BMW zakończyło produkcję silników spalinowych w Niemczech. W ten sposób zrobi miejsce dla elektryków

Choć BMW w przypadku silników spalinowych absolutnie nie powiedziało jeszcze ostatniego słowa, ich produkcja w zakładach w Monachium, a tym samym w Niemczech – dobiegła końca. To historyczne wydarzenie.
Ostatnim silnikiem spalinowym BMW, powstałym w Niemczech, było V8, które zjechało z linii montażowej 10 listopada tego roku. Na szczęście dla 1200 pracowników zakładów w Monachium nie oznacza to konieczności szukania nowych posad.
Zostaną oni przekwalifikowani i zatrudnieni na innych stanowiskach lub w innych fabrykach niemieckiej marki. Ta, zlokalizowana w Monachium, ma przejść restrukturyzację i skupić się na wytwarzaniem samochodów na prąd.
Silniki spalinowe BMW: z Austrii i Wielkiej Brytanii
BMW już w listopadzie 2020 roku ogłosiło przeniesienie produkcji silników V8 i V12 (te ostatnie trafiają do Rolls-Royce'ów) do Hams Hall w Wielkiej Brytanii. Z kolei mniejsze spalinowe jednostki napędowe powstają w austriackim Steyr.
Co istotne, w odróżnieniu od większości wytwórców, którzy już wyznaczyli datę przejścia na elektromobilność, BMW nadal mają zamiar rozwijać silniki spalinowe. Niedawno jego przedstawiciele potwierdzili, że obecnie pracują nad nową gamą 4-, 6- i 8-cylindrowych jednostek napędowych.
Mają one pozostać w produkcji przez najbliższe 10, a być może nawet 15 lat. Niemcy chcą je montować przede wszystkim w gamie swoich SUV-ów. Będą oferowane obok modeli czysto elektrycznych lub na ogniwa paliwowe.
Już dzisiaj BMW w ramach jednego modelu samochodu zapewnia różne rodzaje układów napędowych. Tak jest przykładowo w najnowszych serii 5, 7 czy w SUV-ach X1 lub X3. Wszystkie te auta dostępne są z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi, jako hybrydy plug-in lub jako „czyste” elektryki.
„Dzisiaj widzimy, jak w ramach naszej strategii doskonalimy elastyczność układów napędowych. Ludzie nie muszą dokonywać wyborów dotyczących rodzaju silnika, a następnie wybierać pojazd” – mówi Frank Webber, członek zarządu ds. rozwoju BMW Group.
BMW Neue Klasse
Zakład BMW w Monachium od października 2021 roku produkuje elektryczne i4. W niedalekiej przyszłość będą tam powstawać też przyszłe pojazdy na prąd z gamy Neue Klasse. Czyli m.in. elektryczna seria 3, mająca nosić oznaczenie i3 lub i3 Touring (kombi).
Niemiecki producent potwierdził, że w latach 2025-2027 ma zamiar wypuścić na rynek 6 modeli elektrycznych Neue Klasse. Pierwszy z nich – na razie koncepcyjny – pokazano na początku września tego roku.
Co ciekawe, platforma konstrukcyjna, na której powstaną, ma być przystosowana również do adaptacji silników spalinowych. BMW nadal ma więc stawiać na elastyczność układów napędowych i przejść na elektromobilność w odpowiednim dla siebie momencie.
W Niemczech, choć nie w Monachium, produkowane są także inne elektryczne BMW. Należą do nich, wytwarzane w Dingolfing, iX, i5, a także i7. Z kolei iX1 oraz iX2 powstają w Regensburgu.
BMW planuje utworzenie dużego zakładu montażu akumulatorów w gminie Strasskirchen.