Rynek motocykli – luty’23. Zaczyna się ruch, myślimy już o sezonie.
Nie wiadomo, czy zima powiedziała już ostatnie słowo. Na rynku motocyklowym widać już jednak wiosenne ożywienie. Wg danych IBRM Samar, wynik rejestracji za luty był o 14,3 proc. lepszy niż w tym samym miesiącu rok temu.
Liczba rejestracji od początku roku jest wyższa o ponad 20 proc. niż przed rokiem. Tradycyjnie większym zainteresowaniem cieszą się motocykle niż motorowery. Większy w tym roku jest także import jednośladów (od początku stycznia o 11 proc. niż przed rokiem).
75 tys. zł i więcej
Zarówno pod względem liczby rejestracji, jak i zainteresowania potencjalnych kupujących na OTOMOTO, liderem pozostaje marka Honda (18,2 proc. wyświetleń ogłoszeń). Nieco mniejszą popularnością w lutym cieszyła się Yamaha (17,2 proc. wyświetleń), a trzecie miejsce należało do jednośladów spod znaku BMW (10,7 proc. wyświetleń). W identyczny sposób wyglądał ranking marek wg liczby wystawionych ogłoszeń sprzedaży. Analizując zainteresowanie poszczególnymi modelami, w lutym wygrało BMW GS (2,9 proc. wyświetleń), wyprzedzając Hondę CBR (2,4 proc. wyświetleń) oraz Yamahę MT i Hondę CB (oba modele po 2,2 proc. wyświetleń).
Ponad ¼ oferowanych do sprzedaży jednośladów to pojazdy za 10 - 20 tys. złotych i one też cieszyły się w lutym największym zainteresowaniem użytkowników (28,5 proc. wyświetleń ogłoszeń). Ponad 11 proc. ogłoszeń dotyczyło motocykli za ponad 75 tys. złotych, niewiele mniej ofert mieściło się w przedziale 50 - 75 tys. złotych.
Najwięcej ofert sprzedaży dotyczyło motocykli wyprodukowanych w ubiegłym roku (28,2 proc. wystawionych ogłoszeń) i te cieszyły się relatywnie największym zainteresowaniem. Ale aż 31 proc. wyświetlonych ogłoszeń to jednoślady z roczników 2003-2012, czyli nawet dwudziestoletnich! W przypadku motocykli wiek nie jest skorelowany z dużym przebiegiem. Najwięcej ofert i największe zainteresowanie wzbudzały pojazdy mające poniżej 100 kilometrów na liczniku (39,0 proc. wystawionych ogłoszeń i 17,8 proc. wyświetleń). Na kolejnym miejscu zainteresowania użytkowników były motocykle z przebiegiem 20 000 - 30 000 kilometrów (13 proc. wyświetlonych ogłoszeń).
Tradycyjnie największe zainteresowanie dotyczyło w lutym motocykli turystycznych (24 proc. wyświetlonych ogłoszeń). Na kolejnych miejscach w rankingu popularności były typy naked i chopper (odpowiednio 17,9 proc. i 13,6 proc. wyświetleń ogłoszeń). Dominują oczywiście silniki benzynowe, które stanowiły 97,6 proc. wystawionych ofert i wygenerowały 99 proc. wyświetleń. Napęd elektryczny miało 2,3 proc. oferowanych do sprzedaży jednośladów.
Poza motocyklami i skuterami krajowymi, najwięcej pojazdów pochodziło z Niemiec (8,5 proc. wystawionych ogłoszeń). Na kolejnych miejscach jednoślady z USA i Francji (odpowiednio 5,5 proc. i 4,5 proc. wystawionych ofert sprzedaży).