Już wkrótce kierowcy zapłacą więcej. Zmiany odczują nie tylko przewoźnicy

Jeszcze w grudniu przybędzie około 650 km tras, na których kierowcy zapłacą opłatę elektroniczną. Co więcej, sama stawka ma wzrosnąć. Ministerstwo Finansów na razie nie ujawnia szczegółów. Myto obejmie głównie pojazdy ciężarowe, ale również część samochodów osobowych z przyczepami.
- Już w grudniu 2025 roku wzrośnie liczba płatnych odcinków dróg.
- Opłata elektroniczna e-TOLL obejmie kolejne 645 km tras w Polsce.
- Zmiany najbardziej odczują przewoźnicy i kierowcy z przyczepami.
Od 1 listopada 2024 r. sieć dróg objętych systemem e-TOLL powiększono już o 1600 km. Od 1 grudnia 2025 r. kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi zmianami. Opłaty będą obowiązywać na nowych odcinkach autostrad i dróg ekspresowych, a do tego wzrosną stawki.
Opłata elektroniczna e-TOLL – kto płaci
Kierowcy samochodów osobowych płacą dziś jedynie za przejazd około 300 km autostrad. Jednak system e-TOLL obejmuje wszystkie pojazdy i zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Oznacza to, że myto dotyczy nie tylko ciężarówek i autobusów, ale także samochodów osobowych z przyczepami.
Warto pamiętać, że liczy się łączna dopuszczalna masa zestawu, a nie jego rzeczywista waga. Jeśli więc auto o DMC 2800 kg ciągnie przyczepę lekką o DMC 750 kg, kierowca musi już zapłacić za przejazd – niezależnie od tego, czy przyczepa jest załadowana, czy pusta.
Aktualne stawki e-TOLL zależą od klasy emisji spalin i rodzaju drogi. Obecnie wynoszą od 0,23 do 0,55 zł za kilometr. Za brak opłaty grozi mandat w wysokości 500 zł.
Opłata elektroniczna e-TOLL – drożej i więcej
Ministerstwo Finansów zapowiada rozszerzenie systemu o kolejne 645 km dróg. Po zmianach długość tras objętych mytem wzrośnie z 5225 do 5869 km. Resort nie zdradził jeszcze, które odcinki znajdą się w nowym wykazie. Nie podano też, o ile wzrosną stawki, które przez ostatnie lata były jedynie waloryzowane o wskaźnik inflacji.
Wiadomo jednak, że nowe przepisy mają wejść w życie w grudniu 2025 r., czyli w okresie wzmożonego ruchu towarowego przed świętami.
Szybkie wdrożenie podwyżek
W najbliższych tygodniach ma zostać opublikowany projekt rozporządzenia z nową mapą płatnych dróg i stawkami. Wiadomo natomiast, że rozbudowa systemu nie wymaga budowy nowych bramek ani urządzeń – e-TOLL działa w oparciu o lokalizację GPS. Dane z urządzeń pokładowych lub aplikacji mobilnej e-TOLL PL trafiają bezpośrednio do systemu poboru opłat.
Nowe regulacje będą poważnym wyzwaniem dla przewoźników, którzy już teraz zmagają się z rosnącymi kosztami paliwa i utrzymania floty. Uderzą także w właścicieli aut osobowych ciągnących cięższe przyczepy, np. kempingowe.