5 lipca 2024

Rozpoczynają się konsultacje społeczne w ramach programu „Mój rower elektryczny”

Mój elektryczny rower

Program „Mój rower elektryczny” ma ruszyć w 2025 r. Budżet, jaki przewidziano na dofinansowania m.in. do zakupu rowerów na prąd, wynosi 300 mln zł. Konsultacje społeczne ruszyły 4 lipca.

Promowanie ekologicznego transportu i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza – oto główne cele programu „Mój rower elektryczny”. Wzbudza on już pewne kontrowersje wśród komentujących – nie brakuje głosów o tym, że jest on „niepotrzebny” i że w budżecie są ważniejsze wydatki. Z drugiej strony, inni wskazują, że każdy krok w stronę poprawy jakości powietrza (i odkorkowania ulic) jest właściwy – informuje portal elektromobilni.pl.

Dokładniej definiowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej cele to „uniknięcie wysokiej emisji poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu poprzez wsparcie zakupu rowerów elektrycznych i wózków elektrycznych”. Jakie są wstępne założenia programu?

„Mój rower elektryczny”: będą dofinansowania

Chętni na wejście w posiadanie nowych, nieużywanych i wyprodukowanych nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu rowerów elektrycznych będą mogli liczyć na wsparcie finansowe. Sprzęt będzie musiał spełniać określone normy techniczne – warunkiem uzyskania dotacji jest m.in. zakup pojazdu wyposażonego w akumulator litowo-jonowy (lub podobny) nie mniejszy niż 10 Ah.

Taki rower musi mieć też napęd elektryczny, który uruchamia się automatycznie po tym, jak rozpocznie się pedałowanie. W takim pojeździe minimalny zasięg wspomagania musi wynosić 50 km. Bateria musi być z kolei ładowana przy pomocy domowego gniazdka elektrycznego.

Do 5 tys. zł do roweru elektrycznego

Program ma być realizowany w latach 2025-2029, a przewidziany budżet wynosi 300 mln zł. Będzie można uzyskać dotację w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych, ale w przypadku rowerów elektrycznych nie może to być kwota większa niż 5000 zł. W przypadku rowerów cargo i wózków rowerowych kwota rośnie do 9000 zł. Wymogi techniczne (zasięg, pojemność baterii) dla rowerów cargo są takie same, jak przy „osobowych” pojazdach.

Dofinansowanie będzie wypłacane w formie refundacji już po zakupie pojazdu. Zainteresowani będą mogli ubiegać się o wsparcie dla więcej niż jednego pojazdu – warto jednak pamiętać, że każdy zakup będzie traktowany jako osobne przedsięwzięcie.

Pozostałe wymogi są następujące: pojazd, na który pobrano dofinansowanie, będzie musiał być oznakowany specjalną naklejką. Nie może być leasingowany. Musi być zarejestrowany na policji i oznakowany specjalnym numerem na ramie.

Dofinansowaniu nie podlegają dodatkowe elementy wyposażenia. O kolejne dofinansowanie można ubiegać się po szkodzie całkowitej lub kradzieży pojazdu (TUTAJ przeczytasz o obowiązkowym oświetleniu rower i hulajnóg).

„Mój rower elektryczny”: dla kogo?

Kto może skorzystać z dofinansowania? To osoby fizyczne, a także jednostki samorządu terytorialnego, czyli organy administracji lokalnej, które będą używać rowerów elektrycznych do celów związanych z usługami komunalnymi i transportem publicznym.

Co z przedsiębiorcami? Oni także będą mogli skorzystać z programu, ale muszą prowadzić działalność zgodnie z określonymi kodami PKD. Są to: 49.41.Z, czyli transport drogowy towarów, 53.10.Z, czyli działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operatora publicznego), 53.20.Z, czyli pozostała działalność pocztowa i kurierska, a także 77.21.Z – wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego

Konsultacje społeczne ruszyły

Konsultacje społeczne trwają od 4 do 18 lipca 2024 roku. Link do formularza konsultacyjnego można znaleźć TUTAJ. Zbieranie wniosków o dofinansowanie rozpocznie się później – nie podano jednak jeszcze kiedy.

Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Rowerowe, 65% ankietowanych kupiłoby rower elektryczny, gdyby był dofinansowany.