24 sierpnia 2023

Audi RS 3 – Tylko 300 sztuk i aż 300 na godzinę | Test OTOMOTO TV

Co zrobić, gdy w Audi RS3 jest za wolne? Można podnieć moc o całe 7 KM. Choć wydaje się niewiele, zmienia to wszystko. W klasie kompaktów przenosi samochód do kompletnie innego wymiaru. Wymiaru 300+.

Audi RS3 jest niesamowitym samochodem. Mocnym, szybkim, agresywnym, kiedy trzeba i precyzyjnym. Jeśli spojrzymy na nie, nie jak na wyścigówkę, tylko miejskie auto kompaktowe, osiągi zapierają dech w piersiach. 400 KM, 500 Nm, prędkość maksymalna 290 km/h, przyspieszenie 3,8 s do setki. Mało? Dla niektórych mało.

Teraz za sprawą pakietu Performance, a tak naprawdę edycji Performance, auto jest jeszcze… szybsze. Bo wcale nie chodziło tutaj o moc. 7 koni więcej to niewiele, ale znacznie istotniejsza zmiana to podniesienie ciśnienia doładowania, przez co i moc i moment obrotowy dostępne są przy ciut wyższych obrotach. Efekt? Audi RS3 Performance Edition to pierwsze seryjnie produkowane auto kompaktowe, którym możesz jechać 300 km/h. Nie potrafi tego ani BMW M2 ani Mercedes AMG A45S.

Stylistyka auta nie zmieniła się tutaj znacząco w stosunku do normalnej wersji RS3. Choć trudno Audi RS3 nazwać normalnym samochodem. Oprócz zaprojektowanych w sportowym stylu felg i sportowego układu wydechowego RS z czarnymi końcówkami rur wydechowych, czarne jest też logo. Nowe są też kolory stworzone specjalnie dla tej wersji. To perłowy Nogaro Blue, Arrow Gray i Daytona Gray, a także Sebring Black Crystal Effect i Glacier White Metallic.

Znacznie ważniejsze jest jednak to, że Audi RS3 Performance Edition standardowo wyposażone jest w opony typu semi-slick Pirelli P Zero Trofeo R w rozmiarze 265/35 z przodu i 245/35 z tyłu.

Audi RS3 Performance Edition – jaki silnik?

W topowej odmianie kompaktowe audi wyposażone jest w pięciocylindrowy silnik turbo. To legendarny silnik Audi, od lat stosowany w odmianach RS, podatny na tuning i modyfikacje. Pięć cylindrów generuje charakterystyczny dźwięk, a w tym wydaniu ma podniesioną moc o 7 KM. Dostępna jest ona o 100 obrotów wyżej, w przedziale między 5700 a 7000 obrotów na minutę.

Szczyt momentu obrotowego równego 500 Nm (jak w zwykłym RS3) także jest wyżej, zaczyna się od 2250, jak było do tej pory, ale pnie się do 5700 obrotów na minutę. Właśnie, dlatego silnik potrafi rozpędzić małe Audi RS3 do 300 km/h.

Audi RS3 Performance Edition – ile kosztuje?

W podstawie Audi A3 kosztuje około 100 tys. zł. Podstawowe RS3 to już wydatek przynajmniej 290 tys. zł. A ile kosztuje limitowana do 300 sztuk wersja Performance Edition? 403 tys. zł.

W tym odcinku testujemy Audi RS 3. Jaką prędkość możemy wycisnąć z najnowszego RS 3? Do ilu sztuk limitowany jest pakiet Performance Edition? Czego może być za dużo we wnętrzu tego samochodu? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.

Zapraszamy do oglądania. Testowany model to Audi RS 3 z silnikiem 2.5 R5 o mocy 410 KM.

Audi RS3 Performance Edition
Audi RS3