19 lutego 2024

Czy Tesla Cybertruck naprawdę rdzewieje?

Tesla Cybertruck

W sieci pojawiły się pochodzące od właścicieli informacje o tym, że wykonana ze stali nierdzewnej Tesla Cybertruck… rdzewieje pod wpływem deszczu. Czy na pewno firma Elona Muska pozwoliła sobie aż na taką wpadkę? Odpowiedź okazuje się trywialna.

Tesla Cybertruck rodziła się w ogromnych bólach. Główna przyczyna takiego stanu rzeczy to konstrukcja nadwozia, wykonanego ze stali nierdzewnej. W związku z tym prace nad pierwszym pick-upem amerykańskiego wytwórcy wyjątkowo się przedłużyły.

Auto miało wyjechać na drogi już w 2021 roku, ale ostatecznie zaczęło trafiać do pierwszych klientów pod koniec 2023 roku. W międzyczasie opinię publiczną obiegł wewnętrzny raport, w którym wyliczano liczbę problemów tego auta (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).

Specjalny stop stali nierdzewnej

Nadwozie Tesli Cybertruck wykonano ze specjalnego, nowo opracowanego materiału. Początkowo miała to być hartowana stal, zwana „ULTRA-HARD 30X COLD-ROLLED” i wyróżniająca się wyjątkowymi właściwościami. Co ciekawe, znalazła ona szerokie zastosowanie w statku kosmicznym Starship, opracowanym przez firmę Elone Muska – SpaceX.

Ale tak się nie stało. Ostatecznie sięgnięto po nową, „ultratwardą stal obrabianą na zimno”, o czym informował Elon Musk. Nadaje się ona na zewnętrzne poszycie nadwozia i według Tesli zapewnia maksymalną ochronę pasażerów.

Stal nierdzewna Cybertrucka jest poza tym odporna na wgniecenia, zarysowania oraz wżery. Według Amerykanów w jej przypadku nie ma potrzeby stosowania środków chroniących przez korozją (TUTAJ przeczytasz, dlaczego Cybertruck raczej nie trafi do Europy).

Tesla Cybertruck rdzewieje? Raczej nie

Ale klienci Tesli już skarżą się na to, że ich samochody rdzewieją wkrótce po dostawie. Przyczyn tego stanu rzeczy upatrują w opadach deszczu. W sieci krążą nawet zdjęcia zirytowanych właścicieli tych samochodów, pokazujących plamy z korozją.

Ale czy na pewno firma Elona Muska wypuściła samochód, który od razu zaczyna rdzewieć? Ci, którzy „chcą” w to wierzyć, zapewne będą w to wierzyć. Przyczyny dotyczące plam na nadwoziach Tesli Cybertruck zbadał m.in. szanowany amerykański magazyn motoryzacyjny MotorTrend.

Zgodnie z jego ustaleniami odpowiada za nie… kurz kolejowy. Czyli metalowy pył, który powstaje w wyniku tarcia kół pociągu o szyny i przedostaje się na samochody podczas transportu kolejowego.

Jak wyjaśnia główny inżynier ds. rozwoju modeli Cybertruck, Wes Morrill, „stal nierdzewna jest reaktywna, a luźne żelazo, które się na niej osadza, rdzewieje”.

Z kolei rdzewienie pyłu przyspiesza wspomniany deszcz. Według Morrilla to tak naprawdę powierzchowne zanieczyszczenie, które łatwo usunąć.

O nadwozie trzeba dbać

Choć nadwozie Tesli Cybertruck wykonano z bardzo wytrzymałej stali nierdzewnej, nie oznacza to, że jest ona w 100% odporna na korozję i wieczna.

Aby utrzymać nadwozie tego auta w jak najlepszym stanie przez lata, Amerykanie w instrukcji obsługi Cybertrucka zalecają natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń. Wśród nich wymieniają substancje takie, jak m.in. tłuszcz, olej, ptasie odchody, żywica z drzewa, martwe owady, plamy ze smoły, sól drogową czy odpady przemysłowe.