Grupa Volkswagen podała szokujące wyniki. Porsche źródłem największych kontrowersji

Grupa Volkswagen opublikowała wyniki finansowe za trzy kwartały 2025 roku. Mimo wzrostu przychodów o 1%, wynik operacyjny spadł aż o 58%. Największym zaskoczeniem okazało się Porsche, reprezentujące segment Sport Luxury.
- W segmencie Sport Luxury, reprezentowanym przez Porsche, odnotowano znaczący spadek przychodów i ujemny wynik operacyjny.
- Marki wolumenowe, takie jak Volkswagen i Skoda, zanotowały wzrost wyniku operacyjnego, kompensując częściowo słabe wyniki innych segmentów.
- Pomimo ogólnego spadku wyniku operacyjnego całej Grupy, liczba zamówień na pojazdy elektryczne w Europie Zachodniej dynamicznie wzrosła.
Ogólnie Grupa zamknęła kwartał z przychodami w kwocie 238,7 mld euro ze sprzedaży w okresie 9 miesięcy 2025 roku nieco powyżej poziomu roku poprzedniego (9 miesięcy 2024 r.: 237,3 mld euro). Niewielki wzrost w grupach marek wolumenowych zrekompensował straty i ostatecznie przychody grupy wzrosły rok do roku o 1%.
Najsłabiej wypadło Porsche
Duże spadki Grupa Volkswagen zaliczyła w sektorze Sport Luxury, którego jedyną marką jest Porsche. Jego dostawy spadły o 11% do około 198 000 egzemplarzy. Przychody ze sprzedaży zmniejszyły się do 23,8 mld euro, a wynik operacyjny wyniósł -0,2 mld euro.
Główne czynniki wpływające na ten wynik to niższe wolumeny sprzedaży spowodowane trudną sytuacją rynkową w Chinach. Na wynik złożyły się także koszty strategicznego dostosowania portfela produktowego i działalności bateryjnej, amerykańskie cła importowe, wyższe koszty materiałów oraz większe nakłady rozwojowe.
Równie niepokojące są wyniki marek Progressive (Audi, Bentley, Lamborghini i Ducati), gdzie wynik operacyjny zmniejszył się o 26%, do poziomu 1,6 mld euro. Wpływ wyższych przychodów ze sprzedaży nie wystarczył, aby pokryć obciążenia związane z amerykańskimi cłami importowymi, regulacjami CO₂ oraz przesunięciem harmonogramu wprowadzenia platformy elektrycznej dla segmentu D.
W rezultacie marża operacyjna spadła do 3,2%.
Wzrosty w grupie wolumenowej
Zdecydowanie najlepiej wypadły wyniki grupy marek wolumenowych (Volkswagen, Skoda, Seat/Cupra i Volkswagen Samochody Dostawcze). Wzrost sprzedaży i przychodów ze sprzedaży doprowadziły do poprawy wyniku operacyjnego o 7%.
Marża operacyjna utrzymała się na poziomie z roku ubiegłego (4,4%) pomimo istotnych obciążeń związanych z cłami importowymi w USA, kosztami restrukturyzacji oraz rozruchem produkcji modeli elektrycznych o niższej marży.
Zaznaczono, że marża operacyjna marki Volkswagen Samochody Osobowe nieznacznie wzrosła (do 2,3%), oraz że rentowność Skody utrzymała się na wysokim poziomie 8%. Gorzej wypadły Seat/Cupra oraz Volkswagen Samochody Dostawcze, które odnotowały wyniki poniżej poziomu roku poprzedniego.
Grupa Volkswagen: wyniki
O wiele gorzej niż w 2024 roku wygląda aktualny wynik operacyjny Grupy. Pod tym względem zaliczyła ona spadek o 58%. Aktualny wynik operacyjny wynosi 5,4 mld euro po 9 miesiącach 2025 roku, a marża operacyjna to 2,3%. Dla porównania w zeszłym roku było to 12,8 mld euro.
Grupa Volkswagen zaliczyła wzrosty w Ameryce Południowej (+13%), Europie Zachodniej (+4%) oraz w Europie Środkowo-Wschodniej (+11%), które z nawiązką zrekompensowały spodziewane spadki w Chinach (-2%) i Ameryce Północnej (-11%).
Grupa zamknęła trzeci kwartał z wynikiem 6,6 mln sprzedanych pojazdów. To nieco więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (6,5 mln). Liczba zamówień w Europie Zachodniej wzrosła o 17% w okresie I–IX 2025 roku. Zamówienia na pojazdy elektryczne (BEV) zwiększyły wyjątkowo dynamicznie – o 64% – stanowiąc około 22% wszystkich zamówień w regionie. Przedstawiciele Grupy podają, że wzrost napędzany jest nie tylko przez elektryki, ale również przez modele wszystkich typów napędu.
Podano, że wynik operacyjny został obciążony negatywnymi efektami cenowymi oraz miksu produktowego, a także amerykańskimi cłami. Dodatkowe rezerwy i odpisy związane z dostosowaniem strategii produktowej Porsche oraz odpisem aktualizacyjnym Porsche spowodowały dodatkowe obciążenie w wysokości ok. 4,7 mld euro.
Słowniczek:
Wynik operacyjny to różnica między przychodami a kosztami z podstawowej działalności firmy, zanim zostaną odjęte odsetki i podatki. Jest miarą efektywności operacyjnej firmy, która pokazuje, ile zarabia ona na swojej głównej działalności, a pomija się w nim zdarzenia jednorazowe czy koszty związane z finansowaniem i inwestycjami.
Marża operacyjna to wskaźnik rentowności, który mierzy stosunek zysku operacyjnego do przychodów ze sprzedaży. Pokazuje on, jaka część przychodu pozostaje w firmie po pokryciu wszystkich kosztów operacyjnych, ale przed odjęciem kosztów finansowych i podatków. Jest to miara efektywności podstawowej działalności firmy i jej zdolności do kontrolowania kosztów operacyjnych.