Koniec budowy S3 w Polsce – ostatni fragment już przejezdny

Od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje kierowcy pojadą już pełnym przekrojem dwujezdniowej trasy ekspresowej. Oznacza to, że niemal 500 km drogi łączącej Bałtyk z Czechami zostało ukończone. Niestety, po stronie czeskiej prace wciąż trwają.
- Nowy odcinek S3 ze Świnoujścia do Międzyzdrojów już otwarty.
- Trasa połączyła Bałtyk z granicą czeską.
- Czesi wciąż kończą budowę autostrady, która będzie kontynuacją naszej drogi S3.
To ważny etap budowy północnego odcinka S3, który domyka kluczowe połączenie portu w Świnoujściu z południem Polski i europejską siecią TEN-T. Nowy fragment ma długość tylko 17 km, ale pozwoli przejechać z północy na południe kraju w standardzie drogi ekspresowej.
Trasa S3 – ostatnie 17 km oddane do ruchu
Na początku października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) uzyskała pozwolenie na użytkowanie odcinka S3 Wolin – Troszyn. W rejonie Międzyzdrojów kierowcy mieli jednak do dyspozycji tylko jeden pas ruchu w każdą stronę. Teraz brakujący fragment między Międzyzdrojami a Świnoujściem (węzeł Łunowo) został w pełni udostępniony. Początkowo zakładano, że nastąpi to do końca października 2025 r., jednak inwestycję udało się zakończyć przed czasem.
S3 z Bałtyku do Czech
Nową trasę zbudowano w standardzie drogi ekspresowej z dwiema jezdniami i dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W ramach budowy powstały m.in. nowe węzły, wiadukty, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i system odwodnienia. Wartość kontraktu przekracza 800 mln zł. S3 usprawni dojazd do terminala promowego i tunelu pod Świną, zmniejszy korki w sezonie turystycznym i poprawi bezpieczeństwo ruchu.
Droga o długości ok. 470 km połączyła Świnoujście z Lubawką (przy granicy z Czechami), tworząc najważniejszy korytarz transportowy północ–południe w zachodniej Polsce.
S3 kończy się na granicy – za nią wciąż brak trasy
Choć po polskiej stronie budowa S3 dobiegła końca, kierowcy nadal nie mogą przejechać bezpośrednio z Czech nad Bałtyk. Po stronie czeskiej wciąż trwa budowa autostrady D11, która ma połączyć się z S3 w rejonie Lubawki.
Odcinek z Trutnova do granicy państwa będzie liczył ponad 20 km, a jego zakończenie według planów to 2028 rok. Pierwsze kilometry mają być gotowe już w 2026 r., ale dopiero pełne ukończenie inwestycji zapewni płynny przejazd z południa Europy nad Bałtyk bez zjazdu z drogi ekspresowej.
Trasa jest częścią europejskiej sieci TEN-T i połączy porty w Świnoujściu i Szczecinie z południem kontynentu, tworząc kluczową oś transportową w tej części Europy.