6 grudnia 2023

Debiut po debiucie: nowe Suzuki Swift to nadal proste auto miejskie, ale teraz z 3-cylindrowym silnikiem

2024 Suzuki Swift

Najpierw był prototyp, który Japończycy prezentowali na targach Japan Mobility Show 2023. Już 13 grudnia rozpocznie się sprzedaż auta na rodzimym rynku. Polscy klienci muszą uzbroić się w cierpliwość: nad Wisłę nowy Swift dotrze wiosną 2024 roku.

Choć Suzuki Swift, wystawiane w halach „Tokyo Big Sight” było określane mianem konceptu, z innymi podobnymi modelami na Japan Mobility Show 2023 miało niewiele wspólnego. Dlaczego? Otóż zdradzało znamiona samochodu produkcyjnego.

Miało więc w pełni funkcjonalną deskę rozdzielczą, stworzoną z elementów wykorzystywanych w innych autach Suzuki. Miało zwyczajne fotele, kanapę i podsufitkę. Poza tym jego drzwi otwierały się i zamykały jak w każdym innym aucie, a pod maską znajdował się prawdziwy silnik.

Teraz na japońskim rynku zadebiutował już model bez dopisku Concept. Auto wyróżnia się przeprojektowanym nadwoziem, odnowionym wnętrzem, zmodyfikowanym podwoziem oraz nowo opracowanym silnikiem z układem miękkiej hybrydy.

2024 Suzuki Swift: powtórka z rozrywki

Choć to zaskakujące, nowe, 2024 Suzuki Swift wygląda dokładnie, jak prototyp. Ba, dysponuje nawet tymi samym obręczami oraz lampami przednimi i tylnymi. Wbrew temu, co mówili przedstawiciele japońskiej marki podczas Japan Mobility Show 2023, pozostały one takie, jak w koncepcie.

Wymiary nowego Suzuki Swift są niemal identyczne z ustępującym modelem. Auto mierzy 386 cm długości (+2 cm), 169,5 cm szerokości oraz 150 cm wysokości (+0,5 cm). Rozstaw osi, wynoszący 245 cm jest identyczny, co oznacza wykorzystanie tej samej platformy w konstrukcji siódmej generacji.

W Japonii nowe, 2024 Suzuki Swift oferowane będzie w 9 opcjach kolorystycznych. Ponadto dostępne będą 4 dodatkowe warianty dwukolorowe, wyróżniające się czarnymi dachem i słupkami przednim, bocznym oraz tylnym.

Kokpit też jest ten sam

Również rysunek kokpitu jest identyczny z tym w prototypowym Swifcie. Oznacza to przede wszystkim zastosowanie 9-calowego ekranu systemu informacyjno-rozrywkowego oraz jasnego pasa, ciągnącego się przez jego całą szerokość i płynnie przechodzącego na drzwi. Co ciekawe, te ostatnie są równie cienkie, co w ustępującym modelu.

Nowe, 2024 Suzuki Swift nie ma tak modnego ostatnio cyfrowego zestawu wskaźników. Zamiast niego wystarczyć muszą klasyczne wskazówki i kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego.

Inne godne odnotowania elementy kokpitu to nowe sterowanie klimatyzacją, a także liczne gniazda USB. Nowość w Suzuki Swifcie siódmej generacji stanowi zastosowanie elektrycznego hamulca postojowego z funkcją Auto Hold (TUTAJ przeczytasz o niej więcej).

2024 Suzuki Swift: z nowym silnikiem

Nowe, 2024 Suzuki Swift dostępne będzie z nowo opracowaną jednostką z układem miękkiej hybrydy. Szczegółów na razie nie ujawniono, ale w przeciwieństwie do aktualnie stosownego 1,2-litrowego BoosterJeta, w nowym silniku zastosowano o 1 cylinder mniej. Czyli 3 zamiast 4.

Według Japończyków nowy układ napędowy jest „wysoce wydajny” i zapewnia „wystarczający moment obrotowy już przy niskich obrotach”. Podobnie jak w poprzedniku, dodanie układu miękkiej hybrydy ma się przełożyć na ograniczenie zużycia paliwa i dodatkową moc przy raptownym rozpędzaniu.

Osiągi powinny być lepsze również dlatego, że poprawiono aerodynamikę miejskiego Suzuki: Japończycy chwalą się, że udało im się zmniejszyć współczynnik oporu powietrza o 4,6% w porównaniu do ustępującego modelu. Warto odnotować, że nowy Swift będzie oferowany również w wersji z napędem na cztery koła, co stanowi ewenement w tej klasie pojazdów.

Początkowo wszystkie odmiany nowego Suzuki Swifta na rynek japoński są standardowo wyposażone w nową przekładnię CVT. Mówi się o niej, że jest lżejsza i wydajniejsza w porównaniu ze stosowaną poprzednio. Jednak od 17 stycznia 2024 roku do oferty w Kraju Kwitnącej Wiśni dołączy również wersja z 5-biegową manualną skrzynią biegów.

2024 Suzuki Swift: cena

Nowe, 2024 Suzuki Swift do Europy trafi w przyszłym roku. Na razie nic więcej nie wiadomo. No może poza tym, że w 2025 roku zadebiutuje „ostry” wariant Sport.

W Japonii sprzedaż nowego Swifta ze skrzynią CVT ruszy już 13 grudnia. Miesiąc później do gamy dołączy odmiana z manualną przekładnią.

My musimy uzbroić się trochę więcej cierpliwości. Do Polski auto trafi dopiero wiosną 2024 roku. Obecnie podstawowy model Suzuki Swift szóstej generacji (1.2, 83 KM) to wydatek przynajmniej 67 400 zł (w ofercie promocyjnej).

2024 Suzuki Swift
2024 Suzuki Swift
2024 Suzuki Swift
2024 Suzuki Swift
2024 Suzuki Swift
2024 Suzuki Swift
2024 Suzuki Swift
2024 Swift
2024 Suzuki Swift
2024 Suzuki Swift
2024 Suzuki Swift