Samochody nowe – czerwiec’23. Cupra dogoniła Skodę

Czerwiec zaliczamy do udanych miesięcy na rynku. Samochody nowe sprzedawały się lepiej niż przed rokiem, a także miesiąc wcześniej. Jak podaje Samar, na polskie drogi wyjechało po raz pierwszy ponad 41,5 tysiąca pojazdów, czyli o ponad 5 proc. więcej niż przed rokiem i blisko 8 proc. więcej niż w maju 2023.
Samochody nowe - statystyki napędzają przede wszystkim zakupy firmowe, bo to one odpowiadają za 73,95 proc. wszystkich rejestracji. Dynamicznie rośnie też segment premium.
Liczba rejestracji najdroższych samochodów była wyższa o ponad 18 proc. w porównaniu z czerwcem rok temu. I dzięki temu segment premium sukcesywnie zwiększa swój udział w polskim rynku. Najwięcej rejestracji zanotowało Audi (2334 sztuki), a na kolejnych miejscach uplasowały się BMW i Mercedes-Benz. Ten trend umacniania się segmentu premium widać także w wyświetleniach ogłoszeń na OTOMOTO. W TOP 10 najchętniej oglądanych samochodów osobowych nowych mieszają się nam popularne modele z tymi z wyższej półki.
Cupra popularna jak Skoda
W czerwcu pierwsze miejsce pod względem zainteresowania należało ex aequo do Skody Octavii i Cupry Formentor (1,8 proc. wyświetleń ogłoszeń). Tym samym Cupra dogoniła Skodę, która jeszcze w maju była samodzielną liderką zestawienia. Na drugim miejscu popularności znowu dwa modele z różnej półki: Kia Sportage i BMW X5 (po 1,6 proc. wyświetleń ofert). A na trzecim miejscu Hyundai Tucson, Skoda Superb oraz Audi Q5 (po 1,2 proc. wyświetleń). Jeżeli zaś chodzi o dostępność modeli, to w czerwcu najwięcej ofert sprzedaży dotyczyło Volkswagena T-Roc (2 proc.).
Najwięcej wystawionych ogłoszeń to samochody za 100 -200 tys. złotych (47,3 proc. wystawionych ogłoszeń), ale już od wielu miesięcy użytkownicy najchętniej oglądają pojazdy najdroższe (w tym premium), kosztujące powyżej 200 złotych (53,3 proc. wyświetleń, wzrost o 1 p.p. w porównaniu z majem).
Sedany coraz popularniejsze
Nadal najpopularniejszym nadwoziem pozostają SUV-y (48,2 proc. wyświetleń ogłoszeń), ale zainteresowanie nimi stopniowo maleje. Od początku roku rośnie natomiast popularność sedanów (w czerwcu 14,7 proc. wyświetleń), a największy wzrost popularności odnotowują modele kombi (10,7 proc. wyświetleń, wzrost o 1,4 p.p. od stycznia) oraz kompakty (10,4 proc. wyświetleń, wzrost o 1,7 p.p.).
Nie widać nadal skokowego wzrostu zainteresowania samochodami niskoemisyjnymi. W czerwcu takie oferty odnotowały 17,7 proc. wyświetleń. Natomiast od początku roku wzrosło zainteresowanie silnikami Diesla (21,9 proc. wyświetleń w czerwcu, wzrost o 2,2 p.p. od stycznia).
Na rynku samochodów nowych zdecydowanie wygrywają auta z automatyczną skrzynią biegów. Takie oferty odnotowały w czerwcu 82 proc. wyświetleń.





