8 sierpnia 2023

Samochody nowe – lipiec’23. Znudziły się nam SUV-y?

Samochody nowe
Samochody nowe

Kompakty i kombi wracają do łask? Od kilku miesięcy widać rosnące zainteresowanie właśnie takimi samochodami. Kto traci? SUV-y. We wszystkich kategoriach i segmentach rynek jednak się kurczy. I to sporo.

Rynek - samochody nowe. Co prawda w lipcu SUV-y nadal były najchętniej wyświetlane wśród nowych samochodów, ale od kilku miesięcy widać malejące zainteresowanie. Jeszcze w styczniu ogłoszenia SUV-ów odnotowały 50,7 proc. wyświetleń, w lipcu było to 47,6 proc. Rośnie natomiast popularność aut kompaktowych i kombi. Lipiec przyniósł też spadek liczby rejestracji o prawie 12,5 proc. w porównaniu z czerwcem. Czy to tylko sezon wakacyjny, czy zapowiedź gorszej koniunktury w drugiej połowie roku?

Wg IBRM Samar, skumulowana liczba rejestracji od początku roku jest wyższa o ponad 11 proc. niż w analogicznym okresie 2022 roku. A sam lipiec też był lepszy o prawie 5 proc. w porównaniu z lipcem ubiegłego roku. Jednak rosnące ceny samochodów i kosztów ich eksploatacji nie pozostaną bez wpływu na rynek, zwłaszcza w odniesieniu do klientów indywidualnych. W lipcu zarejestrowali oni 27,29 proc. nowych samochodów, a 72,71 proc. zakupów i rejestracji należało do firm. W tym segmencie nie widać znaczącego spowolnienia i to zakupy flotowe mogą poprawiać wyniki w drugiej połowie roku.

Volkswagen Passat poszukiwany

W lipcu, na OTOMOTO najwięcej ofert sprzedaży samochodów nowych dotyczyło marki Volkswagen (9,7 proc. wystawionych ofert). Na drugim miejscu dostępności uplasowało się Audi, a na trzecim ex aequo BMW i Mercedes-Benz. Potencjalni kupujący najchętniej wyświetlali ogłoszenia marki BMW (11,7 proc. wyświetleń) i prawie równie często ogłoszenia Audi (11,6 proc. wyświetleń ogłoszeń). W rankingu modeli, w lipcu największe zainteresowanie wzbudzały ogłoszenia Cupry Formentor (1,9 proc. wyświetleń), która wyprzedziła Skodę Octavię (1,7 proc. wyświetleń) i Kia Sportage (1,6 proc. wyświetleń).

Użytkownicy OTOMOTO najchętniej oglądali najdroższe oferty sprzedaży samochodów, za ponad 200 tys. złotych (55,4 proc. wyświetleń). Ale mimo rosnących cen, najwięcej wystawionych ogłoszeń aut nowych to nadal pojazdy za 100 - 200 tys. złotych (45,4 proc. ofert). Kolejnych 43,1 proc. stanowiły w lipcu ogłoszenia samochodów za ponad 200 tysięcy złotych.

Zainteresowanie SUV-ami było mniejsze nie tylko w porównaniu ze styczniem, ale także z czerwcem (47,6 proc. wyświetleń, spadek o 0,6 p.p. miesiąc do miesiąca). W porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosło też zainteresowanie modelami kombi (11 proc. wyświetleń). Natomiast popularność sedanów i kompaktów była na podobnym poziomie.

Hybrydy i elektryki trzymają się stabilnie


W porównaniu z początkiem roku systematycznie odnawia się zainteresowanie samochodami z silnikiem Diesla (w lipcu 22,4 proc. wyświetleń ogłoszeń, wzrost o 2,7 p.p. od stycznia). Najpopularniejsze wśród użytkowników OTOMOTO pozostają niezmiennie silniki benzynowe (58,8 proc. wyświetleń). Auta niskoemisyjne (hybrydowe i elektryczne) wygenerowały w lipcu 17,6 proc. wyświetleń i ta wartość utrzymuje się na podobnym poziomie od wielu miesięcy.

Jeśli nowe auto, to zdecydowanie z automatyczną skrzynią biegów. I to zgodna opinia sprzedających i potencjalnych kupujących. Ogłoszenia automatów odnotowały w lipcu 83,4 proc. wyświetleń, a ich oferty stanowiły ¾ wszystkich ogłoszeń samochodów nowych.

Samochody nowe lipiec 23