Benzyna E10 – do jakich aut? Czym się różni od paliwa E95?

Czym jest benzyna E10 i do jakich aut pasuje? Sprawdź, czym różni się od E95, czy jest bezpieczna dla silnika, ile kosztuje i jakie ma zalety.
Paliwo E10 pojawiło się na stacjach w Polsce od 1 stycznia 2024 r. Pod tym oznaczeniem kryje się nic innego, jak benzyna 95-oktanowa, tyle że z zawartością do 10 proc. biokomponentów. Zastąpiła ona dotychczasową benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej – różnica polega na tym, że dotychczas paliwo PB95 zawierało maksymalnie do 5 proc. bioetanolu.
Uwaga: paliwo E5 nadal będzie powszechnie dostępne, jednak już nie jako Pb95. Obecnie – jeśli chcesz zatankować benzynę z domieszką maksymalnie 5 proc. biokomponentów – musisz sięgnąć co najmniej po PB98. Co oznacza jednak przeważnie wyższą cenę za litr.
A czy nowe paliwo jest bezpieczne dla wszystkich aut? Czy można je stosować w każdym wypadku? Na te – i inne ważne pytania – odpowiemy w tym krótkim poradniku.
Czym jest benzyna E10?
Jak wspomnieliśmy wyżej, benzyna E10 jest paliwem 95-oktanowym z domieszką bioetanolu na poziomie maksymalnie 10 proc. Dotychczasowa standardowa benzyna zawierała do 5 proc. bioetanolu i była oznaczana jako E5.
Po co ta zmiana? Ano m.in. ze względów ekologicznych. Według ostrożnych szacunków wprowadzenie paliwa E10 może ograniczyć emisję CO₂ nawet o kilkaset ton rocznie. A to całkiem sporo. Druga strona medalu? Nie każde auto może bezpiecznie z E10 korzystać (patrz też niżej).
Informacja o zgodności danego auta z paliwem E10 powinna znajdować się w jego dokumentacji lub na klapie wlewu paliwa w formie oznaczenia „E10”. Właściciele starszych pojazdów powinni jednak upewnić się, czy ich samochód może bezpiecznie korzystać z nowego paliwa. Bo wcale nie jest to normą.
Benzyna E10 czym różni się od E95?
Benzyna E10 różni się od paliwa stosownego dotychczas (Pb95 E5) tylko (i aż!) ilością biokomponentów. Liczba oktanowa (95) pozostaje bez zmian.
Etanol to paliwo wytwarzane w procesie fermentacji różnych roślin – m.in. trzciny cukrowej, zbóż oraz produktów ubocznych ich przetwarzania. W odróżnieniu od tradycyjnej benzyny bezołowiowej uznaje się je częściowo za neutralne pod względem emisji CO₂. Wynika to z faktu, że rośliny przeznaczone na biopaliwo w czasie wzrostu pochłaniają więcej dwutlenku węgla, niż uwalnia się go do atmosfery podczas produkcji i spalania etanolu.
Paliwo E10 – do jakich aut?
Na początek ważne zastrzeżenie: nie wszystkie auta nadają się do paliwa E10. Kompatybilność można sprawdzić w tej WYSZUKIWARCE, ale w razie wątpliwości (obstawiamy, że jednak mogą się pojawić…) najlepiej skontaktować się z serwisem mającym doświadczenie w naprawie aut danej marki. Pamiętaj: wyszukiwarka na stronie gov.pl wciąż jest aktualizowana i może zawierać trochę błędów.
Natomiast oficjalnie większość samochodów osobowych z silnikiem benzynowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do tankowania benzyny E10. Listę można sprawdzić np. na stronach Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), a także we wspomnianej powyżej wyszukiwarce.
Benzyna E10 – czy jest bezpieczna dla silnika?
Co do zasady, starsze auta (roczniki 2000-10) z bezpośrednim wtryskiem paliwa zazwyczaj nie powinny być tankowane paliwem E10. Przykład? Nie powinno się stosować benzyny E10 np. w przypadku Opli z jednostką 2.2 Direct (stosowana też m.in. Alfie Romeo 159/Brera – 2.2 JTS), nie przepadają za nim też jednostki Grupy Volkswagen 1.6 i 2.0 FSI. Wśród jednostek z „czarnej listy” warto wspomnieć też motor 2.0 z bezpośrednim wtryskiem montowany np. w Toyocie Avensis II (T25).
Ogólnie droższe paliwo E5 lepiej w wielu przypadkach stosować w samochodach wyprodukowanych mniej więcej przed 2004/05 r. I to nawet wtedy, jeśli mają na pokładzie wtrysk pośredni/wielopunktowy.
Pamiętaj: jeśli do baku auta nieprzystosowanego do E10 z jakiejś przyczyny jednak trafi takie paliwo, to silnik na pewno z miejsca nie zgaśnie. Ani nawet nie wybuchnie. Wystarczy je zużyć i zatankować „właściwe” paliwo i voila – gotowe. Do tego czasu mogą pojawić się jedynie problemy z rozruchem na zimno lub – ewentualnie – nierówna praca silnika.
Natomiast w dłuższej perspektywie bioetanol może być szkodliwy dla starszego silnika ze względu na silniejsze właściwości korozyjne. Poza tym paliwo E10 ma też silniejsze własności higroskopijne, co z kolei oznacza, że chętniej wchłania wilgoć z powietrza. To z kolei może prowadzić do silnego gromadzenia się wilgoci w zbiorniku, zwłaszcza jeśli auto długo stoi nieużywane.
Benzyna E10 – czy jest bardziej ekologiczna?
Z jednej strony tak, bo biokomponenty używane do jej produkcji pośrednio obniżają emisję dwutlenku węgla. Z drugiej – nie. Choćby z tego względu, że w przypadku paliwa E10 zazwyczaj da się zauważyć pewien wzrost spalania. Zazwyczaj nie jest to więcej niż 3-5 proc., ale jeśli ktoś pokonuje długie odcinku w skali roku, ten różnicę może już odczuć.
Warto też podkreślić, że niektórzy mechanicy – na razie nieoficjalnie – zwracają uwagę na to, że wprowadzenie paliwa E10 zbiegło się z rosnącą liczbą przypadków przedwczesnych usterek katalizatorów. Na razie nie ma jeszcze oficjalnych danych, które by taką korelację potwierdzały. Natomiast jest to temat, który warto mieć z tyłu głowy.
Paliwo E10 – ile kosztuje?
Benzyna E10 jest zawsze tańsza niż paliwo E5. Ceny paliw można na bieżąco śledzić w Internecie, i np. na połowę sierpnia 2025 r. średnia cena PB95 wynosi ok. 5,79 zł. W przypadku benzyny E10 (Pb98) jest to 6,55 zł (dane: e-petrol.pl).
Benzyna E10 – jakie ma zalety?
Poza tym, że taka benzyna jest tańsza niż E5, to jej główną zaletą – podkreślaną przez zwolenników tego paliwa – jest pozytywny wpływ na środowisko naturalne.
Podsumowanie
- Paliwo E10 zawiera do 10 proc. domieszki biokomponentów.
- Paliwo E10 nie może być stosowane we wszystkich samochodach, choć większość silników wyprodukowana po 2010 r. nie powinna mieć z nim problemu.
- Jednorazowe zatankowanie benzyny E10 do auta z silnikiem benzynowym, który nie jest do niej przystosowany, nie powinno nieść za sobą żadnych poważnych skutków ubocznych.
- Długotrwałe stosowanie takiego paliwa w silniku do niego nieprzystosowanym jest już natomiast niewskazane.
FAQ
Czy wszystkie pojazdy są kompatybilne z benzyną E10?
Nie, nie wszystkie. Co więcej, lista wyjątków jest zaskakująco długa. Spis aut kompatybilnych z E10 znajdziesz TU.
Którą benzynę wybrać: E5 czy E10?
Jeśli dane auto jest przystosowane do E10, to – ze względu na odczuwalnie niższą cenę – można takie paliwo bez większych obaw stosować. Ciemna strona medalu: zazwyczaj nieco wyższe spalanie (do 5 proc.). Niezależne badania wskazują też na to, że zwłaszcza w mocno wysilonych silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwo E10 może oznaczać np. mocniejsze cofanie zapłonu niż miałoby to miejsce w przypadku paliwa E5.
Czy można mieszać benzynę E5 i E10?
Co do zasady, nie ma ku temu przeciwwskazań. Oczywiście pod warunkiem, że dane auto ma silnik przystosowany do E10.