Będzie nowa nalepka SCT – poprzednia była zbyt skomplikowana

Kierowcy, których auta nie spełniają normy emisji spalin zezwalającej na wjazd do SCT, muszą zaopatrzyć się w nalepkę na szybę. Jednak Ministerstwo Klimatu i Środowiska postanowiło właśnie zmienić jej wzór.
Już 1 lipca 2024 r. Warszawa, jako pierwsze miasto w Polsce, wprowadzi strefę czystego transportu (SCT). Wjazd do niej nie będzie wymagał specjalnej nalepki na szybę, o ile auto spełnia wymogi dopuszczające wjazd do strefy. Jednak dla część użytkowników nalepka SCT na szybę będzie obowiązkowa.
Nalepka SCT na szybę – będzie nowy wzór
Jak się okazuje, na drodze do wprowadzenia SCT stoi nalepka. Obowiązujący wzór okazał się na tyle skomplikowany, że władze stolicy zapowiedziały, że na naklejki trzeba będzie czekać nawet 2 miesiące. To między innymi z tego powodu resort środowiska postanowił znowelizować przepisy. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia: „Przedstawiciele kilku urzędów miast planujących wprowadzenie stref czystego transportu zgłosili zastrzeżenia do obowiązującego wzoru nalepki określonej w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu. Przedstawione uwagi dotyczyły możliwości poligraficznych powszechnie dostępnego sprzętu".
Nowy, prostszy wzór pozwoli drukować nalepki nawet przez same gminy. To ma przyspieszyć proces ich wydawania oraz obniżyć koszt. Kierowca ma za nie płacić nie więcej niż 5 zł. Będą one ważne przez 5 lat.
Nalepka SCT na szybę – okrągła i prosta
Nowa nalepka jest zielona, tak jak poprzednia, ale będzie miała kształt koła o średnicy 8 cm. Zmodyfikowana naklejka będzie zawierała następujące informacje:
- rodzaj paliwa stosowanego w aucie
- rok produkcji pojazdu
- numer rejestracyjny auta
- nazwę gminy
- oznaczenie „SCT”
Zielona nalepka SCT na szybę – kto potrzebuje
W przypadku stolicy, pojazdy, które nie spełniają normy Euro 2 (silniki benzynowe) i Euro 4 (silniki Diesla), nie będą mogły poruszać się po strefie, o ile nie korzystają ze zwolnienia. To będzie przysługiwało wszystkim mieszkańcom stolicy oraz osobom płacącym w niej podatki.
Jednak tylko do końca 2027 r. Bezterminowo ze swoich aut skorzystają za to seniorzy. Zgodnie z przepisami będą to osoby, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat, o ile przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich niespełniających norm aut. Również niepełnosprawni nie muszą przejmować się normami Euro (ustawowe zwolnienie). Warunkiem zwolnienia będzie jednak posiadanie nalepki.
Wyjątkami objęte zostaną również pojazdy specjalne, należące do służb, zabytkowe, historyczne, a także motocykle.
Mandat za brak oznaczenia
Nalepkę, którą należy umieścić w lewym dolnym rogu przedniej szyby, będzie wydawała gmina, która wprowadziła SCT. W przypadku stolicy, samo złożenie wniosku będzie już zwalniało z potencjalnej kary za jej brak. Przypominamy, za ignorowanie przepisów dotyczących SCT grozi mandat w wysokości 500 zł. Ich przestrzegania ma pilnować policja i straż miejska. Docelowo ma tym zająć się system kamer, który będzie automatycznie odczytywał numer rejestracyjny pojazdu i w bazie CEP sprawdzał, czy auto spełnia wymogi normy Euro, aby wjechać do centrum miasta.