9 kwietnia 2023

Samochody nowe – marzec’23. Rośnie sprzedaż, poprawia się dostępność

Samochody nowe marzec 2023

Na pierwszy rzut oka samochody nowe sprzedają się świetnie a statystyki wyglądają optymistycznie. Tylko pierwsze 20 dni marca przyniosły wzrost rejestracji o ponad 20 proc. rok do roku. Dlaczego musimy się jednak martwić?

Wynik marca był także lepszy o prawie 10 proc. w porównaniu z lutym (dane PZPM). Klienci odczuwają także poprawę dostępności samochodów w salonach, gdzie rośnie liczba modeli dostępnych niemalże od ręki. Ale wg analityków firmy Carsmile, poprawa statystyk to efekt spadającej liczby zamówień. Głównie na samochody ze średniej półki, z wyjątkiem SUV-ów i crossoverów.

Wg raportu Carsmile, samochody nowe stoją na placach. Liczba dostępnych od ręki nowych samochodów w marcu wyniosła 1670 w porównaniu do 750 sztuk w grudniu 2022. Obejmowała ona zarówno egzemplarze, które już stoją na placach dilerskich, jak i te zamówione, które trafią niebawem do Polski. Samochody są tym łatwiej dostępne, im klient bardziej zgadza się na gotową konfigurację auta, a przede wszystkim brak zaawansowanej elektroniki (m.in. kamery cofania, czujnik martwego pola czy reflektory led matrix).

Samochody nowe, chętniej z automatem

Automatyczna skrzynia biegów nie stanowi już elementu wyposażenia, który wydłuża oczekiwanie na zamówiony pojazd. A właśnie takich samochodów najczęściej szukają potencjalni klienci. W marcu, automaty wygenerowały aż 80,3 proc. wyświetleń wśród nowych aut ogłoszonych na OTOMOTO. To odwrotny trend do tego, który można zaobserwować w przypadków samochodów używanych.

W rankingu popularności marek dominują tradycyjnie niemieccy producenci. Największe zainteresowanie w marcu wzbudzały oferty BMW (11,4 proc. wyświetleń ogłoszeń), a na kolejnych miejscach znalazły się Audi i Mercedes-Benz (odpowiednio 10,2 proc. i 8,5 proc. wyświetleń ogłoszeń).

Kia Sportage nadal naj

Jest to zgodne z analizami rynku, które wskazują, że segment premium radzi sobie doskonale w tych trudnych czasach. Nieco inaczej wygląda ranking zainteresowania poszczególnymi modelami. Tutaj w marcu najpopularniejsza była Kia Sportage (1,7 proc. wyświetleń ogłoszeń). A na drugim miejscu znalazły się równolegle Cupra Formentor i Skoda Octavia (po 1,5 proc. wyświetleń ogłoszeń). Hyundai Tucson, który jeszcze kilkanaście miesięcy wygrywał zestawienie, teraz znajduje się na końcu listy TOP10.

Zgodnie z trendami, które wskazuje raport Carsmile’a, nadal największym zainteresowaniem cieszą się modele SUV (ponad 50 proc. wyświetleń ogłoszeń wśród samochodów nowych). W porównaniu z lutym, wzrosło natomiast zainteresowanie kompaktami i samochodami miejskimi.

100 tys. to za mało

Co ciekawe, nie jest to raczej efekt wysokich (i ciągle rosnących) cen nowych aut. Bo największym zainteresowanie użytkowników OTOMOTO cieszyły się w marcu ogłoszenia pojazdów za ponad 200 tys. złotych (51,4 proc. wyświetleń).

Najwięcej ofert sprzedaży dotyczyło natomiast samochodów z przedziału 100 - 200 tys. złotych (46,2 proc. wystawionych ogłoszeń), a na drugim miejscu samochody nowe i to te najdroższe (40,5 proc. ofert). Coraz trudniej jest kupić nowy samochód za kwotę mniejszą niż 100 tys. złotych, bo takie ogłoszenia stanowiły w marcu tylko 13,3 proc. ofert sprzedaży.

Samochody nowe marzec 2023