NSA rozstrzygnęło spór o akcyzę dla aut z układem miękkiej hybrydy. Ile wynosi stawka?

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) 23 października 2025 roku rozstrzygnął, że auta z układem miękkiej hybrydy zasługują na preferencyjną akcyzę 9,3%, a nie 18,6%. Tym wyrokiem – pod sygnaturą I FSK 2037/24 – sąd zakończył trzyletni spór między branżą motoryzacyjną a fiskusem i przywrócił ład interpretacyjny tam, gdzie wcześniej rządziły „wyjaśnienia” bez mocy prawnej.
- NSA rozstrzygnęło spór dotyczący akcyzy na auta z układem miękkiej hybrydy (MHEV).
- Trwał on od 2022 roku.
- Według NSA dla zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy wystarczy, że samochód ma napęd spalinowo-elektryczny.
Spór narodził się w 2022 roku, gdy urzędy skarbowe zaczęły wydawać interpretacje odmawiające miękkim hybrydom prawa do preferencji. Organy podatkowe powoływały się na komunikat Komisji Europejskiej z października 2022 roku i stanowisko Światowej Organizacji Celnej (WCO), zmieniające klasyfikację celną pojazdów.
Kluczowy był fakt, że te dokumenty nie miały mocy normatywnej w polskim systemie podatkowym i nie zostały wprost włączone do ustawy. Tymczasem w prawie podatkowym rządzi zasada nullum tributum sine lege, czyli nie ma podatku bez ustawy.
Wyrok NSA
Wyrok NSA ma charakter precedensowy i jest prawomocny. Sąd wskazał, że dla zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy wystarcza fakt, iż pojazd ma napęd spalinowo-elektryczny. Czyli dwa silniki (spalinowy i elektryczny), które wspólnie wytwarzają moc napędową.
Nie jest wymagane, by jednostka elektryczna samodzielnie poruszała auto i umożliwiała jazdę „na prądzie” bez wsparcia silnika spalinowego. Innymi słowy: MHEV-y to w rozumieniu przepisów także hybryda, więc korzysta z obniżonej stawki 9,3%.
Decyzja sądu usunęła niepewność, która od 3 lat paraliżowała część rynku i generowała rozbieżne praktyki w urzędach. Skutki dotknęły zarówno importu (w tym sprowadzanych aut używanych), jak i sprzedaży krajowej.
Co oznacza wyrok w praktyce?
W praktyce oznacza on:
- jednolitą stawkę 9,3% dla MHEV-ów i kończy dyskusję, czy miękkie hybrydy „zasługują” na preferencję
- wyrównanie zasad konkurencji – modele MHEV nie będą sztucznie „karane” podatkowo wobec pełnych hybryd
- stabilność kalkulacji cen dla importerów i dealerów – mniejsze ryzyko sporów o akcyzę w ofercie i fakturowaniu
- przejrzystość dla konsumentów – łatwiej porównać całkowity koszt zakupu aut typu MHEV, HEV (pełna hybryda) i PHEV (hybryda plug-in)
Jak dziś wyglądają stawki akcyzy dla różnych napędów?
Od początku 2020 roku obowiązują w Polsce obniżone o połowę podstawowe stawki akcyzy na auta hybrydowe. Oznacza to, że standardowe opłaty, wynoszące 3,1% i 18,6% zostały odpowiednio zredukowane.
Dla porządku:
- HEV z silnikiem spalinowym >2.0 (do 3.5): akcyza 9,3%
- HEV z silnikiem spalinowym ≤2.0: akcyza 1,55%
- PHEV z silnikiem spalinowym >2.0: akcyza 9,3%
- PHEV z silnikiem spalinowym ≤2.0: całkowite zwolnienie z akcyzy do 31 grudnia 2029 roku
- BEV (elektryki) i FCEV (auta wodorowe): całkowite zwolnienie z akcyzy
Po wyroku NSA samochody z układem miękkiej hybrydy należy traktować jak hybrydy uprawnione do preferencji. Czyli stosować 9,3% zamiast 18,6%.
Spójność przepisów ma pierwszeństwo
Wyrok porządkuje rynek i ułatwia planowanie importu, cenników oraz promocji. Znika ryzyko, że jedna izba skarbowa potraktuje MHEV-y inaczej niż inna. Branża zyskuje przewidywalność, a klienci – klarowność kosztów.
To także sygnał, że spójność przepisów ma pierwszeństwo przed nieformalnymi wytycznymi. W dobie przejścia na układy zelektryfikowane, stabilne zasady podatkowe pozostają paliwem równie ważnym, co kilowatogodziny.
„Dzisiejszy wyrok NSA jest ważny nie tylko dla nas, Mazdy w Polsce, ale też dla całej branży importerskiej a nawet dla indywidualnych osób sprowadzających używane samochody z zagranicy. Dzięki odrzuceniu skargi kasacyjnej do korzystnego dla nas wyroku WSA mamy jasność co do interpretacji przepisów – mówi Szymon Sołtysik dyrektor działu PR Mazda Poland na łamach Samaru.
„Sąd potwierdził, że układy Mazda M Hybrid, zarówno te oparte na architekturze 24-woltowej stosowane w silnikach 2,0 e-Skyactiv X i e-Skyactiv G (Mazda3, Mazda CX-30 i Mazda CX-5), jak i 48-woltowa w silniku Diesla 3,3 e-Skyactiv D (Mazda CX-60 i Mazda CX-80), kwalifikują się do obniżonej stawki akcyzowej” – dodaje Sołtysik.