Skoda Elroq: oto 6 szczegółów nowego SUV-a, który będzie przełomem

Skoda Elroq to model, który odmieni wygląd samochodów czeskiej marki. Nic dziwnego, że producent wiąże z tym SUV-em duże nadzieje i umiejętnie buduje napięcie przed pełnoprawną premierą. Dziś poznaliśmy kolejne szczegóły. Co wiemy o tym aucie?
Nadchodząca Skoda Elroq to kompaktowy SUV, czyli przedstawiciel niezwykle popularnego w Europie segmentu. Oznacza to, że będzie grać w tej samej lidze, co doskonale znany Karoq. Jednak, w odróżnieniu od niego, Elroq będzie pojazdem elektrycznym.
Czesi obiecują zasięg na poziomie 560 km. Jednak ten SUV będzie nie tylko kolejnym pojazdem bateryjnym tej marki, a pierwszym z całej linii nowych modeli.
Oto 6 kluczowych informacji o nadchodzącej Skodzie Elroq.
1. Nowy język stylistyczny
Skoda Elroq będzie stanowić przełom w designie czeskiego producenta. A to za sprawą zupełnie nowego języka stylistycznego, o który oparto jej projekt. Nazywa się Modern Solid i ma stawiać na minimalizm. Jednak nie należy się spodziewać nadmiernej rewolucji.
Jak zapewnia Oliver Stefani, główny projektant Elroqa, Modern Solid ma zachować charakterystyczne cechy rozpoznawcze pojazdów czeskiego producenta. Jednak przyniesie też pewne nowości.
Wśród nich wymienić można choćby pas przedni z grillem nazwanym Tech Deck Face. Jak zapowiada producent, integruje on radar i przednią kamerę oraz łączy się z reflektorami – choć, co naturalne, trudno to dostrzec patrząc na zdjęcia zakamuflowanego prototypu.
Zmiany nie ominą również projektu wnętrza. Cyfrowe zegary wyświetlane będą na ekranie o przekątnej 5,3 cala, a ekran systemu informacyjno-rozrywkowego mierzyć będzie 13 cali.
2. Skoda znaczy praktyczność
Czeski producent od lata stawia na wysoką praktyczność swoich pojazdów. Już pierwsza generacja współczesnej Octavii (od 1996 roku) zachwycała niezwykle przestronnym jak na klasę kompakt bagażnikiem. Z czasem Skoda systematycznie rozwiała użyteczność swoich pojazdów, co z czasem zaowocowało zbiorem rozwiązań znanych pod wspólną nazwą Simply Clever.
Nie zabraknie ich również w nadchodzącym Elroqu. Póki co Skoda zapowiada m.in. nową kieszeń służącą do przechowywania kabla do ładowania oraz regulowaną półkę na paczki w bagażniku. Cóż, wychodzi na to, że dynamiczny rozwój rynku e-commerce nie umknął uwadze czeskich projektantów.
Zapowiadają oni również „inteligentne schowki” o pojemności 48 litrów, choć nie jest jasne na czym w praktyce owa „inteligencja” miałaby polegać. Innym ze sprytnych rozwiązań jest umieszczony we wnętrzu kod QR. Po jego zeskanowaniu smartfonem przeniesiemy się do przeglądu listy wyposażenia oraz funkcji samochodu, wraz z instrukcjami wideo dotyczącymi ich wykorzystania. W coraz bardziej skomplikowanym świecie nowoczesnej motoryzacji, dla wielu kierowców może się to okazać niezwykle przydatnym rozwiązaniem.
Temat praktyczności zakończymy pojemnością bagażnika. Skoda Elroq przewiezie 470 l pakunków, a po złożeniu kanapy pomieści już 1580 l.
3. Rodzinne pokrewieństwo
Choć Skoda Elroq będzie pierwszym modelem zaprojektowanym w oparciu o nowy język stylistyczny, to pod jej nadwoziem skrywać się będą doskonale znane klocki. I tak, model ten będzie bliskim krewnym rodziny Enyaq. To oznacza, że powstanie w oparciu o tę samą platformę MEB.
To architektura Grupy Volkswagen, która powstała specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych. Jej najważniejszym elementem jest składająca się z wielu modułów bateria wysokonapięciowa. Liczba modułów jest różna w poszczególnych modelach – im większa pojemność baterii, tym jest ich więcej.
4. Skoda Elroq w 4 smakach
Nowy czeski SUV będzie dostępny w 4 wariantach układu napędowego. Podstawowy (Elroq 50) dysponować będzie baterią trakcyjną o pojemności 55 kWh, a jego silnik o mocy 170 KM napędzać będzie tylne koła.
Piętro wyżej znajdzie się Elroq 60 mający akumulator o pojemności 64 kWh i mocniejszy, 204-konny silnik. Ten wariant również będzie „odpychał się” od asfaltu kołami tylnej osi.
Inaczej sprawa będzie wyglądać w topowej odmianie. Ta, oprócz wersji tylnonapędowej (Elroq 85) dostępna będzie również w wariancie 4x4 (Elroq 85x). Obie odmiany będą miały akumulator trakcyjny o pojemności 82 kWh, jednak różnić się będą mocą. Elroq RWD dysponować będzie siłą 286 KM, a wersja z napędem na obie osie – 300 KM.
5. Zasięg i ładowanie
Jak takie parametry techniczne przełożą się na zasięg? Czesi obiecują, że ich nowy SUV w najbardziej wydajnym wariancie przejedzie nawet 560 km na jednym ładowaniu. Z kolei szybkie ładowanie w zakresie od 10% do 80% ma zająć mniej niż 28 minut – niezależnie od pojemności baterii.
CZYTAJ TEŻ: Skoda całkowicie zmienia styl! Nie uwierzysz, gdy zobaczysz nowy, tani model Czechów.
6. Skoda Elroq nauczy się parkować
Skoda pochwaliła się również mniej ważną, ale z pewnością efektowną zdolnością Elroqa. Otóż samochód zyska zaawansowane funkcje ułatwiające parkowanie. Mowa o doskonale znanym zdalnym asystencie parkowania, jednak w nowym SUV-ie Skody zyska on elementy uczenia maszynowego.
Kierowca będzie mógł „wyszkolić” swojego Elroqa parkowania w pięciu lokalizacjach. Przy czym maksymalna odległość w przypadku jednego manewru wyniesie 50 metrów. Odpowiednio „nauczony” samochód będzie mógł wykonywać manewry na tej trasie w sposób całkowicie zautomatyzowany, a nawet zdalny – za pomocą aplikacji MySkoda.
W sam raz, by nauczyć wyjeżdżać Elroqa z garażu i podjeżdżać pod drzwi wejściowe.
CZYTAJ TEŻ: Taka będzie zupełnie nowa Skoda Elroq. Zastąpi Karoqa.