Dacia wprowadza nowe hybrydy. Będzie wersja z LPG, 4×4 i automatem. Teraz Duster oraz Bigster mają już wszystko

Dacia wprowadza nowe zespoły napędowe do Dustera i Bigstera. Na ich czele jest zupełnie nowa odmiana hybrid-G 150 4×4. Taki zespół napędowy ma pokaźną listę zalet, jak dwupaliwowy silnik (benzyna/LPG) wspomagany motorem elektrycznym i spinającą całość automatyczną skrzynią biegów. Czego można chcieć więcej?
- Dacia prezentuje nowy hybrydowy napęd połączony z instalacją LPG.
- To nie koniec – marka wprowadza do Dustera nowe, mocniejsze jednostki napędowe.
- Jednak czy od strony finansowej to dobre wiadomości? Sprawdźmy.
Dacia Duster oraz jej większy brat Bigster to modele bardzo lubiane przez Polaków. Łączą atrakcyjną stylistykę z oszczędnymi silnikami. Do tego dochodzi prosta konstrukcja i atrakcyjna cena. Nic dziwnego, że rumuńskie SUV-y to bardzo kuszące propozycje na rynku.
Do tej pory Dacia w każdym z tych aut oferowała kilka wersji silnikowych. Od oszczędnego 1.0 z instalacją LPG w Dusterze, poprzez silnik 1.2 z napędem na jedną oś lub obie, aż po oszczędne hybrydy sprzężone z automatycznymi przekładniami. W ofercie brakowało jednak do tej pory samochodu, który mógłby połączyć ze sobą wszystkie te cechy.
Dacia postanowiła to zmienić i zaprezentowała nowe jednostki napędowe dla Dustera oraz zupełnie nową hybrydę dla Dustera i Bigstera. Ta ostatnia nazywa się hybrid-G 150 4x4 . Stanowi połączenie technologii hybrydowej oraz zasilania dwupaliwowego (benzyna i LPG), a także napędu na cztery koła. To pierwsze takie rozwiązanie na świecie.
Hybrid-G 150 4x4 – jak to działa?
Hybrydowy, dwupaliwowy zespół napędowy składa się z jednostki 1.2 l mild hybrid 48 V o mocy 140 KM, który współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 31 KM na tylnej osi. Całość zapewnia łączną maksymalną moc 154 KM. Moment obrotowy wynosi 230 Nm w przypadku silnika spalinowego, ale jest też 87 Nm z silnika elektrycznego.
Ponadto jednostka spalinowa jest sprzężona z automatyczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach z manetkami przy kierownicy. Z kolei silnik elektryczny przekazuje napęd na tył przez dwuprzełożeniową skrzynię biegów z możliwością wysprzęglenia.
Silnik elektryczny jest zasilany przez akumulator litowo-jonowy o pojemności 0,84 kWh. To niewielka pojemność. Mimo to umożliwia pracę napędu w trybie wyłącznie elektrycznym. Zdaniem rumuńskiego producenta w cyklu miejskim Duster i Bigster hybrid-G 150 4x4 mogą poruszać się tylko z napędem elektrycznym przez nawet 60 proc. czasu.
Nowe silniki w Dacii Duster
Hybrid-G 150 4x4 to niejedyna nowość, bo Dacia zmienia jednostki napędowe dla Dustera. Wraz z nimi ten SUV zyskuje nowe wykończenie wnętrza w wariancie Journey, obejmujące nową tapicerkę i dopasowane do niej detale. Fotel kierowcy wyposażano w regulację podparcia lędźwiowego.
Z kolei w odmianie Extreme pojawiły się nowe aluminiowe obręcze kół w kolorze czarnym. Oba poziomy wyposażenia w modelach z napędem hybrydowym zostały także uzupełnione o aktywny regulator prędkości.
Tak zmieni się gama silnikowa Dustera:
- wariant Eco-G 120 zastępuje dotychczasowy Eco-G 100
- wariant hybrid 155 zastępuje dotychczasowy hybrid 140
- wariant mild hybrid 140 zastępuje dotychczasowy mild hybrid 130
Duster Eco-G 120 ma pod maską silnik o mocy 120 KM. Producent podaje, że pojazd oferuje zasięg do 1380 km dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności 100 litrów – zatankować można 50 litrów benzyny i 50 litrów LPG.
Pojawienie się odmiany Eco-G 120 w miejsce Eco-G 100 oznacza zmianę cen podstawowych wersji Dustera. Na chwilę obecną można jeszcze konfigurować Dustera z napędem Eco-G 100 i osobom szukającym taniej konfiguracji w salonie radzimy rozpocząć składanie zamówień. Póki co Dacia nie podała pojemności silnika napędzającego nową odmianę Eco-G 120. Prawdopodobnie będzie to jednak jednostka 1.2, co może oznaczać podwyżkę bazowej ceny.
W gamie Dustera pojawi się hybrid 155...
To nowy zespół napędowy w Dusterze, choć doskonale znany z Bigstera. Składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 109 KM oraz dwóch jednostek elektrycznych. Czyli silnika o mocy 50 KM i wysokonapięciowego rozrusznika-alternatora. System jest zasilany z akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh (230 V).
To bardzo oszczędny układ, który charakteryzuje się łącznym zużyciem paliwa na poziomie zaledwie 4,6 l/100 km. Takie wyniki są z powodzeniem osiągalne w realnym ruchu.
...oraz Duster mild hybrid 140
Ten zespół napędowy składa się z trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,2 litra, który jest oparty na cyklu Millera. Połączono go z systemem „miękkiej hybrydy” 48 V. Jest także akumulator trakcyjny o pojemności 0,8 kWh i sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Dacia obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 5,4 l/100 km.
Teraz pozostaje jedynie czekać na ujawnienie cen nowych wersji silnikowych. Te powinniśmy poznać już niebawem. Obecnie najtańszy wariant Dustera kosztuje 82 000 zł, a Bigstera 99 900 zł. Oba modele w nowej odmienie hybrid-G 150 4x4 trafią do polskich salonów pod koniec bieżącego roku.













