Branża motoryzacyjna w pogłębiającym się kryzysie? Te wyzwania stoją przed Polską

Tegoroczny Kongres Nowej Mobilności odbędzie się w dniach 23-25 września. Podczas wydarzenia zostaną poruszone kluczowe problemy, które stoją na drodze rozwoju polskiej branży motoryzacyjnej.
Kongres Nowej Mobilności w tym roku odbędzie się w Katowicach. Nie ma w tym nic dziwnego – w końcu województwo śląskie może uchodzić za centrum polskiej branży motoryzacyjnej. To właśnie tam działa ponad 500 firm sektora automotive, które zatrudniają ponad 70 000 pracowników.
Nie bez znaczenia jest również szerokie zaplecze naukowo-edukacyjne regionu. Działa tam 31 uczelni, na których wiedzę zdobywa ponad 100 tys. studentów. Tymczasem zwiększenie nakładów na badania i rozwój jest jednym z najpilniejszych wyzwań stojących przed polską branżą motoryzacyjną.
Jak podkreślają organizatorzy Kongresu Nowej Mobilności, polski sektor automotive stoi pod ciężarem międzynarodowej presji. Jest to związane m.in. z globalnymi trendami i pogarszającą się pozycją Europy, która traci na znaczeniu na rzecz Stanów Zjednoczonych i Chin.
Musimy postawić na innowacje
Organizatorzy Kongresu Nowej Mobilności 2025 przedstawili plan programowy wydarzenia. W czasie konferencji podkreślali przy tym, że nasz kraj musi postawić na innowacje, jeśli chce dołączyć do grona europejskich liderów branży. Póki co w tym obszarze mamy jeszcze sporo do zrobienia.
Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, Polska zajmuje dopiero 23. miejsce wśród państw UE w rankingu innowacyjności. Wyprzedzamy tylko Słowację, Łotwę, Bułgarię oraz Rumunię.
Aby wyjść z impasu konieczne są działania. Na Kongresie Nowej Mobilności 2025 znajdzie się więc miejsce na platformę dialogu świata nauki i technologii, która będzie okazją do poszukania odpowiedzi na wyzwania związane ze zrównoważoną transformacją. Wezmą w niej udział jednostki naukowe (uczelnie, instytuty badawcze i centra naukowo-rozwojowe), przedstawiciele przemysłu oraz administracji (zarówno rządowej, jak i samorządowej).
Zrównoważona transformacja
Na czym jednak w praktyce polegać ma zrównoważona transformacja? Organizatorzy kongresu wskazali jasną wizję przyszłości, koncertującą się nie tylko na produkcji i sprzedaży samochodów, ale całego ekosystemu nowej mobilności.
Dziś w mobilności dominuje prywatny transport samochodowy, na który stawia 40% osób. Jednak w przyszłości jego udział ma zmaleć do zaledwie 10%. Pierwsze miejsce ma zaś przypaść transportowi zbiorowemu. Spodziewany jest również wzrost odsetka przemieszczania się pieszo, prywatnego transportu rowerowego i UTO oraz transportu współdzielonego.
Czy tak rzeczywiście się stanie? Czas pokaże. Jednak już we wrześniu poznamy całościową wizję przyszłości polskiego sektora motoryzacyjnego.
Tu przeczytasz relację z ubiegłorocznej edycji Kongresu Nowej Mobilności.