Jak wymienić deskę rozdzielczą – poradnik krok po kroku

Powiedzieć, że rozdzielcza to ważny element wyposażenia kabiny, to nic nie powiedzieć. Jednak czasem trzeba ją wymienić. Podpowiadamy, jak zdjąć deskę rozdzielczą i zamontować nową.
Kiedy należy wymienić deskę rozdzielczą?
Wymiana deski rozdzielczej jest konieczna, jeśli jej pęknięcia nie da się naprawić. Taka sytuacja ma miejsce po wypadku lub po wystrzale poduszki powietrznej.
Pęknięcia na desce rozdzielczej są też efektem działania ciepła i promieni słonecznych. Z biegiem czasu, tworzą się rozszczepienia, które powodują wysuszanie winylu, skóry lub innych użytych materiałów. Pod wpływem ciepła plastikowe elementy blakną i się niszczą.
Czasem też właściciele samochodów decydują się też na wymianę deski rozdzielczej z powodu usterek wskaźników, niedających się usunąć zabrudzeń lub uszkodzeń mechanicznych.
Więcej o poduszkach powietrznych przeczytasz w artykule: Poduszki powietrzne ratują życie, ale mogą też być przyczyną urazów. Przestrzegaj tych zasad, by ich uniknąć
Jakie narzędzia są potrzebne do wymiany deski rozdzielczej?
Jeśli chcemy samodzielnie wymienić deskę rozdzielczą, potrzebne będzie zestaw śrubokrętów: płaskich, gwiazdkowych i torx. Prace najlepiej jest wykonać w dobrze oświetlonym garażu, warto też przygotować specjalne pojemniki na śrubki i zaczepy, tak aby ich nie zgubić.
Przygotowanie do wymiany deski rozdzielczej
Przede wszystkim musimy kupić nową deskę rozdzielczą i przygotować zestaw śrubokrętów. Warto też zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu, gdzie mogą być przydatne informacje, np. gdzie są mocowania plastikowej obudowy.
Zanim zabierzemy się za prace, należy koniecznie odłączyć akumulator. Kolejnym krokiem jest usunięcie wszystkich przedmiotów ze schowków i półek – czyli ruchomych elementów, które mogą przeszkadzać w demontażu deski rozdzielczej.
Demontaż starej deski rozdzielczej
Oczywiście na rynku jest tak wiele modeli samochodów, że nie sposób przygotować uniwersalną instrukcję wymiany deski rozdzielczej. Niemniej główne kroki zazwyczaj będą tożsame w większości modeli, choć oczywiście zaproponowana kolejność nie zawsze musi zgadzać.
Krok 1. Wymianę deski rozpoczynamy od wykręcenia trzech śrubek od dołu osłony, aby wyjąć osłonę stacyjki.
Krok 2. Później należy wyjąć poduszkę powietrzną i zdemontować kierownicę, manetki oraz koniecznie odpiąć wiązkę, która się przy nich znajduje.
Krok 3. Następnie przechodzimy do demontażu zegarów. Odkręcamy daszek i osłonę pod nim i wykręcamy zegary. Potem wypinamy kostki łączące je z główną wiązką.
Krok 4. Wykręcamy i wyjmujemy kratki nawiewów powietrza.
Krok 5. Rozbieramy przełącznik świateł.
Krok 6. Wyjmujemy osłony wokół nóg kierowcy.
Krok 7. Wyciągamy maskownicę skrzynki bezpieczników.
Krok 8. Wyjmujemy schowek pod kierownicą.
Krok 9. Wypinamy wtyczki od immobilizera.
Krok 10. Teraz kolej na montaż konsoli środkowej. Najpierw usuwamy listwę, potem wyjmujemy półkę lub uchwyt na kubki oraz wykręcamy panel ogrzewania. Następnie odsłaniamy mieszek zmiany biegów i odkręcamy śruby trzymające tunel środkowy.
W następnej kolejności demontujemy schowek pasażera, radio, odkręcamy resztę śrub i dementujemy konsolę środkową.
Krok 11. Odkręcamy osłonę podszybia i śruby mocujące deskę do nadwozia.
Krok 12. Wykręcamy boczne śruby deski rozdzielczej.
Krok 13. Odkręcamy śruby: jedną znajdującą się przy rączce do otwierania maski i drugą po przeciwnej stronie oraz te mocujące deskę do nadwozia w środkowej części konsoli.
Krok 14. Wyjmujemy ostrożnie deskę rozdzielczą, pamiętając, aby jednocześnie odpiąć wtyczkę od poduszki powietrznej razem z wiązką elektryczną.
Montaż nowej deski rozdzielczej
Montaż nowej deski rozdzielczej wykonujemy w odwrotnej chronologii niż jej wyjmowanie. Jest to bardzo ważne, ponieważ w niektórych modelach samochodów, jeśli coś zmienimy, albo pominiemy, może się okazać, że danego elementu nie da się zainstalować. Wtedy trzeba będzie zacząć prace od początku.
Co więcej, z każdym elementem trzeba obchodzić się delikatnie, szczególną ostrożność trzeba zachować przy dokręcaniu śrub. Niestety dość łatwo można uszkodzić plastikowe części.
Można też rozważyć dokumentację fotograficzną kolejnych kroków demontażu – wówczas rzut oka na zdjęcia może pomóc w przywracaniu auta „do porządku”.
Najczęstsze błędy przy wymianie deski rozdzielczej
Najczęstszymi błędami przy wymianie deski rozdzielczej są:
- niezachowanie kolejności montażu
- nieprawidłowy montaż poduszki powietrznej
- podpięcie niewłaściwych wtyczek i przewodów albo pominięcie tego kroku
W wyniku błędów przy wymianie kontrolki, zegary, radio czy nawiew może nie działać prawidłowo.
FAQ
Dlaczego nie działa deska rozdzielcza?
Jeśli deska rozdzielcza – w rozumieniu wskaźników na niej zawartych lub przycisków – nie świeci w całości, przyczyną może być przepalenie lub uszkodzenia bezpiecznika, słaby akumulator lub problem z alternatorem.
Ile kosztuje naprawa deski rozdzielczej?
Cena robocizny zależy od rozległości napraw oraz materiału, z jakiego wykonana jest deska rozdzielcza. Regeneracja deski z plastiku, gumy lub tworzywa kosztuje ok. 1000 zł, a modelu przeszywanego albo skórzanego – od ok. 1500 zł do nawet 3 tys. zł.
Ile czasu zajmuje wymiana deski rozdzielczej?
Demontaż deski rozdzielczej może zająć nawet 3 godziny, osadzenie nowego elementy trwa niewiele krócej. Zatem cały proces to cały dzień pracy.