Ogromna wpadka chińskiego wytwórcy w teście zderzeniowym. Takiej wady nie było od 1997 roku

Chińskie samochody od jakiegoś czasu świetnie wypadają w testach bezpieczeństwa. Ale nie tym razem. Euro NCAP właśnie poinformowało o krytycznej wpadce MG3. Dotyczy ona fotela i do tej pory – od momentu powstania tej organizacji – nigdy wcześniej nie miała miejsca.
- MG3 z poważną wpadkę w teście bezpieczeństwa Euro NCAP.
- W sprawdzanym samochodzie fotel kierowcy podczas uderzenia nie utrzymał swojej pozycji.
- Producent już zapowiedział wprowadzenie zmian.
Samochody z Chin ostatnio zdobywają przeważnie maksymalne oceny w testach Euro NCAP lub bliskie maksymalnym. Ba, niektóre wręcz lśnią pod względem bezpieczeństwa. Tak było choćby z Nio Firefly, które otrzymało aż 96-procentowy wynik za ochronę dorosłych.
Teraz jednak inny chiński producent zaliczył bardzo bolesną wpadkę. Co ciekawe, pomimo niej, MG3 i tak uzyskało 4 na 5 gwiazdek.
- PRZECZYTAJ: Znakomite wyniki tureckiej Izery i Chińczyków w testach Euro NCAP. BMW poniżej oczekiwań
MG3: problem z fotelem
„Podczas testu zderzenia czołowego inżynierowie Euro NCAP stwierdzili awarię mechanizmu blokowania fotela kierowcy. Takiej awarii regulatora siedzenia nie zaobserwowano wcześniej w testach Euro NCAP, które od początku swojej działalności w 1997 roku objęły setki pojazdów osobowych” – informuje organizacja.
Problem został wykryty podczas zderzenia czołowego z 40-stopniowym przesunięciem wobec odkształcalnej bariery. Gdy mechanizm ryglowania fotela kierowcy nie utrzymał pozycji, siedzisko skręciło się, co zmieniło kinematykę manekina i zwiększyło obciążenia kończyny.
„Awaria fotela oznacza również, że MG nie było w stanie wykazać, jak dobrze samochód będzie chronił kolana i kości udowe pasażerów o różnych gabarytach lub siedzących w różnych pozycjach” – czytamy w komunikacie Euro NCAP.
MG zapowiedziało zmiany
Stwierdzono również, że podczas uderzenia głowa kierowcy może „przebić się” przez poduszkę. Z tego względu MG zapowiedziało na październik jej modyfikację. Przedstawiciele tej firmy poinformowali również o wprowadzeniu zmian w mechanizmie blokowania fotela. Miały one nastąpić już w sierpniu. Udoskonalenia nie będą jednak dotyczyć pojazdów, które już trafiły do klientów.
„Niepokojące jest znalezienie samochodu w sprzedaży w 2025 roku z fundamentalną wadą mechanizmu blokowania foteli, kluczowego elementu systemu bezpieczeństwa. Wada ta została zgłoszona odpowiednim organom homologacyjnym, co pozwoli na rozważenie ewentualnego wycofania pojazdu z rynku” – mówi dr Aled Williams, dyrektor programu Euro NCAP.
Co ciekawe, Williams zaleca, aby konsumenci rozważyli alternatywy dla modelu MG3. W tym celu proponuje użyć wyszukiwarki na stronie Euro NCAP i wybrać najbezpieczniejsze samochody z konkretnej kategorii.
MG3 w cenie od 67 990 zł.
MG3 to miejski hatchback, mierzący 411 cm długości i dostępny z dwoma rodzajami napędu do wyboru. Czyli albo z wolnossącym silnikiem benzynowym o pojemności 1.5 i mocy 115 KM lub ze 195-konną hybrydą.
Pierwszy z nich współpracuje z 5-biegową przekładnię ręczną, z której moment obrotowy jest kierowany do kół przedniej osi. Osiągi? 0-100 km/h w 10,8 s i prędkość maksymalna 185 km/h. Producent obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 6,1 l/100 km (cykl WLTP). Przy zbiorniku paliwa o pojemności 45 l oznacza to zasięg 730 km.
Również w przypadku odmiany Hybrid+ pierwsze skrzypce gra 1,5-litrowa, 4-cylindrowa jednostka benzynowa, tyle że pracująca w cyklu Atkinsona. Wytwarza ona 102 KM i współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM. Moc systemowa układu hybrydowego to niebagatelne 195 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,0 s, a średnie zużycie paliwa wynosi 4,4 l/100 km.
Cena? Benzynowe MG3 kosztuje obecnie od 67 990 zł (auto z rocznika 2024), a hybrydowe – od 87 950 zł.