5 lipca 2023

Energia słoneczna obniży taryfy za ładowanie samochodu elektrycznego nawet o połowę

energia słoneczna
Źródło: polenergia

Firma Polenergia ukończyła hub ładowania o mocy 0,6 MW na warszawskiej Białołęce. Obsłuży 8 aut jednocześnie, oferując do 175 kW mocy na punkt. Obecnie ruszają testy taryfy skorelowanej z produkcją energii słonecznej. W środku dnia, nawet na superszybkich stacjach, kierowcy zapłacą 1 zł/kWh. To równowartość ok. 15 zł/100 km kosztów podróży.

Niebawem mieszkańcy Warszawy otrzymają do dyspozycji kolejny hub ładowania samochodów elektrycznych. Powstanie, a w zasadzie już powstał przy Factory Annopol na warszawskiej Białołęce. Polenergia zbudowała go tuż przy Trasie Toruńskiej (S8).

Docelowo płatności kartą

Na Białołęce do dyspozycji kierowców będzie 8 punktów ładowania. Dwa DC po 175 kW każdy, ładowarka DC 180 kW z możliwością podziału mocy na dwa auta oraz cztery punkty AC o mocy 11 kW każdy. Łączna moc punktów wynosi 574 kW, podczas gdy moc przyłączeniowa całej stacji to 600 kW – donosi portal elektromobilni.pl.

Na razie ze stacji będzie można skorzystać tylko za pośrednictwem aplikacji Polenergia eMobility. Natomiast ładowarki DC mają już zainstalowane terminale płatnicze, dzięki czemu w ciągu kilku miesięcy za ładowanie będzie można zapłacić także kartą bankową. Spółka ma nadzieje, że w podobnym terminie zacznie działać również pierwsza umowa roamingowa z niemieckim DCS. Obsługuje ona karty ładowania wystawiane dla klientów takich marek jak Kia, Hyundai, Mercedes, BMW, Ford, Fiat, Peugeot czy Citroen (TUTAJ przeczytasz od czego zależy szybkość ładowania elektryka).

Energia słoneczna: powiązane stawki

Polenergia do końca sierpnia obniża też ceny ładowania na swoich stacjach. Stawki spadną z 1,97-2,69 zł/kWh na 1,60-1,99 zł/kWh (w zależności od mocy punktu ładowania). W lipcu będzie też testować stawki powiązane z dużą produkcją energii słonecznej. Od 11:00 do 15:00 (decyduje godzina uruchomienia sesji ładowania) kierowcy będą mogli naładować auto za 1 zł/kWh, niezależnie od mocy punktu.

„W grupie Polenergia budujemy kolejne farmy fotowoltaiczne i latem mamy w tych godzinach bardzo dużą produkcję taniej zielonej energii. Chcielibyśmy sprawdzić, czy spadek cen w godzinach największej produkcji z fotowoltaiki będzie rzeczywiście generować większy ruch na stacjach ładowania. To wstęp do naszych planów zaoferowania kierowcom taryf dynamicznych" – tłumaczy w rozmowie z wysokienapiecie.pl Artur Kalicki z zarządu Polenergia eMobility.

Energia słoneczna: wakacyjna promocja

Polenergia zapowiedziała też wakacyjną promocję dla użytkowników aut elektrycznych. W okresie 1 lipca-31 sierpnia udostępniono promocję #WakacjezPeM, oferując zarejestrowanym użytkownikom aplikacji Polenergia eMobility niskie stawki na usługi ładowania: AC w cenie 1,60 zł brutto/kWh + 1 zł za start oraz DC – 1,99 zł brutto/kWh + 1 zł za start.

„Wykorzystując potencjał produkcji energii elektrycznej z OZE w Grupie Polenergia, w lipcu wprowadzamy dodatkową obniżkę cen opartą o zmienne stawki w ramach promocji „Godziny z OZE”, oferując codziennie od 11.00 do 15.00 stawkę 1 zł/kWh brutto + 1 zł za start obowiązującą na wszystkich punktach ładowania” – czytamy na stronie firmy.

Aby skorzystać z promocji, należy pobrać aplikację Polenergia eMobility, dostępną w sklepach Google Play (Android) lub App Store (iOS), i zarejestrować konto użytkownika oraz zaakceptować regulamin promocji.

Stacje tankowania wodoru w planach

Polenergia (największym akcjonariuszem spółki jest fundusz Mansa Investments, kontrolowany przez Dominikę Kulczyk) działa także w obszarach związanych z zielonym wodorem. Przed kilkunastoma dniami poinformowano, że kosztem 20 mln zł w Nowej Sarzynie i Rzeszowie wybudowane zostaną stacje tankowania wodoru. Pieniądze na inwestycje pochodzą programu „Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (TUTAJ przeczytasz o spalaniu wodoru przez silniki).

Głównym celem projektu jest promocja wodoromobilności, której rozwój przyczynia się do zmniejszenia liczby pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawy jakości powietrza. Infrastruktura będzie udostępniana klientom pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych.

Zielony wodór dystrybuowany na stacjach będzie produkowany z pomocą energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Polenergii. Zakończenie projektu zaplanowano na czerwiec 2025 r.