Znakomite wyniki tureckiej Izery i Chińczyków w testach Euro NCAP. BMW poniżej oczekiwań

Nowi gracze na motoryzacyjnej mapie pokazują zachodnim firmom kto potrafi tworzyć najbezpieczniejsze samochody. W najnowszej rundzie testów zderzeniowych Euro NCAP z absolutnie fantastycznej strony pokazały się turecki Togg i chińskie Nio. In minus zaskoczyły przede wszystkim BMW i Citroen.
- Nowi gracze na rynku potrafią robić nawet bezpieczniejsze auta niż doświadczeni rywale.
- Turecki Togg, a przede wszystkim chińskie Firefly firmy Nio uzyskały absolutnie fantastyczne wyniki pod względem ochrony dorosłych.
- Zawiodły m.in. BMW 1 i Citroen C4 Aircross.
Spośród 18 modeli przebadanych ostatnio przez Euro NCAP, większość uzyskało maksymalną notę 5 gwiazdek. Cztery samochody, a raczej trzy, ponieważ jeden występuje tutaj pod dwiema markami, otrzymały tylko 4 gwiazdki.
Co istotne, nie były to modele nieznanych chińskich wytwórców, lecz renomowanych zachodnich firm. Bez dwóch zdań najmocniej zawiodło BMW 1, które pod względem ochrony dorosłych uzyskało tylko 78%. Wynik „serii 1 został obniżony za słabą ochronę klatki piersiowej i lewej nogi kierowcy w zderzeniu czołowym, a także nóg pasażera z przodu” – informuje Euro NCAP.
Jeszcze niższą ocenę (77%) otrzymały bliźniacze Suzuki e Vitara i Toyota Urban Cruiser. Obu tym autom wytknięto przede wszystkim słabą ochronę klatki piersiowej kierowcy w teście zderzenia ze sztywną barierą. Poza tym „ochrona pasażera z tyłu była mierna”.
Citroen C5 Aircross drugiej generacji stracił z kolei punkty za systemy bezpieczeństwa oraz w kategorii niechronionych użytkowników dróg.
Testy Euro NCAP: znakomity Togg
Po drugiej stronie skali znalazły się Nio ze swoim rywalem Renault 5 E-Tech, czyli Firefly, oraz Togg. O ile Chińczycy do tej pory pokazywali się ze świetnej strony, o tyle debiut w testach Euro NCAP Turków wypadł absolutnie fantastycznie.
Powstały w 2018 roku Togg, zwany u nas turecką Izerą i produkujący auta od końca 2022 roku, wystawił do testów Euro NCAP dwa modele: sedana T10F oraz SUV-a T10X. Pierwszy z nich uzyskał aż 95% w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, a drugi – 94%.
To wyniki, które plasują te tureckie auta w absolutnej czołówce modeli testowanych przez Euro NCAP. Nie gorzej spisały się one także w temacie ochrony dzieci. Oba otrzymały 85%, co stawia je na równi z najbardziej doświadczoną konkurencją. Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów również oceniono wysoko, a systemy wspomagania kierowcy potwierdziły, że Togg nie odstaje od najlepszych.
Co ciekawe, turecka firma właśnie ogłosiła wejście na rynek niemiecki, co nastąpi już pod koniec września. Docelowo, w 2030 r. chce sprzedawać 1 mln aut rocznie.
Firefly poza zasięgiem rywali
Show skradł jednak mały model Nio, czyli Firefly (z ang. świetlik). Uzyskał on bowiem aż 96% w kategorii ochrony dorosłych, co stanowi najlepszy wynik spośród wszystkich aut przebadanych od początku 2024 roku.
„Jak informuje marka Firefly, priorytetem przy tworzeniu jej nowego modelu była maksymalna ochrona pasażerów przy zachowaniu atrakcyjnej ceny pojazdu. Firefly staje tym samym w szranki z takimi modelami jak Renault 5 czy Mini Cooper E. Jednocześnie pokazuje, że mały samochód elektryczny wcale nie musi iść na kompromisy w zakresie bezpieczeństwa” – informuje Euro NCAP.
Solidność swoich konstrukcji potwierdziły Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 9, Mini Aceman oraz Smart #5. Również trzydrzwiowy hatchback Mini Cooper, choć najmniejszy w gamie marki, pokazał się z dobrej strony.
Chińska ofensywa w testach
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że pięciu chińskich producentów uzyskało wyniki porównywalne z europejskimi i koreańskimi rywalami. SUV GAC Aion V, rodzinny sedan Exlantix ES, crossover MG IM6 oraz hatchback BYD Dolphin Surf potwierdziły wysoką formę.
Jednak nawet wśród pięciogwiazdkowych wyników znalazły się pewne „ale”. Lynk & Co 08 oraz Volkswagen ID.Buzz omal nie straciły piątej gwiazdki z powodu słabej ochrony miednicy pieszych.
„Firefly od Nio stało się dowodem, że nawet budżetowy samochód może zapewniać wysoki poziom ochrony. Wynik ten stawia chińskiego producenta w roli trendsettera, a jednocześnie zmusza konkurencję do trzymania tempa" – kończy dr Aled Williams, dyrektor programu Euro NCAP.
Najnowsze wyniki testów Euro NCAP
Audi Q4 e-tron (powtórzony test): 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 91%
- Ochrona dzieci: 87%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 73%
BMW 1: 4 gwiazdki
- Ochrona dorosłych: 78%
- Ochrona dzieci: 84%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 85%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 80%
BYD Dolphin Surf: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 82%
- Ochrona dzieci: 86%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 76%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 77%
Citroen C5 Aircross: 4 gwiazdki
- Ochrona dorosłych: 80%
- Ochrona dzieci: 85%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 62%
Exlantix ES: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 88%
- Ochrona dzieci: 82%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 77%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 77%
GAC Aion V: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 88%
- Ochrona dzieci: 85%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 78%
Nio Firefly: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 96%
- Ochrona dzieci: 87%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 82%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 86%
Hyundai Ioniq 9: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 84%
- Ochrona dzieci: 87%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 77%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 83%
MG IM6: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 90%
- Ochrona dzieci: 85%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 83%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 87%
Lynk & Co. 08: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 90%
- Ochrona dzieci: 87%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 78%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 81%
Mini Aceman: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 83%
- Ochrona dzieci: 87%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 77%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 79%
Mini Cooper: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 83%
- Ochrona dzieci: 82%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 81%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 77%
Smart #5: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 88%
- Ochrona dzieci: 93%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 84%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 92%
Suzuki e Vitara: 4 gwiazdki
- Ochrona dorosłych: 77%
- Ochrona dzieci: 85%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 72%
Togg T10F: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 95%
- Ochrona dzieci: 85%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 78%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 80%
Togg T10X: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 94%
- Ochrona dzieci: 85%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 80%
Toyota Urban Cruiser: 4 gwiazdki
- Ochrona dorosłych: 77%
- Ochrona dzieci: 85%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 72%
Volkswagen ID. Buzz (powtórzony test): 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 84%
- Ochrona dzieci: 85%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 70%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 73%