14 kwietnia 2023

Czy samochód elektryczny jest ekologiczny przez cały cykl życia? Ten raport to wyjaśnia

Czy samochody elektryczne są ekologiczne?

Raport, przygotowany dla Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, wyjaśnia, jaki jest rzeczywisty wpływ samochodu elektrycznego na środowisko. Czy jego produkcja sprawia, że cały bilans ekologiczny wypada niekorzystnie w porównaniu z modelami spalinowymi? Raport zawiera odpowiedzi na to pytanie i wiele innych.

 

Jak produkcja i eksploatacja samochodów elektrycznych wpływa na środowisko? Czy energochłonne wyprodukowanie auta na prąd i jego późniejsze ładowanie – także w Polsce, przy tutejszym miksie energetycznym – nie sprawia, że w ogólnym rozrachunku samochód spalinowy wypada bardziej ekologicznie?

Co z wykorzystywaniem do produkcji akumulatorów metali rzadkich, w tym litu? Jak wygląda sprawa z wpływem na środowisko utylizacji akumulatorów po tym, gdy skończą one już swoją „służbę”? Oto tylko wybrane pytania, które wyjątkowo często pojawiają się w dyskusji na temat pojazdów elektrycznych i elektromobilności w ogóle.

Niektóre z tych spraw są podnoszone przez przeciwników przesiadki na auta EV. Inne to po prostu temat ożywionych dyskusji. Jak brzmią odpowiedzi? Wyjaśnia to raport stworzony dla Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego – czytamy na portalu elektromobilni.pl.

Ponad 130 stron raportu

W liczącym ponad 130 stron dokumencie (84 strony raportu i 50 aneksu) autorzy wyjaśniają kluczowe kwestie. Za raport odpowiadają: Nikolas Hill, Marco Raugei, Aleix Pons, Nikos Vasileiadis, Hugo Ong, a także Lorenzo Casullo z ramienia firmy Ricardo, zajmującej się tworzeniem raportów i analiz z dziedziny elektromobilności.

Poza tym opracowywali go także Davide Pernice (odpowiadał za research), Mariana Vaclavova, Kinga Ostańska i Stephanie Dupont, zajmujące się projektem, publikacją i komunikacją.

Samochód elektryczny: cele raportu

Jak produkcja i eksploatacja samochodów elektrycznych wpływa na środowisko? Czy energochłonne wyprodukowanie auta na prąd i jego późniejsze
Programy, takie jak Fit for 55, oraz pozostałe regulacje doprowadziły do znacznej zmiany krajobrazu regulacyjnego i politycznego w kwestii ekologiczności transportu drogowego.

Oczekuje się, że to upowszechnienie pojazdów elektrycznych (BEV) będzie głównym mechanizmem osiągnięcia ekologiczności. Ale auta typu BEV charakteryzują się zerową emisją CO2 tylko w miejscu ich używania. Aby można było mówić o ogólnym ograniczeniu wpływu motoryzacji na środowisko, należy działać synergicznie. Czyli łączyć różne podejścia i polityki, by wpływ na otoczenie został ograniczony w całym cyklu życia auta (TUTAJ poznasz fakty i mity na temat elektryków).

Ocena cyklu życia, określana w raporcie jako LCA, to metodologia, która pozwala na konstatację pełnego wpływu na środowisko. Bierze więc pod uwagę produkcję surowców i komponentów, użytkowanie auta i dostarczanie energii/paliwa, a także to, co dzieje się z pojazdem i jego elementami po wycofaniu go z eksploatacji.

Wnioski płynące z raportu

Wśród wielu wniosków, jakie można wyczytać z raportu, główne wskazują m.in., że samochody elektryczne wykazują znacznie niższy poziom emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia niż modele spalinowe – mimo wyższych emisji podczas produkcji.

Ponadto ocena LCA określa, że typowy samochód elektryczny emituje już ok. 60% CO2 mniej niż porównywalne auto z konwencjonalnym napędem w przeciętnych warunkach kraju UE.

Samochód elektryczny: cykl życia