29 sierpnia 2025

VW Golf R nie otrzyma 5-cylindrowego silnika Audi! Niemcy ucinają plotki

Volkswagen Golf R

Nowy wariant Volkswagena Golfa R, który pojawi się w 2027 roku przy okazji 25-lecia dywizji R, już zdążył stać się obiektem sensacyjnych doniesień. Internet obiegła wieść, że otrzyma 5-cylindrowy silnik, znany m.in. Audi RS 3. Prawda o testach na Torze Nurburging okazuje się znacznie bardziej przyziemna – informuje magazyn auto motor und sport.

  • Volkswagen nie testuje Golfa R z silnikiem Audi.
  • Jazdy na Torze Nurburgring miały bardziej przyziemny cel.
  • Marka z Wolfsburga od lat ma chrapkę na 5-cylindrowca z Ingolstadt, ale…

Prawda jest taka, że fani motoryzacji chętnie zobaczyliby 5-cylindrowy silnik w Golfie R. To doskonała jednostka, znana choćby z Audi RS 3 i imponująca brzmieniem, osiągami oraz sposobem rozwijania mocy.

Jak informuje niemiecki auto motor und sport, powodem całego zamieszania z Volkswagenem Golfem R stało się białe auto testowe, przyłapane na Torze Nurburgring. Za jego kierownicą siedział kierowca rozwojowy tej niemieckiej marki – Benny Leuchter.

To wystarczyły, aby internet rozgrzał się do czerwoności na temat Golfa z silnikiem Audi. Tymczasem prawda jest zupełnie inna. Jak podał Volkswagen, jazdy testowe miały były związane z rozwojem silników dostosowanych do normy Euro 7 i sprawdzeniem ich układów chłodzenia.

W związku z tym testowy Golf R otrzymał m.in. specjalne elementy aerodynamiczne, znane z wariantu GTI, biorącego udział w wyścigach.

5-cylindrowy silnik w Golfie R: były prototypy

Choć obecne testy nie miały nic wspólnego z jednostką Audi, plotki nie wzięły się jednak znikąd. Kilka lat wcześniej rzeczywiście istniały trzy prototypowe Golfy z 5-cylindrowym silnikiem. Inżynierowie, którzy mieli okazję jeździć tymi autami, wspominali później o „szalonym doświadczeniu”.

Problem w tym, że Audi nie wyraziło zgody na udostępnienie tej jednostki napędowej. Producent z Ingolstadt od lat broni bowiem swojego najbardziej charakterystycznego silnika przed innymi markami koncernu Volkswagen.

Co istotne, 5-cylindrowiec Audi został już dostosowany do normy Euro 7 i nadal będzie napędzał modele tej marki, w tym RS 3. W 2021 roku Niemcy zezwolili na użycie go w Cuprze Formentor VZ5, ale tylko w limitowanej liczbie 7 000 egzemplarzy.

To był jednak wyjątek potwierdzającego regułę – 5-cylindrowiec pozostaje niemal świętością w portfolio Audi.

Najmocniejszy Golf R ma 333 KM

Aktualnie najmocniejsza wersja Golf korzysta z 2-litrowego czterocylindrowego turbodoładowanego silnika z rodziny EA888. Generuje on 333 KM i 400 Nm, zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,6 s. Taki auto kosztuje obecnie od 181 690 zł.

Spekulacje o zastosowaniu 5-cylindrowej jednostki sugerują, że Volkswagen chętnie dodałby jeszcze więcej charakteru swojej sportowej ikonie. Nieoficjalnie mówi się, że Wolfsburg wciąż ma apetyt na ten silnik.

Niemniej fakty są takie: nowy Golf R będzie wciąć bazować na jednostce 4-cylindrowej, a priorytetem pozostaje zgodność z Euro 7.