Kolejny SUV z Chin wchodzi do Polski. Jakie argumenty przemawiają za BYD-em Atto 2?

Ofensywa BYD-a trwa w najlepsze. Atto 2 to kolejny model, którym Chińczycy chcą zawojować Europę. Czy rzeczywiście mają na to szanse?
BYD to największy chiński producent samochodów, mimo że jego historia zaczęła się raptem 30 lat temu. Z kolei jesienią ubiegłego roku marka ta weszła na polski rynek. Początkowo oferowała u nas trzy modele, jednak sukcesywnie poszerza gamę, czego najnowszym przykładem jest BYD Atto 2. Czym jest ten samochód?
Najprościej rzecz ujmując – to miejski SUV z napędem elektrycznym. Atto 2 mierzy 4310 mm długości, 1830 mm szerokości i 1675 mm wysokości. To wszystko przy rozstawie osi wynoszącym 2620 mm. Najbliżej wymiarami jest mu do Peugeota e-2008, który ma 4304 mm długości przy 2605 mm rozstawu osi.
BYD Atto 2 powstał w oparciu o architekturę e-Platform 3.0. Zawieszenie jest typowe dla segmentu B – z przodu MacPherson, z tyłu belka skrętna. Po stronie praktycznej warto odnotować 400 l pojemności bagażnika. Po złożeniu kanapy przestrzeń rośnie do 1340 l.
Tutaj dowiesz się jak jeździ BYD Sealion 7.
BYD Atto 2: napęd
BYD Atto 2 oferowany będzie w wariancie elektrycznym. Jego 177-konny silnik (290 Nm maksymalnego momentu obrotowego) napędza przednie koła, a życiodajne elektrony czerpie z baterii LFP o pojemności 45 kWh. Zasięg? Raczej skromny. Trudno bowiem inaczej określić 312 km (WLTP), jakie na jednym ładowaniu przejechać może Atto 2. Warto jednak odnotować, że w mieście rośnie on do 463 km.
I to właśnie metropolie wydają się środowiskiem naturalnym tego auta. Nie tylko dlatego, że BYD chwali się rewelacyjną zwrotnością (promień skrętu: 5,25 m). Również z tego powodu, że chiński SUV nie może poszczycić się wysoką mocą ładowania – bateria przyjmie prąd z maksymalną mocą 65 kW (DC). A to kolejny argument przeciwko zabieraniu tego auta w dalekie trasy. Dla porządku dodajmy, że ładowanie AC możliwe jest z mocą 11 kW.
Jednak są też plusy. Standardem w Atto 2 jest niezwykle przydatna w naszym klimacie pompa ciepła. Na dokładkę producent dorzuca również funkcję V2L, która umożliwia ładowanie zewnętrznych urządzeń prądem zgromadzonym w baterii auta.
BYD Atto 2: wyposażenie
Nowy SUV BYD-a będzie oferowany w dwóch wersjach wyposażenia: Active i Boost. I jak na chińskie auto przystało, już podstawowa trzyma wysoki poziom. Standardem są tu 17-calowe alufelgi, reflektory LED, a nawet dach panoramiczny. Nie zabrakło cyfrowego kluczyka obsługiwanego poprzez urządzenia z funkcją NFC czy tylnych czujników parkowania wraz z kamerą cofania. Obrotowy ekran centralny ma 10,1 cala, a tapicerkę wykonano z „wegańskiej skóry”.
Odmiana Boost dorzuca do tego podgrzewane fotele i kierownicę elektrycznie składane lusterka czy zestaw kamer 360. Ma też większy ekran centralny (12,8 cala) oraz ładowarkę indukcyjną do smartfonów (15 W) i lepszy zestaw audio.
Oczywiście nie mogło zabraknąć również szerokiego spektrum systemów poprawiających bezpieczeństwo. BYD Atto 2 oferuje m.in. adaptacyjny i „inteligenty” tempomat, asystenta pasa ruchu wraz z asystentem zmiany pasa czy system kontroli martwego pola.
Jaka cena i kiedy w salonach?
Niestety nie wiadomo kiedy rozpoczną się zamówienia, ani tym bardziej kiedy pierwsze auta trafią do klientów. Póki co BYD tylko dość enigmatycznie informuje, że sprzedaż wystartuje w „najbliższych tygodniach”, a dostawy będą miały miejsce „wkrótce”. Próżno też szukać informacji o cenach.
Jednak, niejako na otarcie łez, Chińczycy już zapowiadają pojawienie się kolejnej, mocniejszej wersji. I z większym, bo wynoszącym 420 km, zasięgiem. Będzie nazywać się Comfort i trafi na rynek w trzecim kwartale br.