3 września 2025

Prawo jazdy nie będzie zatrzymywane za łamanie przepisów na torach

Zdjęcie: GettyImages

Kierowcy mieli tracić prawo jazdy na trzy miesiące nie tylko za prędkość, ale też za przejazd na czerwonym świetle na przejeździe kolejowym. Resort infrastruktury wycofał się jednak z tego pomysłu.

  • Nadal tylko mandat i punkty karne będą grozić za łamanie przepisów na przejazdach kolejowych.
  • Resort infrastruktury nie chce już zaostrzenia przepisów.
  • Przybędzie kamer rejestrujących przejazdy na czerwonym świetle przed torami.

Od 2015 roku policjanci zatrzymują prawo jazdy na trzy miesiące, gdy kierowca przewozi co najmniej trzech pasażerów ponad limit lub przekroczy prędkość o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym. Prawdopodobnie już od przyszłego roku utrata prawa jazdy będzie grozić również za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h na drogach jednojezdniowych poza obszarem zabudowanym.

Na szczęście dla kierowców, za przejazd na czerwonym świetle na przejeździe kolejowym tak surowej kary nie będzie, choć początkowo znalazła się ona w projekcie zmian ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Ignorowanie czerwonego światła przed torami – tylko mandat i punkty

Taryfikator już teraz przewiduje wysokie kary dla kierowców łamiących przepisy na przejazdach kolejowych. Wjazd na tory przy czerwonym świetle lub podczas zamykania czy otwierania się szlabanu kosztuje 2000 zł. W przypadku recydywy, czyli ponownego popełnienia tego samego wykroczenia w ciągu dwóch lat, mandat wzrasta do 4000 zł.

Za takie wykroczenie kierowca otrzymuje 15 punktów karnych, czyli maksymalną liczbę za jedno przewinienie. Nietrudno więc przekroczyć limit i trafić na egzamin kontrolny, a jego niezdanie oznacza utratę uprawnień.

Początkowo planowano jeszcze ostrzejsze sankcje – oprócz mandatów i punktów miało grozić zatrzymanie prawa jazdy na trzy miesiące. Przepisy były gotowe do skierowania do parlamentu, ale ministerstwo zdecydowało się je wycofać. W projekcie pozostaje jednak zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także poza obszarem zabudowanym.

Ignorowanie czerwonego światła przed torami – skuteczne kamery

Sygnalizacji przed torami pilnują nie tylko policjanci, ale także kamery Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Pięć systemów RedLight zainstalowanych na przejazdach kolejowo-drogowych w pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowało aż 4228 przejazdów na czerwonym świetle. Oto, ile wykroczeń odnotowano na poszczególnych skrzyżowaniach dróg i torów:

  • Warszawa, ul. Cyrulików – 1703
  • Wrocław, ul. Średzka – 1420
  • Wrocław, ul. Szczecińska – 655
  • Radomsko, ul. Piłsudskiego – 287
  • Chełmiec, DK 62 – 163

Będą nowe miejsca automatycznej kontroli

Ryzyko mandatu wzrośnie. CANARD zapowiedział montaż pięciu nowych kamer przy przejazdach kolejowych. W 2026 roku w całej Polsce ma działać już 10 takich urządzeń. Nowe lokalizacje:

  • Barwałd Dolny (DK 52, woj. małopolskie)
  • Większyce (DK 45, woj. opolskie)
  • Łąkociny (DK 36, woj. wielkopolskie)
  • Piaski (DK 11, woj. wielkopolskie)
  • Wymysłowo (DK 15, woj. wielkopolskie)

Na ponad 500 przejazdach działają już kamery monitoringu, które można łatwo zintegrować z systemem CANARD. W przyszłości mają one rejestrować także przejazdy na czerwonym świetle.