6 października 2023

Cadillac Lyriq przyzwyczajcie się. General Motors wraca do Europy

Cadillac Lyriq

To, co zapowiadała prezes GM, Marry Barra, staje się właśnie faktem. Cadillac Lyriq będzie oficjalnie oferowany w Europie. Na razie w Szwajcarii. Później czas na Francję i trzy kolejne kraje. Co z Polską?

GM wycofał się z Europy w 2017 roku, sprzedając swoje tutejsze marki (więcej o tym pisaliśmy TUTAJ) i zabierając Cadillaca do domu. Wszystko przez normy emisji spalin, których samochody nie mogły spełnić. Teraz powrót marki dotyczy tylko i wyłącznie aut elektrycznych.

Cadillac Lyriq jest nie tylko pierwszym z nich, ale także pierwszym elektrycznym samochodem marki w ogóle. Wszedł do produkcji zaledwie w ubiegłym roku. Lyriq to sporych rozmiarów, choć nie największy w gamie, SUV. Większy będzie elektryczny Escalade IQ, a mniejsza ma być limuzyna Celestiq. Lecz póki co, te dwa auta wciąż czekają na rozpoczęcie produkcji.

W klasie premium

Jak na luksusową markę przystało, Cadillac jest świetnie wykończonym, przestronnym i komfortowym SUV-em segmentu E. Ma blisko 5 metrów długości a rozstaw osi to aż 309 cm. Nadwozie kryje 5 miejsc, waży 2,5 tony, a samochód jest konkurencją dla Audi Q8 e-trona, BMW iX, Volvo EX90 i Mercedesa EQE SUV.

Charakterystycznym elementem Cadillaca Lyriq jest duży, diodowy panel LED między reflektorami. Podczas uruchamiania pojazdu generuje on rozbudowaną, przestrzenną animację. Łącznie z tylnymi lampami w kształcie bumerangu, do oświetlenia Lyriqa wykorzystano 736 emiterów światła.

Wnętrze wykonano z materiałów wysokiej jakości. Nietypowy panoramiczny i zagięty ekran o przekątnej aż 33 cali, rozciąga się nad niemal całą deskę rozdzielczą. To w nim ukryte są wszystkie funkcje systemu info-rozrywki.

500 KM i 483 km

Cadillac Lyric może być napędzany na jedną lub obie osie. W przypadku napędu na tył silnik elektryczny ma moc 345 KM, a moment obrotowy wynosi 440 Nm. Jeśli wybierzemy napęd AWD do dyspozycji będzie już 500 KM. Duża bateria LG o pojemności 100 kWh pozwala na przejechanie 483 km. Auto można ładować prądem o mocy 190 kW. Jak będzie wyglądała homologacja europejska? Tego na razie nie wiadomo, pewne jest, że w Stanach Zjednoczonych Lyriq potrafi ciągnąć przyczepę o masie 1,5 tony.

Co ciekawe, GM planuje sprzedawać swoje auta tak jak Tesla, za pośrednictwem strony internetowej. Flagowe sklepy powstaną, ale nie będzie ich zbyt wiele. Zamówienia na auto produkowane w fabryce Cadillaca w Spring Hill w stanie Tennessee będzie można składać od początku 2024 roku.

Czy powstanie salon Cadillaca w Polsce? Na to raczej nie ma co liczyć, ale skoro można kupić samochód przez Internet, nic nie stoi na przeszkodzie, by właśnie tą drogą stać się właścicielem Lyriqa. Trzeba będzie tylko wydać na niego ok. 82 tys. franków szwajcarskich, czyli 391 tys. zł. To o 50 tys. więcej niż Audi Q8 e-tron, ok. 13 tys. więcej niż BMW iX, ale już mniej niż najtańszy Mercedes EQE SUV (420 tys. zł.).

Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq