1 stycznia 2025

Premiery motoryzacyjne: co przyniesie nam 2025 rok?

Volvo ES90

W 2024 roku pożegnaliśmy kilka istotnych modeli samochodów. To m.in. Fiat 500 Hybrid, Porsche Macan czy Audi TT. Ale w 2025 roku motoryzacyjna machina znów się rozpędzi i sypnie wieloma nowościami. Oto, co producenci szykują w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Kto nie idzie do przodu, ten się cofa. 2024 rok dla wielu modeli był tym ostatnim. Audi, obok TT, zrezygnowało także z produkcji R8 i A4. To ostatnie zastąpiło A5.

W Unii Europejskiej z powodu nowych przepisów (GSR), obok Fiata 500 Hybrid, wycofano z rynku również Mitsubishi Space Stara i Suzuki Jimny. Kia raz na zawsze rozstała się ze Stingerem, a Jaguar zagrał va banque i zrezygnował z produkcji niemal całej swojej gamy modelowej. Wyjątek stanowi F-Pace, który pożyje jeszcze chwilę.

Maserati zakończyło produkcję Quattroporte i Levante, a Mini wycofało z rynku Clubmana. Pracownicy Chryslera i Dodge'a przeżyli żałobę z powodu odejścia do lamusa, wydałoby się wiecznych, 300C i Dodge'ów Challengera oraz Chargera. Pierwszy z nich pozostawał w produkcji od 2005 roku.

Ale jedni odchodzą, a ich miejsce zastępują inni. Oto, kto i co pokaże w 2025 roku.

Alfa Romeo

  • Stelvio

Włosi na rynek wprowadzą Tonale po lekkiej modyfikacji, a pod koniec 2025 roku światło dzienne ujrzy nowa odsłona Stelvio. Ma ona bazować na platformie STLA Large i otrzymać nie tylko elektryczne, ale i hybrydowe układy napędowe.

Włosi obiecują sportowy charakter, świetne osiągi oraz bardzo atrakcyjny wygląd. Więcej o tym, jakie będzie nowe Stelvio przeczytasz TUTAJ.

Alpine

  • A390

W przyszłym roku do naszego kraju w końcu zawita długo oczekiwane A290, bazujące na Renault 5 E-Tech, którego cenę niedawno poznaliśmy.

Prawdziwą nowością ma być model A390. Będzie to pierwszy SUV tej francuskiej marki. Na dodatek elektryczny. Jak obiecują przedstawiciele Alpine ma on wyróżniać się wysoką mocą silników oraz sportowym prowadzeniem.

Na razie nie pozostaje nic, tylko wierzyć im na słowo.

Audi

  • A7 Sportback/A7 Avant
  • Q3/Q3 Sportback

Ten rok był dla Audi wyjątkowo pracowity. Po latach stagnacji, Niemcy sypnęli zupełnie nowymi Q6 e-tron/Q6 e-tron Sportback, A5, A6 e-tron oraz Q5/Q5 Sportback.

Ale przyszły rok zapowiada się nie mniej intensywnie. Pojawią się przede wszystkim dwie spalinowe nowości, czyli Q3 i A7. Przypomnijmy, że liczby nieparzyste u wytwórcy z Ingolstadt od jakiegoś czasu służą do określania modeli spalinowych, a parzyste – elektrycznych.

W gronie modeli kompaktowych zadebiutuje Q3, które skorzysta ze spalinowych układów napędowych. Zapewne nadal będzie bazować na platformie MQB, ale otrzyma szeroką gamę zelektryfikowanych silników.

Na elektryfikację postawi również A7, mające na rynku zastąpić dwa modele. Czyli spalinowe A6 i dotychczasowe A7. Auto powstanie na platformie PPC (Premium Platform Combustion), która debiutowała w A5. Dostępne będą dwie odmiany nadwoziowe – liftback i kombi.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ nowe Audi A6.

BMW

  • M2 CS
  • M3 Touring CS
  • iX3
  • iX po liftingu

Na polski rynek w przyszłym roku zawita nowa seria 2 Gran Coupe. Z kolei cały świat pozna topowe odmiany M2 i M3 Touring. Lifting przejdzie elektryczne iX, ale 2025 rok u tej bawarskiej marki ma należeć do BMW iX3.

W przeciwieństwie do pokazanego właśnie X3, nowe auto będzie pierwszym, bazującym na nowo opracowanej architekturze Neue Klasse. Przeznaczona dla modeli elektrycznych, wyróżnia się nie tylko 800-woltową instalacją elektryczną, ale i wyższą gęstością akumulatorów niż dotychczas.

Wraz z Neue Klasse do kabin BMW zawita m.in. ekran head-up rozciągający się przez całą szerokość przedniej szyby.

TUTAJ dowiesz się, jak jeździ nowe BMW X3.

BYD

  • Dolphin Mini
  • Seal 6
  • Atto 2
  • Atto 3 po liftingu

Chińczycy w 2025 roku w Europie mają sypnąć kilkoma nowościami. Jedną z najważniejszych będzie niewielki Dolphin Mini, który na rynku będzie konkurować z modelami segmentu B.

Kolejne premiery to hybrydowy Seal 6 oraz elektryczne crossovery Atto i Atto 3.

TUTAJ dowiesz się, jak jeździ BYD Sealion 7.

Citroen

  • C5 Aircross

Citroen nie ukrywa, że nie ma problemu, aby konkurować z… Dacią. Świadczy o tym choćby cena debiutującego w 2024 roku C3 Aircrossa. Oprócz niego ujrzeliśmy również odmłodzone odmiany C4 i C4 X.

W 2025 roku największą nowością w stajni Citroena ma być kolejne wcielenie C5 Aircrossa. Podobnie jak Peugeot 3008 i Opel Grandland, zostanie on oparty na platformie STLA Medium. Do wyboru będą odmiany hybrydowe i elektryczne.

Nowe auto najprawdopodobniej nieco urośnie, ponieważ docelowo ma zastąpić również większego Citroena C5 X.

Cupra

  • Raval

Pod koniec 2025 roku Hiszpanie pokażą swój najmniejszy model. To elektryczny Raval, który ma wyróżniać się sportowym charakterem i być bliźniaczą konstrukcją z Volkswagenem i Skodą.

To niewielkie, mierzące nieco ponad 4 m długości auto, powstanie na przednionapędowym wariancie platformy MEB.

TUTAJ zobaczysz, jak wygląda produkcyjna wersja Ravala.

Dacia

  • Sandero po liftingu
  • Jogger po liftingu
  • C-Neo

Dacia w 2025 roku wprowadzi na rynek Bigstera, a także pokaże zmodernizowane Sandero i Joggera. Najważniejszą nowością ma być C-Neo, czyli wyrośnięty kompaktowy model, który na rynku będzie chciał podgryźć pozycję Skody Octavii.

To nowe auto powstanie na rozciągniętej platformie CMF-B i pod maską będzie miało gamę jednostek napędowych, zbliżoną do Bigstera.

Denza

  • samochód sportowy

Chińska Denza, będącą marką premium koncernu BYD, w przyszłym roku wejdzie do Polski. Informację na ten temat przekazała polskim dziennikarzom Stella Li – wiceprezes wykonawcza w BYD-zie i prezes BYD America – w takcie premiery Sealiona 7. Pierwszym modelem w naszym kraju będzie zapewne potężne Z9, o którym więcej przeczytasz TUTAJ.

Ale Denza obecnie pracuje nad samochodem sportowym wielkości Porsche 911. Ma on zadebiutować na przyszłorocznych targach motoryzacyjnych w Szanghaju, planowanych na kwiecień. Nowe auto będzie dysponowało napędem elektrycznym. Z wyglądu ma być zbliżone do koncepcyjnego Fang Chenga Bao Super 9, natomiast pod względem ceny będzie grało w innej (tańszej) lidze niż Porsche.

Fiat

  • 500 Hybrid

W 2025 roku do sprzedaży w końcu trafi Grande Panda, której produkcja była wstrzymana m.in. przez problemy z oprogramowaniem.

Fiat obiecuje również powrót „pięćsetki” w odmianie hybrydowej. Nie będzie to zupełnie nowe auto, a zmodernizowane wcielenie elektrycznego 500e. Włosi właśnie „dokonują” inżynierii wstecznej i wszczepiają silnik spalinowy do elektryka.

Rezultat tych działań ujrzymy pod koniec 2025 roku.

Ford

  • Mustang Mach-E po liftingu
  • E-Tourneo Courier
  • Tourneo Connect PHEV
  • Ranger PHEV

Ford w 2025 roku ma przede wszystkim wprowadzić na rynek hybrydowe odmiany Rangera i Tourneo Connecta. Na drogi wyjadą także elektryczne E-Tourneo Corier oraz odnowiony Mustang Mach-E.

Honda

  • Prelude
  • Civic po liftingu

Największą nowością u Hondy będzie powrót Prelude. To niezbyt wyrośnięte coupe technicznie ma bazować na aktualnej generacji Civica. Otrzyma hybrydowy układ napędowy oraz system S Shift+, mający symulować zmiany biegów i odpowiadający im dźwięk.

Najpopularniejsza Honda na świecie, czyli Civic, przejdzie modernizację.

TUTAJ przeczytasz o możliwej fuzji Hondy z Nissanem.

Hyundai

  • Nexo

Po tegorocznym wysypie nowości, jak zmodernizowane Tucson i Ioniq 6 oraz zupełnie nowe Inster i potężny Ioniq 9, 2025 rok dla Hundaia zapowiada się nieco spokojniej.

W 2025 roku należy się spodziewać przede wszystkim nowej odsłony wodorowego Nexo. Czyli samochodu wyjątkowo niszowego.

TUTAJ poznasz nowego Ioniqa 9.

Jeep

  • Compass
  • Reckon

Dwa zupełnie nowe modele Jeepa mają być oparte na platformie STLA. Nowa generacja Compassa skorzysta z odmiany Medium, natomiast Reckon – Large.

Ten ostatni ma być rywalem m.in. dla Land Rovera Defendera, a pod względem technicznym odpowiadać Jeepowi Wagoneerowi S.

Kia

  • EV4
  • PV5

Przyszły rok upłynie u Kii pod znakiem elektromobilności. Największą nowość ma stanowić EV4, pozycjonowane pomiędzy EV3 i EV6. Podobnie jak inne modele na prąd ze stajni Koreańczyków, EV4 będzie bazować na platformie E-GMP.

Z kolei druga nowość, czyli PV5 ma być odpowiedzią Kii na Volkswagena ID. Buzza.

Mazda

  • CX-5
  • EZ-6
  • Arata

Mazda w 2025 roku ma sypnąć następcą CX-5, a także dwoma modelami, powstałymi we współpracy z chińskim Changanem. EZ-6 to 4,9-metrowa limuzyna o napędzie hybrydowym lub elektrycznym.

Z kolei Arata to SUV w stylu coupe, pozycjonowany pomiędzy CX-5 a CX-60. Również on ma być oferowany z napędem hybrydowym lub elektrycznym.

Mercedes

  • CLA/CLA Shooting Brake
  • AMG GT 4d Coupe

U Mercedesa 2025 rok ma wyznaczać zupełnie nowe CLA, oparte na nowo opracowanej platformie multienergetycznej. Do jego napędu posłużą układ hybrydowy lub silniki elektryczne. Prototyp na prąd już pobił rekord Porsche w dystansie pokonanym przez elektryka w ciągu 24 godzin.

Mercedes-AMG GT 4d Coupe drugiej generacji ma być oferowane jako auto spalinowe lub elektryczne. To drugie na celownik weźmie m.in. Porsche Taycana.

TUTAJ przeczytasz o rekordzie, ustanowionym przez nowe CLA.

Mitsubishi

  • crossover segmentu C
  • elektryczny crossover

Mitsubishi w 2025 roku zaprezentuje dwa zupełnie nowe (dla siebie) modele. Oba mają być reprezentantami segmentu kompakt i oba będą oparte na istniejących samochodach marki Renault.

Pierwszy to Symbioz w przebraniu, a drugi – w pełni elektryczny Scenic. Podobnie jak w przypadku ASX-a i Colta nie należy spodziewać się dużych zmian stylistycznych względem modeli francuskiego wytwórcy.

TUTAJ przeczytasz megatest Mitsubishi Colta.

Nissan

  • Micra
  • Leaf

U znajdującego się w kryzysie Nissana 2025 rok będzie należał do kolejnych generacji Micry i Leafa. Pierwsza z nich ma być blisko spokrewniona z Renault 5 E-Tech. Z kolei Leaf zupełnie zmieni swoje oblicze i stanie się elektrycznym autem uterenowionym.

TUTAJ poznasz garść informacji na temat nowego Nissana Leafa.

Opel

  • Manta
  • Astra po liftingu
  • Rocks-E po liftingu

W 2025 roku na rynek zza światów powróci Manta. Ma być elektrycznym modelem uterenowionym w stylu coupe.

Z kolei Astra i malutki Rocks-E zostaną odmłodzone.

Peugeot

  • 308 po liftingu

Tak naprawdę jedyną przyszłoroczną nowością tej francuskiej marki ma być 308 po modernizacji. Co nowego ona przyniesie? Zapewne nieco przestylizowane przód i tył, a także zmodernizowany kokpit.

Być może zawita w nim system multimedialny, debiutujący wraz z premierą 3008 trzeciej generacji.

TUTAJ przeczytasz megatest E-308.

Porsche

  • 911 Carrera S/911 Carrera T/911 Turbo/911 GT3 RS
  • 718 EV

Po premierze pierwszego hybrydowego 911 oraz odświeżonych podstawowej odmiany tego auta i GT3, zmiany zostaną przeniesione również na inne wcielenia tej niemieckiej ikony.

Prawdziwą nowością ma być długo zapowiadane, elektryczne 718. Pracę nad nim są już bardzo zaawansowane i pomimo słabej koniunktury na takie modele, Porsche nie ma wyjścia i musi wprowadzić to auto na rynek.

Podobno niemieccy inżynierowie właśnie badają czy można zastosować w nim napęd spalinowy (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Renault

  • Clio
  • Twingo E-Tech
  • Austral po liftingu
  • Espace po liftingu

Po tegorocznym wycieku zdjęć odświeżonego Australa, wydawało się, że to auto zadebiutuje na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Ale tak się jednak nie stało. Austral i siostrzany Espace mają otrzymać przede wszystkim zmienione „twarze”, upodabniające je do Rafale.

W połowie roku pojawi się zupełnie nowe Clio, o którym więcej przeczytasz TUTAJ. Gamę elektrycznych aut uzupełni z kolei malutkie Twingo.

Seat

  • Arona po liftingu
  • Ibiza po liftingu

Dwa podstawowe modele Seata przejdą zmiany. W ich wyniku otrzymają przede wszystkim zelektryfikowane układy napędowe, które pozwolą im przetrwać na rynku jeszcze kilka lat.

TUTAJ przeczytasz o przyszłości Seata.

Skoda

  • Epiq
  • Elroq RS
  • Enyq po liftingu

Największą nowością Skody ma być niewielki Epiq, będący bliźniaczą konstrukcją z Volkswagenem ID.2 i Cuprą Raval. Jego cena ma być mniejsza niż 25 000 euro.

Czesi uzupełnią też gamę Elroqa o sportową odmianę RS oraz pokażą Enyaqa, zmodernizowanego zgodnie z ich nowym językiem stylistycznym. Czyli Modern Solid.

Toyota

  • Corolla Cross po liftingu
  • RAV4

W pierwszej połowie 2025 roku u tego japońskiego giganta zadebiutuje Corolla Cross po modernizacji. Z kolei w drugiej pojawi się zupełnie nowe wcielenie jednego z najważniejszych obecnie modeli Toyoty na świecie.

Będzie to RAV4 kolejnej generacji, mające stanowić prawdziwy przełom u tego wytwórcy. Więcej o nim przeczytasz TUTAJ.

Volkswagen

  • T-Roc
  • ID.2

U borykającego się obecnie z kłopotami Volkswagena, w 2025 roku najważniejszą nowością będzie niezwykle popularny T-Roc. Druga odmiana nadal będzie oparta na platformie MQB, ale otrzyma zelektryfikowane układy napędowe.

Drugi nowy model, czyli ID.2, ma być elektrycznym odpowiednikiem Polo.

Volvo

  • ES90
  • XC60 po liftingu

Po tegorocznej modernizacji XC90, tym razem Volvo odmłodzi XC60. Zapewne pakiet zmian będzie podobny, jak w większym bracie.

Do rodziny modeli 90 dołączy zupełnie nowa, elektryczna limuzyna. Będzie nią ES90, czyli elektryczny odpowiednik EX90.

TUTAJ poznasz plany Volvo.