8 września 2025

Widzieliśmy prototyp nowego Volkswagena. ID. Cross Concept to miejski SUV w rozmiarze T-Crossa

ID. CROSS Concept

Oto najnowszy miejski crossover marki Volkswagen. Nazywa się ID. CROSS Concept i jest to w pełni elektryczny pojazd z napędem na przednią oś.

  • Nowy elektryczny SUV Volkswagena nazywa się ID. Cross Concept.
  • Oferuje moc 211 KM, zasięg do 420 km i wymiary (416 cm x 184 cm x 159 cm) zbliżone do modelu T-Cross.
  • Koncept jest częścią szerszej ofensywy Grupy Volkswagen w segmencie aut miejskich, która zaowocuje premierą produkcyjnych wersji czterech modeli.

Podczas trwających targów IAA Mobility na stoisku Volkswagena zaprezentowano prototyp nadchodzącego SUV-a. ID. Cross Concept, bo o nim mowa, to elektryczny samochód, który został zbudowany na platformie MEB+. Auto otrzyma napęd na przednie koła.

Jego silnik elektryczny generuje moc 211 KM, co pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 175 km/h. Prognozowany zasięg na jednym ładowaniu, według cyklu pomiarowego WLTP, wynosi do 420 km.

Nowy Volkswagen ID. CROSS Concept

Samochód charakteryzują zwarte, ale praktyczne wymiary. Jego długość to 416 cm, szerokość 184 cm, a wysokość 159 cm, czyli gabaryty zbliżone do aktualnie oferowanego modelu T-Cross.

Rozstaw osi wynosi 260 cm, co powinno pozwolić producentowi wygospodarować przestronne wnętrze dla piątki pasażerów.

Wnętrze ID. Cross Concept zostało zaprojektowane tak, aby zapewnić pasażerom dobre samopoczucie. Tak przynajmniej twierdzi Volkswagen. Chce to osiągnąć wysoką jakością materiałów, w tym powierzchniami pokrytymi tkaniną.

Do wyboru będą konfigurowalne tryby oświetlenia, dźwięku i klimatyzacji, a na ekranach pojawią się motywy roślinne.

Na nowej kierownicy są fizyczne przyciski, a w kabinie umieszczono dwa wyświetlacze: 11-calowy Digital Cockpit oraz 13-calowy centralny wyświetlacz dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego.

Funkcjonalna przestrzeń

Z kompletem pasażerów na pokładzie, bagażnik główny mieści 450 litrów, a dodatkowy przedni (tzw. frunk) – 25 litrów. Pojazd ma specjalnie zaprojektowany układ siedzeń, które można całkowicie złożyć, tworząc płaską powierzchnię niczym w Volkswagenie Bulli.

ID. Cross może holować przyczepę wyposażoną w hamulec o maksymalnej masie 1200 kg, a także może przenosić obciążenie na haku do 75 kg, co wystarczy na kilka rowerów.

Ofensywa w segmencie podstawowym – cztery nowe auta elektryczne

Nowy model jest częścią szerszej strategii Grupy Volkswagen. To ofensywa produktowa marek Volkswagen, Seat, Cupra i Skoda, w ramach której wprowadzą one na rynek elektryczne samochody z segmentu podstawowego.

Mają być to auta atrakcyjne zarówno pod względem cenowym, jak i technicznym. W tym celu koncern planuje wykorzystać efekt skali. ID. Cross Concept debiutuje po ID.2all, ID. GTI Concept (bazującym na ID.2all) i ID. EVERY1 jako czwarte studium małego auta elektrycznego.

Volkswagen zapowiada, że wersje produkcyjne każdego z tych modeli trafią na rynek już w przyszłym roku.

W pierwszej połowie 2026 roku odbędzie się premiera Volkswagena ID. Polo, nieco później firma zaprezentuje ID. Polo GTI. To oznacza, że oznaczenia Polo i GTI trafią do świata pojazdów elektrycznych.

Niedługo później, latem 2026 roku, odbędzie się światowa premiera produkcyjnej wersji modelu ID. Cross. Ostatnie będzie ID. EVERY1, który jest póki co prezentowane jako studium.

ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept