Sprzedaż samochodów nowych w górę. Będzie lepiej niż zakładano?

Sprzedaż samochodów nowych w górę. Rośnie sprzedaż i liczba rejestracji nowych samochodów. W samym marcu rynek doszusował do niemal 50 tys. sztuk. To wynik lepszy o ponad 28 proc, niż w marcu 2022 roku. Cały pierwszy kwartał 2023 to 123 032 zarejestrowane samochody.
Wzrost o ponad 20 proc. w pierwszym kwartale to powód do zadowolenia. Ubiegł miesiąc nie był tak dobry. Nadal jednak rynek jest rozchwiany i duże skoki liczby rejestracji a co za tym idzie sprzedaży samochodów, wynikają przede wszystkim z dostaw wcześniej zamówionych aut i poprawy dostępności samochodów. Ale jak zauważa Wojciech Drzewiecki z Samaru producenci zmuszeni byli zintensyfikować działania promocyjne.
Osoby fizyczne kupujące auta na własne potrzeby mogły korzystać z ofert wyprzedażowych. Na rynku ponownie pojawiły się oferty rabatowe, a także możliwość poprawienia specyfikacji auta o dodatkowe wyposażenie akcesoryjne. Cześć marek oferowała produkty finansowe na zakup aut ze stoku na atrakcyjnych warunkach (na przykład kredyty 50/50 z RRSO 0% na jeden rok). W ofercie dostępne były także atrakcyjne warunki ubezpieczeń dla nowo zakupionych aut, co w dobie obserwowanych podwyżek kwot ubezpieczenia odgrywa istotną rolę – tłumaczy Drzewiecki.
Warto również wspomnieć o działaniach niektórych marek w zakresie poprawy lojalności klientów. Dodatkowe rabaty dla osób kupujących kolejny samochód danej marki to może nie novum, ale na pewno powrót do dobrych tradycji – dodaje Drzewiecki.
Volkswagen wraca na podium
Sprzedaż samochodów rośnie, ale na podium zmian nie ma. Niekwestionowanym liderem rynku pozostaje Toyota. W marcu urzędy rejestracyjne przyjęły 9 426 zgłoszeń rejestracyjnych samochodów tej marki o ponad 51 proc. więcej, niż w marcu 2022 roku. Dodając do tego samochody dostawcze, liczba zarejestrowanych aut tej marki przekroczyła w ciągu miesiąca ponad 10 tysięcy sztuk. Udział Toyoty na koniec pierwszego kwartału wyniósł więc 21,3 proc.
Na drugim miejscu niezmiennie plasuje się Skoda, która odnotowała wzrost sprzedaży rok do roku, aż o 68 proc. I choć sprzedaż rośnie, udział w rynku także rośnie, to nadal jest on o połowę mniejszy od Toyoty (10,3 proc.).
Trzecią pozycję odzyskał Volkswagen, który sprzedał o 22 proc. więcej aut niż w marcu rok wcześniej. Wypchnął on z podium Kię, która w marcu odnotowała niewielki wzrost sprzedaży (+1,7 proc.) jednak w przeciwieństwie do Toyoty i Skody po trzech miesiącach zanotowała spadek liczby rejestrowanych samochodów i to aż o 7,5 proc.
Top 10
Pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych marek także pozostaje bez zmian. Obecne na liście trzy marki premium zajmują odpowiednio miejsca szóste (Audi), siódme (BMW) i dziewiąte (Mercedes). W pierwszej dziesiątce nie zabrakło też Volkswagena (pozycja czwarta), Hyundaia (pozycja piąta), Dacię (pozycja ósma) oraz Renault (pozycja 10).
- Toyota 9 426 szt.
- Skoda 5281 szt.
- Volkswagen 3536
- Kia 3500 szt.
- Hyundai 2052 szt.
- Audi 2405 szt.
- BMW 2275 szt.
- Dacia 1908 szt.
- Mercedes 1772 szt.
- Renault 1772 szt.
Kto stracił, kto zyskał
Największym zwycięzcą marca jest jednak Abarth, który zwiększył liczbę rejestracji o 422 proc. W liczbach bezwzględnych wygląda to już mniej imponująco (marzec 2023 – 47 szt., marzec 2022 – 9 szt.).
Spory wzrost odnotowały także:
- Fiat + 237 proc.
- Suzuki + 230 proc.
- Lexus + 217 proc.
- Cupra + 140 proc.
- Subaru + 138 proc.
- Tesla + 135 proc.
- Citroen + 121 proc.
- Nissan 118 + proc.
- Ssangyong + 102 proc.
Na największym minusie rok do roku są z kolei:
- Seres – 100 proc.
- Aston Martin – 40 proc.
- Honda – 35 proc.
- DS – 35 proc.
- Alpine – 33 proc.
- Mercedes – 32 proc.
Duży ruch w elektrykach
Warto odnotować także świetny wynik Tesli. W marcu marka zanotowała pozycję 21 z wynikiem 733 zarejestrowanych aut, natomiast na koniec pierwszego kwartału pozycję 23 z wynikiem 1046 zarejestrowanych samochodów i udziałem na poziomie 0,85 proc. 733 sztuki to ponad dwa razy więcej niż rezultat osiągnięty przez tą markę w ciągu dwóch pierwszych miesięcy. Trudno się dziwić, że w przypadku samochodów elektrycznych Tesla jest numerem 1 na liście. Skąd tak dobry wynik? Tesla zrewidowała niedawno politykę cenową i nagle obniżyła ceny, przyciągając wielu nowych klientów. Ważniejsze jest jednak to, że Tesle czekają na klientów na placach. Szybka dostępność to jeden z czynników decydujących dziś o dobrych wynikach sprzedaży. Niemal każda marka, jeśli tylko miałaby auta dostępne od ręki, sprzedałaby je na pniu.
Sprzedaż samochodów premium z rekordami
Rekordy odnotowują także marki premium. Ponad 10 tysięcy aut zarejestrowanych w ciągu jednego miesiąca jest najlepszym wynikiem tej grupy w historii. Najlepsza sprzedaż nie idzie jednak w parze z udziałem w rynku. 21,5 proc. to wynik poniżej maksymalnego notowanego poziom w poprzednich miesiącach
Prognozy coraz lepsze
Dobre wynika za marzec i świetne wyniki całego pierwszego kwartału pozwalają ostrożnie podnieść prognozy na cały rok. Jak szacuje Samar, sprzedaż w 2023 roku może przekroczyć 435 tys. nowych samochodów. Byłby to znacznie lepszy wynik niż w roku ubiegłym (419 749 szt.)