11 grudnia 2023

Wietnamski Vinfast powalczy o europejskich klientów. Jakie samochody zaoferuje?

VinFast

Istnieje od 2017 roku i bardzo prężnie się rozwija. Wietnamski VinFast szykuje się do wejścia na europejski rynek.

 

Kiedy w 2015 roku rząd w Pekinie ogłosił strategię wsparcia chińskich produktów na światowych rynkach pt. „Made in China 2025” zawrzało w USA i UE, bo zwiastowało to trudną i nierówną konkurencję z chińskimi produktami na dopingu z rządowych juanów. Obawy nabrały realnych kształtów w tym roku, gdy Komisja Europejska oficjalnie ogłosiła wszczęcie postępowania w sprawie nieuczciwej konkurencji w sektorze samochodów.

Ale Azja to nie tylko Chiny i Japonia, bo wietnamski VinFast również zamierza zdobyć w Europie kawałek elektromobilnego tortu. Czy ten producent ma szanse w starciu z pojazdami z Europy, USA i Chin? Przyjrzyjmy się bliżej tej marce.

VinFast – szumne zapowiedzi firmy z Wietnamu

Zdecydowana większość koncernów motoryzacyjnych z kontynentalnej Europy, Wysp Brytyjskich i z USA może się pochwalić co najmniej 50-letnią historią, a przez to cieszyć się rozpoznawalnością i dużym zaufaniem klientów, chociaż z ich lojalnością do marki bywa różnie. Wietnamski VinFast, który powstał w 2017 roku nie może się pochwalić żadnym dziedzictwem i dlatego przyjął – naszym zdaniem – właściwą strategię.

Firma zaprojektowała swoje pierwsze modele korzystając z pomocy włoskiego studia designu Pininfarina, wsparcia BMW i Magna Steyr, prezentując swoje produkty na Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu w 2018 roku. VinFast informuje w oficjalnych komunikatach, że będzie pierwszym masowym producentem samochodów w Wietnamie, a także pierwszym wietnamskim koncernem, który wyeksportuje swoje samochody poza region Azji – donosi serwis elektromobilni.pl.

Największa wietnamska grupa biznesowa Vingroup przeznaczyła na inwestycję 1,5 mld dolarów i za te środki wybudowano kompleksowe centrum produkcyjne – obiekt o powierzchni 3,3 mln m2 w parku przemysłowym, zlokalizowanym na wyspie Cat Hai w pobliżu miasta Hai Phong. Został on wyposażony w lakiernię, prasy do produkcji poszyć nadwozi, odlewnię silników i linię montażową.

Cały obiekt powstawał zaledwie 21 miesięcy. Pierwsze dwa pojazdy VinFast LUX SA2.0 i LUX A2.0 zostały zaprojektowane przez Pininfarinę i zaprezentowane na targach motoryzacyjnych w Paryżu jesienią 2018 roku.

Sprawdzona kadra menedżerska

Podobnie jak koncerny z Chin, które wchodzą na rynek, również VinFast podkreśla, że ma w swoich szeregach najlepszych i najbardziej doświadczonych pracowników pozyskanych z uznanych firm, również z Europy i USA. W 2021 roku spółka macierzysta Vingroup ogłosiła, że ​​Michael Lohscheller, dyrektor generalny Opla, został mianowany dyrektorem generalnym VinFast Global. Jednak pięć miesięcy później, ogłoszono, że Lohscheller złożył rezygnację ze stanowiska.

Ale uznane studio designu oraz pozyskanie cennych i doświadczonych ludzi z globalnych koncernów to nie wszystko. Firma aktywnie poszukuje też partnerstwa z największymi koncernami globu. W 2018 roku VinFast ogłosił partnerstwo z Chevroletem.

Firma uzyskała wyłączne prawa do dystrybucji marki Chevrolet w Wietnamie i przejęła na własność istniejącą fabrykę General Motors (GM Korea) w Hanoi (VIDAMCO). Nie znamy szczegółów, ale według zapowiedzi fabryka ta ma w niedalekiej przyszłości produkować tam „zupełnie nowy, globalny mały samochód” na licencji GM, który będzie sprzedawany pod marką VinFast.

W tym samym roku firma podpisała dwie umowy z Siemens Vietnam, jednostką Siemens AG, na dostawę technologii i komponentów do produkcji autobusów elektrycznych w krajach Azji Południowo-Wschodniej. W mediach pojawiła się również informacja, że ze względu na ambitne plany ekspansji na inne kontynenty, w Wietnamie powstanie druga fabryka samochodów. Kolejną mają zostać wybudowane w Niemczech, USA i Indonezji.

Firma opublikowała informację, że planuje dostarczyć od 40 000 do 50 000 pojazdów elektrycznych do końca 2023 roku. Lokalna sprzedaż elektryków w Wietnamie to jedynie 7400 sztuk w 2022 roku.

Według niektórych ekspertów, osiągniecie takiego poziomu wzrostu sprzedaży jest mało prawdopodobne w tak krótkim czasie, ale firma nie przestaje inwestować i w lipcu 2023 wmurowano kamień węgielny pod fabrykę w Triangle Innovation Point w hrabstwie Chatham w Północnej Karolinie o zapowiadanej zdolności produkcyjnej 150 000 pojazdów rocznie. VinFast zapowiedział również otwarcie fabryki w Indonezji w 2026 roku.

VinFast: gama modelowa

Globalna moda na crossovery i SUV-y nie może być ignorowana przez żadnego producenta samochodów, a portfolio modelowe marki VinFast jest próbą spełnienia oczekiwań współczesnego nabywcy aut BEV w kwestii wyglądu i parametrów.

VinFast VF6

Model VF6 należy do segmentu miejskich crossoverów (B-SUV) i na rynku będzie konkurował m.in. z Hyundaiem Koną Electric i Kią Niro EV. Wymiary to 4,23 m długości, 1,82 m szerokości i 1,59 m wysokości, czyli dość standardowe w tej klasie.

Producent podaje precyzyjne dane techniczne, ale z zaznaczeniem, że zostaną one ostatecznie potwierdzone w czwartym kwartale bieżącego roku – jak dotąd jeszcze tego nie zrobiono. W wersji wyposażenia „ECO” silnik ma moc 177 KM, bateria dysponuje pojemnością 59,6 kWh a zapowiadany zasięg to 399 km wg cyklu WLTP. Mocniejszy wariant „PLUS” ma tę samą baterię, ale mocniejszy 204-konny silnik skraca zasięg do katalogowych 384 km.

Cena katalogowa nie jest znana, ale według medialnych doniesień w Niemczech ma wynosić ok. 40.000 euro, czyli (w dużym uproszczeniu – przeliczając po kursie EUR/PLN), równowartość 175 tys. zł.

VinFast VF7

VF7 to, o jeden rozmiar większy od VF6, kompaktowy crossover (C-SUV). Zaprezentowano go w 2022 roku podczas słynnego Consumer Electronics Show w Las Vegas. Za projekt odpowiada studio Torino design i przyznać trzeba, że samochód wygląda dynamicznie. Uwagę zwracają przednie światła do jazdy dziennej na całą szerokość samochodu.

VF7 w wersji ECO dzieli silnik z mniejszym modelem (204 KM), ale ma większą baterię o pojemności 75,3 kWh i oferuje zasięg 450 km według WLTP. Wariant PLUS ma co prawda mniejszy zasięg (431 km), ale silnik 353 KM powinien zapewnić odpowiedni zapas mocy.

Oficjalny cennik w Europie nie jest znany, ale na rodzimym (wietnamskim) rynku samochód jest wyceniany na 41-49 tys. dolarów, czyli w prostym przeliczeniu daje to około 165-200 tys. zł (realnie zapewne 20-25% więcej ze względu na podatki i koszty transportu).

VinFast VF8

VF8 – jak łatwo się domyślić po numeracji modeli – jest crossoverem średniej klasy (D-SUV). Samochód zadebiutował w 2022 roku na rodzimym wietnamskim rynku i jest obecnie oferowany w USA, Azji oraz w Niemczech, Francji i Holandii.

Samochód został zaprojektowany w innym języku stylistycznym niż VF6 i VF7. Sylwetka jest bardziej obła, a proporcje mniej dynamiczne. Chromowane zdobienia i spokojniejsza stylistyka to chyba próba przypodobania się bardziej konserwatywnym gustom.

Nam podobają się bardziej wyraziste linie i dynamizm VF6 i VF7, ale to kwestia gustu. Za projekt odpowiada studio Pininfarina, więc wstydu nie ma, ale taka barokowa stylistyka raczej trafi w upodobania klientów z USA i Azji, niż z Europy.

Cena w Niemczech od: 52.990 euro.

VinFast VF9

Duży, ponad 5-metrowy SUV – VF 9 zadebiutował w 2021 roku. Model charakteryzuje się awangardowym i masywnym designem z dwumodułową linią okien oraz wąskimi pasami reflektorów i lamp tylnych. Chociaż model VF9 i opisywany wyżej VF8 są zaprojektowane w innym języku stylistycznym, w co trudno uwierzyć, wyszły spod tych samych desek kreślarskich włoskiego studia Pininfarina.

Podsumowanie

Na europejskim rynku elektrycznych crossoverów robi się coraz ciaśniej. Przyzwyczailiśmy się już do obecności na rynku samochodów z Chin, ale pojazdy BEV z Wietnamu mogą uchodzić za egzotyczne. Design to kwestia gustu, jednak samochody VinFast mogą się podobać.

Co do pozycjonowania cenowego modeli VF6 i VF7 nie chcemy spekulować, bo oficjalne ceny nie są znane, ale trudno uznać cenę VF9 za okazyjną, bo w zakresie budżetu około 400 tys. zł można już spokojnie kupić samochód z segmentu premium wielkiej trójki z Europy (Audi, BMW, Mercedes). Na zdecydowany plus zaliczamy 10-letnią gwarancję na akumulator trakcyjny z limitem 200 tys. km, bo europejski standard to gwarancja 8-letnia.

Czy samochody VinFast odniosą sukces w Europie? Dużo będzie zależało od tego, jakie wrażenie modele wywrą na żywo w kwestii komfortu i jakości wykonania.