Rząd wycofuje się z kontrowersyjnego podatku – rejestracja aut używanych bez zmian

Nie zapłacimy nie tylko corocznego podatku dla posiadaczy aut spalinowych, ale także większej daniny przy rejestracji pojazdu. Akcyza dla starszych samochodów z klasycznym silnikiem nie będzie podwyższana.
Według pierwotnych planów wynikających z Krajowego Planu Odbudowy, w ramach „kamieni milowych”, kierowcy mieli płacić aż dwa podatki. Już od 2024 r. przy rejestracji pojazdu miała pojawić się opłata zależna od emisji CO₂ i NOx. Natomiast od połowy 2026 r. każdy użytkownik auta spalinowego miał ponosić coroczną tzw. opłatę środowiskową. Jak się jednak okazuje, oba podatki od aut spalinowych nie zostaną wdrożone.
Podatki od aut spalinowych – miała być zmiana w akcyzie
Już w ubiegłym roku było wiadomo, że rząd rezygnuje z wprowadzenia nowego, corocznego podatku od samochodów spalinowych. Nie zniknął jednak pomysł wyższych opłat dla mniej ekologicznych pojazdów przy pierwszej rejestracji samochodów – w tym tych używanych. W związku z tym miała pojawić się nowa akcyza, działająca zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”.
Ministerstwo Finansów jeszcze na początku 2025 r. potwierdzało, że trwają prace nad modyfikacją istniejącej opłaty. Nowa akcyza miała uwzględniać emisję CO₂, NOx oraz wiek pojazdu i obejmować auta nowe i używane przy pierwszej rejestracji w Polsce. Szczegóły – w tym stawki i terminy – nie zostały jednak ujawnione.
Podatki od aut spalinowych – akcyza nie będzie zmieniana
Ostatecznie rząd porzucił pomysł opłaty rejestracyjnej, która miała obciążać właścicieli starszych samochodów spalinowych, a premiować nowsze, bardziej ekologiczne auta. Powód?
Rozwiązanie to uderzałoby przede wszystkim w osoby mniej zamożne, które kupują tańsze, kilkuletnie diesle. W efekcie to właśnie najsłabiej zarabiający ponosiliby koszt transformacji klimatycznej. Formalnie zmiany w „kamieniach milowych” musi jeszcze zatwierdzić Komisja Europejska (KE). To jednak wydaje się być jedynie formalnością.
Podatek akcyzowy – aktualne stawki
Aktualnie w Polsce obowiązują dwie podstawowe stawki akcyzy na samochody osobowe:
- 3,1% wartości pojazdu – dla aut z silnikiem o pojemności do 2000 cm³
- 18,6% wartości pojazdu – dla aut z silnikiem powyżej 2000 cm³
Samochody hybrydowe i elektryczne korzystają z preferencyjnych stawek akcyzy – w zależności od rodzaju napędu i pojemności silnika:
- 9,3% wartości pojazdu – dla klasycznych hybryd (HEV), miękkich hybryd (MHEV) oraz hybryd plug-in (PHEV) z silnikiem powyżej 2000 cm³, ale nie większym niż 3500 cm³,
- 1,55% wartości pojazdu – dla klasycznych hybryd (HEV) i miękkich hybryd (MHEV) z silnikiem do 2000 cm³,
- Zwolnienie z akcyzy – dla samochodów elektrycznych (BEV) oraz hybryd plug-in (PHEV) z silnikiem do 2000 cm³.
Obecnie uznaje się, że preferencje podatkowe nie obejmują tzw. miękkich hybryd (MHEV), w których silnik elektryczny jedynie wspomaga napęd spalinowy, ale nie pozwala na jazdę wyłącznie na prądzie.