3 listopada 2025

Mercedes traci blask. Zyski koncernu runęły o jedną trzecią, ale… jest światełko w tunelu

Mercedes

Mercedes notuje poważne załamanie. W trzecim kwartale 2025 roku ten niemiecki gigant zarobił 1,19 mld euro – aż o 31% mniej niż rok wcześniej. To efekt słabszej sprzedaży na kluczowym rynku chińskim i amerykańskich ceł, wprowadzonych przez administrację Donalda Trumpa. Mimo to wynik okazał się lepszy od prognoz.

  • Mercedes: zysk spadł o 31%, do 1,19 mld euro.
  • Sprzedaż w Chinach zmalała o 27%, cła w USA ograniczyły marżę o 15%.
  • Rok 2026 ma zadecydować o przyszłości strategii Electric First.
Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Mercedes, który jeszcze niedawno był symbolem sukcesu niemieckiej motoryzacji w Państwie Środka, dziś wyraźnie traci impet. W trzecim kwartale 2025 roku sprzedaż aut tej marki w Chinach spadła aż o 27%, co znacząco pogorszyło ogólny wynik koncernu.

Rynek chiński od lat stanowił motor wzrostu dla producenta ze Stuttgartu – teraz jednak widać wyraźne oznaki zadyszki. Spadek popytu to efekt rosnącej konkurencji ze strony lokalnych producentów samochodów elektrycznych.

Oferują oni bowiem często nowocześniejsze i tańsze modele, a na dodatek lepiej dostosowane do gustu chińskich klientów.

Cła z USA dopełniły obrazu strat

Drugim ciosem dla wyników Mercedesa były amerykańskie cła. Prezydent USA – Donald Trump – w lipcu 2025 roku wprowadził 15-procentowy podatek importowy na samochody sprowadzane z Unii Europejskiej.

W efekcie sprzedaż w Stanach Zjednoczonych – drugim kluczowym rynku dla tej marki – także ucierpiała. Firma potwierdziła, że już w połowie roku musiała zredukować prognozy zysków na 2025 rok.

„Wynik finansowy jest niższy niż rok temu, ale pozostaje zgodny z naszymi oczekiwaniami i planem. Skupiamy się na stabilizacji marży oraz dalszym dostosowaniu struktury kosztów” – zauważa Ola Kallenius, szef Mercedesa.

1,19 mld euro zysku Mercedesa – spadek, ale…

W trzecim kwartale Mercedes zarobił 1,19 mld euro. Rok wcześniej wynik sięgał 1,71 mld euro. Oznacza to spadek o niemal jedną trzecią, jednak analitycy spodziewali się jeszcze gorszych rezultatów.

Zarząd koncernu uspokaja, że wyniki wpisują się w szerszą strategię „odporności finansowej”, a firma koncentruje się na rentownych modelach. W tym na luksusowych odmianach z serii Maybach i sportowych AMG.

Ostatnie lata były dla Mercedesa okresem intensywnego przechodzenia na elektromobilność. Modele takie jak EQS SUV, EQA czy EQE miały być fundamentem nowej ery marki. Jednak konkurencja – zwłaszcza z Chin – wyprzedziła niemiecki koncern tempem rozwoju i innowacyjnością.

Dalsza restrukturyzacja Mercedesa

Analitycy wskazują, że strategia Electric First, choć ambitna, nie przynosi jeszcze spodziewanych efektów. Mercedes musi równoważyć inwestycje w technologię z presją kosztową i słabnącym popytem na drogie modele.

Jednocześnie producent zapowiedział dalszą restrukturyzację w działach produkcji i logistyki, aby poprawić efektywność i utrzymać marżę operacyjną.

W branży mówi się, że rok 2026 będzie decydujący dla tego, czy marka zdoła odzyskać dawną pozycję w Chinach i utrzymać dominację w segmencie luksusowych aut na prąd.