Sensacyjne doniesienia z Korei. Ceed odchodzi do lamusa, ale zastąpią go aż dwa modele

Co zamiast Ceeda? Kia zapowiada nie jeden, a dwa modele. Kompaktowe auto Koreańczyków nie doczeka się następnej generacji, jednak w Europie w jego miejsce pojawią się hatchbacki, sedany, a nawet kombi.
- Nowe kompaktowe Kie zamiast Ceeda.
- W Europie w ofercie znajdą się elektryczne EV4 i spalinowe K4.
- Będą one dostępne z różnymi rodzajami nadwozia i z różnymi typami napędów.
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na to, że Ceed nie doczeka się bezpośredniego następcy. Ostatnie, trzecie wcielenie tego samochodu debiutowało w 2018 roku i wciąż sprzedaje się całkiem nieźle – w 2024 roku na Starym Kontynencie znalazło 91 019 nabywców.
Choćby z tego względu w jego miejsce pojawią się nie jeden, a dwa nowe modele kompaktowe. Taką informacją podzielił się Ted Lee – wiceprezes wykonawczy koreańskiej marki w rozmowie na łamach brytyjskiego Autocara.
Nowe kompaktowe Kie: EV4
Pierwszym z nich będzie EV4, oferowane jako hatchback oraz sedan. Pierwszy z nich mierzy 443 cm długości, natomiast drugi pomiędzy zderzakami ma o 30 cm więcej. Wysokość wynosi z kolei, odpowiednio, 149 i 148 cm, a reszta wymiarów jest już taka sama.
Czyli szerokość 186 cm oraz aż 282-centymetrowy rozstaw osi. Dla porównania Ceed hatchback mierzy raptem 432 cm długości, a jego osie są od siebie oddalone o 265 cm.
Kia K4 spoczywa na platformie E-GMP, znanej choćby z EV6 i EV9. W odróżnieniu od nich nie występuje w niej jednak 800-woltowa architektura elektryczna. Wystarczyć musi „tylko” 400-woltowa. Koreańczycy nie podają mocy ładowania, ale na zwiększenie poziomu prądu w baterii z 10 do 80% trzeba odczekać około 30 minut.
Akumulator trakcyjny ma dwie pojemności do wyboru. Czyli 58,8 kWh oraz 81,4 kWh. W efekcie zapewnia zasięg 410-430 km (hatchback-sedan) lub 590-630 km. Silnik dysponuje zawsze mocą 204 KM, oferując przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,4-7,7 s.
Kia EV4 w odmianie hatchback ma być wytwarzana na Słowacji, z kolei sedan będzie trafiał do Europy z Korei.
Nowe kompaktowe Kie: K4
Drugim modelem Kii przewidzianym jako następca Ceeda ma zostać spalinowe K4. W odróżnieniu od EV4, to auto będzie wytwarzane w Meksyku i oferowane nie w dwóch, a w trzech wersjach nadwoziowych.
Obok hatchbacka i sedana, będzie to również kombi. Zgodnie z informacjami Autocara taki samochód przyłapano na zdjęciach w trakcie ulicznych testów. Europejska premiera K4 ma nastąpić pod koniec 2025 roku.
Nowa kompaktowa Kia mierzy nieco ponad 440 cm w odmianie hatchback i około 470 cm w wersji sedan. Kia obiecuje lepszą zwrotność w przypadku tego pierwszego, ale jednocześnie donosi o jego mniejszym bagażniku (413 wobec 629 l) i o 2,5 cm niżej przebiegającej linii dachu z tyłu.
W kokpicie K4 znajdują się dwa 12,3-calowe ekrany, przedzielone 5,3-calowym, służącym do zarządzania klimatyzacją. Z istotnych funkcji należy wymienić zestaw audio firmy Harman Kardon, cyfrowy klucz, możliwość bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania oraz 29 systemów wsparcia kierowcy.
Pomysł Kii na chińską ekspansję
Co pod maską? Przykładowo w USA K4 jest oferowane z dwoma silnikami do wyboru. To wolnossące 2.0 o mocy 149 KM lub 1,6-litrowa jednostka z turbodoładowaniem. Jej moc wynosi 193 KM, a moment obrotowy trafia na koła poprzez 8-stopniowy automat.
Trudno oczekiwać, aby na Starym Kontynencie gama silników K4 była zbliżona. Należy przypuszczać raczej zastosowanie 1.5 lub 1.6 T-GDI, oferowanego zapewne z elektrycznym wsparciem.
Co ciekawe, Ted Lee na łamach Autocara przyznał, że pod względem ceny nie ma zamiaru rywalizować z chińskimi producentami. Zamiast tego, Kia będzie stawiała na rozwój obsługi posprzedażowej oraz na zapewnienie swoim samochodom jak najwyższej wartości rezydualnej.






















