3 lutego 2025

Kolejny SUV z Chin wchodzi do Polski. Jakie argumenty przemawiają za BYD-em Atto 2?

BYD Atto 2

Ofensywa BYD-a trwa w najlepsze. Atto 2 to kolejny model, którym Chińczycy chcą zawojować Europę. Czy rzeczywiście mają na to szanse?

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

BYD to największy chiński producent samochodów, mimo że jego historia zaczęła się raptem 30 lat temu. Z kolei jesienią ubiegłego roku marka ta weszła na polski rynek. Początkowo oferowała u nas trzy modele, jednak sukcesywnie poszerza gamę, czego najnowszym przykładem jest BYD Atto 2. Czym jest ten samochód?

Najprościej rzecz ujmując – to miejski SUV z napędem elektrycznym. Atto 2 mierzy 4310 mm długości, 1830 mm szerokości i 1675 mm wysokości. To wszystko przy rozstawie osi wynoszącym 2620 mm. Najbliżej wymiarami jest mu do Peugeota e-2008, który ma 4304 mm długości przy 2605 mm rozstawu osi.

BYD Atto 2 powstał w oparciu o architekturę e-Platform 3.0. Zawieszenie jest typowe dla segmentu B – z przodu MacPherson, z tyłu belka skrętna. Po stronie praktycznej warto odnotować 400 l pojemności bagażnika. Po złożeniu kanapy przestrzeń rośnie do 1340 l.

Tutaj dowiesz się jak jeździ BYD Sealion 7.

BYD Atto 2: napęd

BYD Atto 2 oferowany będzie w wariancie elektrycznym. Jego 177-konny silnik (290 Nm maksymalnego momentu obrotowego) napędza przednie koła, a życiodajne elektrony czerpie z baterii LFP o pojemności 45 kWh. Zasięg? Raczej skromny. Trudno bowiem inaczej określić 312 km (WLTP), jakie na jednym ładowaniu przejechać może Atto 2. Warto jednak odnotować, że w mieście rośnie on do 463 km.

I to właśnie metropolie wydają się środowiskiem naturalnym tego auta. Nie tylko dlatego, że BYD chwali się rewelacyjną zwrotnością (promień skrętu: 5,25 m). Również z tego powodu, że chiński SUV nie może poszczycić się wysoką mocą ładowania – bateria przyjmie prąd z maksymalną mocą 65 kW (DC). A to kolejny argument przeciwko zabieraniu tego auta w dalekie trasy. Dla porządku dodajmy, że ładowanie AC możliwe jest z mocą 11 kW.

Jednak są też plusy. Standardem w Atto 2 jest niezwykle przydatna w naszym klimacie pompa ciepła. Na dokładkę producent dorzuca również funkcję V2L, która umożliwia ładowanie zewnętrznych urządzeń prądem zgromadzonym w baterii auta.

BYD Atto 2: wyposażenie

Nowy SUV BYD-a będzie oferowany w dwóch wersjach wyposażenia: Active i Boost. I jak na chińskie auto przystało, już podstawowa trzyma wysoki poziom. Standardem są tu 17-calowe alufelgi, reflektory LED, a nawet dach panoramiczny. Nie zabrakło cyfrowego kluczyka obsługiwanego poprzez urządzenia z funkcją NFC czy tylnych czujników parkowania wraz z kamerą cofania. Obrotowy ekran centralny ma 10,1 cala, a tapicerkę wykonano z „wegańskiej skóry”.

Odmiana Boost dorzuca do tego podgrzewane fotele i kierownicę elektrycznie składane lusterka czy zestaw kamer 360. Ma też większy ekran centralny (12,8 cala) oraz ładowarkę indukcyjną do smartfonów (15 W) i lepszy zestaw audio.

Oczywiście nie mogło zabraknąć również szerokiego spektrum systemów poprawiających bezpieczeństwo. BYD Atto 2 oferuje m.in. adaptacyjny i „inteligenty” tempomat, asystenta pasa ruchu wraz z asystentem zmiany pasa czy system kontroli martwego pola.

Jaka cena i kiedy w salonach?

Niestety nie wiadomo kiedy rozpoczną się zamówienia, ani tym bardziej kiedy pierwsze auta trafią do klientów. Póki co BYD tylko dość enigmatycznie informuje, że sprzedaż wystartuje w „najbliższych tygodniach”, a dostawy będą miały miejsce „wkrótce”. Próżno też szukać informacji o cenach.

Jednak, niejako na otarcie łez, Chińczycy już zapowiadają pojawienie się kolejnej, mocniejszej wersji. I z większym, bo wynoszącym 420 km, zasięgiem. Będzie nazywać się Comfort i trafi na rynek w trzecim kwartale br.