacyjny już dawno osiągnął imponująco wysoki poziom. Jednak triumfalny pochód wytwórców z Państwa Środka wcale nie jest przesądzony.
Co może stanąć na drodze chińskim planom podboju europejskiego rynku? Jak przełoży się to na sytuację klientów? Czy czeka nas dalszy wzrost cen samochodów, czy może również tutaj zawita długo wyczekiwana stabilizacja? I wreszcie, pytanie które spędza sen z powiek większości kupujących, czy doczekamy powrotu znanych ze świata przed-pandemicznego akcji promocyjnych?
Odpowiedzi na te pytania poszukuje Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO, w rozmowie z Karolem Obiegłym – prezesem Grupy Cichy-Zasada. Zapraszamy do oglądania.