ElectroMobility Poland: koszt całej inwestycji związanej z opracowaniem i produkcją Izery jest szacowany na 6 mld zł!

Polski elektryk do sprzedaży trafi do sprzedaży w połowie 2026 r. Na jego budowę spółka ElectroMobilty Poland (EMP) ma wydać 6 mld złotych. Obecnie EMP zatrudnia 90 osób.
Do tej pory spółka ElectroMobility Poland została dokapitalizowana przez Skarb Państwa w latach 2021 i 2022 na łączną kwotą 500 000 000 zł. Spółka celowa przeznacza otrzymane środki na działania niezbędne do przygotowania i uruchomienia produkcji samochodów elektrycznych. W bieżącym roku nie miało miejsca dokapitalizowanie EMP ze środków publicznych.
Takie „rewelacje” możemy przeczytać w odpowiedzi na poselskie zapytanie, w sprawie polskiego samochodu elektrycznego Izera. Udzielił ich Jarosław Wenderlich, podsekretarz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, który ujawnił garść szczegółów na temat polskiego samochodu elektrycznego Izera – donosi portal elektromobilni.pl.
Przypomnijmy, że ElectroMobility Poland nie ma jeszcze fabryki, projektem samochodu zajmie się włoskie biuro Pininfarina, a platformę dostarczy nam chiński gigant Geely. Czym wobec tego zajmują się pracownicy EMP?
Spółka EMP zatrudnia około 90 osób
„Z informacji pozyskanych ze Spółki wynika, że ElectroMobility Poland w chwili obecnej zatrudnia ok. 90 pracowników i stałych współpracowników. Głównymi obszarami charakterystycznymi dla profilu działalności ww. osób są inżynieria pojazdu, łańcuch dostaw, inżynieria produkcji, IT, produkt, a także działy wsparcia” – czytamy w odpowiedzi ministra Jarosława Wenderlicha.
Z drugiej strony jednak musimy (spółka – przyp. red.) korzystać ze specjalistów zewnętrznych. Dlaczego?
„Wykorzystanie potencjału polskich specjalistów i firm to jedno z fundamentalnych założeń projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Jednakże struktura globalnego rynku motoryzacyjnego sprawia, że w Polsce w chwili obecnej nie ma ośrodków zajmujących się kompleksowymi rozwiązaniami dla przemysłu motoryzacyjnego, które są niezbędne w przypadku projektu o skali i potencjale Izery (…)" – dodaje minister.
„Dlatego ElectroMobility Poland sięga po sprawdzonych partnerów, jednocześnie dbając o to, aby warunki współpracy gwarantowały transfer wiedzy i kompetencji, które Spółka chce potem rozwijać we współpracy z lokalnym firmami i specjalistami” – kończy minister.
W piśmie odniesiono się także do kwestii zmiany w projekcie „polskiego elektryka”.
Spółka wskazuje, że ElectroMobility Poland nie zrezygnowała ze współpracy z Torino Design. Zakończyła się ona zgodnie z postanowieniami umowy, która obejmowała precyzyjnie zdefiniowany zakres prac związany z prototypami. (…) Na kolejnym etapie prac nad zaprojektowaniem produkcyjnej wersji gamy modelowej Izery, ElectroMobility Poland, kierując się troską o transparentne i optymalne wydatkowanie środków przeznaczonych na projekt, było zobligowane do poszukiwania partnera w ramach konkurencyjnego postępowania zakupowego, do którego zaproszono również podmiot, z którym spółka współpracowała wcześniej.
W postępowaniu tym ofertę najkorzystniejszą z punktu widzenia etapu projektu i celów spółki złożyła firma Pininfarina i dlatego ElectroMobility Poland nawiązała współpracę z tą firmą. Jeśli chodzi o pytanie o kwotę środków przeznaczonych na współpracę ze studiem Pininfarina, dowiadujemy się, że cyt.: „szczegóły kontraktów objęte są tajemnicą handlową, co uniemożliwia przekazanie danych w tym zakresie”.
ElectroMobility Poland: środki na budowę fabryki
Pytanie dotyczące wysokości kosztów budowy samej fabryki zdaniem ElectroMobility Poland nie jest uzasadnione. Podawanie budżetu inwestycji przed procesem przetargowym miałoby negatywny wpływ na jego przebieg. Całość inwestycji w projekt – rozumiany, jako opracowanie gamy modelowej, projekt i budowa fabryki oraz uruchomienie sprzedaży – szacowana jest na ok. 6 miliardów zł.
Z informacji pozyskanych od Spółki wynika, że planuje się, iż pierwsze egzemplarze samochodów elektrycznych Izera zjadą z linii produkcyjnych pod koniec 2025 roku. Jak wskazuje ElectroMobility Poland, rozpoczęcie sprzedaży aut marki Izera planowane jest w połowie 2026 roku.
Z informacji pozyskanych od EMP wynika, że spółka dysponuje szczegółowymi założeniami i analizami w tym zakresie, jednak zgodnie ze standardami rynkowymi w obecnej chwili nie podaje przewidywanej ceny samochodów.
Cena i sposób skonstruowania oferty dla klienta dla nowej marki, która wchodzi na nowy i wymagający rynek, może w naturalny sposób stanowić jedną z jej przewag konkurencyjnych. Zgodnie z wszystkimi komunikatami ElectroMobility Poland, zakłada się, że Izera będzie konkurencyjna cenowo w stosunku do porównywalnych samochodów tej klasy.