Samochody tych marek to tykające bomby. Tracą na wartości najwięcej

Kupno nowego samochodu to spora inwestycja, a jego wartość zaczyna znacznie spadać już po wyjeździe z salonu. Które marki po 5 latach eksploatacji tracą najwięcej, a które najmniej? Czas na odpowiedź!
Firma badawcza Extreme Terrain przygotowała ranking na bazie cen używanych samochodów. Wskazuje on marki, których auta po 5 latach eksploatacji tracą na wartości najwięcej, a których najmniej. W ujęciu znalazła się również Tesla.
Według zestawienia, największą utratę wartości po 5 latach odnotowują właśnie modele Tesli. Przeciętna wartość pojazdu spada o 54,7%. Inne marki, które również szybko tracą na wartości to: Land Rover (54,5%), Jaguar (54,3%), Lincoln (53,8%) oraz Cadillac (52,3%).
Na drugim końcu skali znalazły się samochody najlepiej trzymające wartość. To modele z Japonii. Przewodzi im Toyota z wynikiem 30,7% po 5 latach. Za nią plasują się Mazda (34,7%) i Honda (34,8%).
W czołówce znalazły się również, i tu największe zaskoczenie, Fiat (36,3%) oraz Subaru (36,4%). Analiza Extreme Terrain potwierdza obiegowe opinie, że marki z Kraju Kwitnącej Wiśni są cenione przez kierowców za niezawodność, co przekłada się na ich wartość na rynku wtórnym – informuje portal elektromobilni.pl.
TUTAJ przeczytasz o elektrycznych Jaguarach I-Pace, które już lądują na złomie.
Od czego zależy utrata wartości?
Warto zauważyć, że utrata wartości samochodu zależy od wielu czynników, a nie tylko od kraju pochodzenia. To także sama marka i jej rynkowa pozycja, konkretny model, stan techniczny, przebieg, a także ogólna sytuacja na rynku.
Samochody marek o ugruntowanej pozycji i dobrej reputacji zazwyczaj lepiej trzymają wartość niż te mniej popularne lub postrzegane jako mniej niezawodne. Dodatkowo, popyt na dany model oraz dostępność części zamiennych również mogą wpływać na jego wartość na rynku wtórnym.
W kontekście samochodów elektrycznych i przywołanej Tesli, utrata wartości może być związana także z innymi czynnikami. To przede wszystkim szybko postępujący rozwój technologii w obszarze elektromobilności, a w szczególności baterii trakcyjnych.
Nowe elektryki często oferują lepsze parametry. Czyli m.in. większy zasięg, krótszy czas ładowania czy bardziej zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. A to może wpływać na szybszy spadek wartości starszych modeli.
TUTAJ przeczytasz megatest najnowsze Porsche Macana.
Utrata wartości: ile po 5 latach tracą Tesle?
Tesla, jako jeden z liderów rynku samochodów elektrycznych, cieszy się ogromną popularnością na całym świecie, w tym również w Polsce. Ile będą kosztowały Modele 3 i Y za 5 lat, uwzględniając przy tym spadek wartości na poziomie 54,7%?
Model 3 to najmniejsza i najtańsza Tesla w gamie. Obecnie kosztuje od 184 990 zł. Samochód dysponuje baterią o pojemności 60 kWh, zapewniającą zasięg około 513 km w cyklu WLTP. Po 5 latach użytkowania cena „trójki” wyniesie około 83 800 zł.
Model Y, który niedawno przeszedł facelifting, dostępny jest w kilku wersjach:
- RWD (napęd na tylne koła): od 204 990 zł
- Long Range RWD (napęd na tylne koła): od 219 990 zł
- Long Range AWD (napęd 4x4): od 229 990 zł
- Performance AWD: najszybsza i najmocniejsza wersja, która pojawi się w sprzedaży w drugim kwartale 2025 roku
Po 5 latach użytkowania, przy założeniu spadku wartości o 54,7%, ceny poszczególnych wersji Model Y będą kształtować się (hipotetycznie) następująco:
- RWD: około 92 800 zł
- Long Range RWD: około 99 600 zł
- Long Range AWD: około 104 100 zł
Ceny nie obejmują dotacji w ramach rządowego programu NaszEauto.