24 lutego 2024

Mocny początek roku na rynku nowych samochodów osobowych

Salon dealerski
Zdjęcie: GettyImages.

Jak podaje PZPM, w styczniu zarejestrowano w Polsce 42 796 nowych samochodów osobowych, czyli o ponad 22% więcej niż w tym samym miesiącu rok temu

To także więcej, niż w grudniu, kiedy trwały już w najlepsze akcje promocyjne i wyprzedaże rocznika. Ten wynik daleki jest od styczniowego rekordu z 2018 roku (46,1 tys.), ale jest to najlepszy wynik miesięcznych rejestracji od początku wybuchu pandemii w 2020 roku.

Jeszcze szybciej niż rynek ogółem, rośnie segment premium. Wg PZPM, liczba rejestracji najdroższych marek i modeli była wyższa aż o 42,2% w porównaniu z pierwszym miesiącem zeszłego roku. A takie samochody stanowiły już ponad ¼ wszystkich rejestracji. Tradycyjnie większość zakupów dokonywały firmy, ale dzięki wyprzedażom, udział klientów indywidualnych był nieco większy niż w innych miesiącach (32,4%).

Odzwierciedlenie statystyk rejestracji widać w strukturze ogłoszeń wystawionych na OTOMOTO. W styczniu oferty za ponad 200 000 złotych stanowiły 43% wszystkich samochodów nowych. Jednocześnie jednak, w porównaniu z grudniem, przybyło ogłoszeń z przedziału 100 000-200 000 złotych (45,4%, wzrost o 0,5 p.p. miesiąc do miesiąca), co może być powodowane właśnie rabatami w salonach dilerskich.

Duża dynamikę rejestracji widać wśród samochodów niskoemisyjnych. Liczba nowych hybryd (HEV+MHEV) stanowiła już niemal połowę nowo zakupionych pojazdów, a dynamika ich rejestracji w zależności od rodzaju była wyższa rok do roku o 40-50%. Suma wszystkich rejestracji samochodów z napędem alternatywnym była już wyższa niż silników spalinowych.

Na OTOMOTO, co piąte oferowane do sprzedaży w styczniu auto to hybryda albo elektryk. Wygenerowały one łącznie niespełna 18% wyświetleń ogłoszeń.

Niezmiennie, użytkownicy szukający nowego samochodu chcą mieć automatyczną skrzynię biegów (82,2% wyświetleń ogłoszeń). Nadal też ponad połowa wyświetlanych ogłoszeń dotyczy SUV’ów, a oferty ich sprzedaży to niemal ½ wszystkich ogłoszeń. Na kolejnych miejscach w rankingu zainteresowania były w styczniu sedany, a dalej modele kombi i kompakty. Zainteresowanie tymi ostatnimi systematycznie rośnie. W porównaniu z grudniem, poprawiły swój wynik o 0,8 p.p., a porównując rok do roku, zainteresowanie kompaktami było większe o 2,2 p.p.


W rankingu zainteresowania modelami, w styczniu Škoda Octavia zdetronizowała Cuprę Formentor (1,9% wyświetleń vs 1,8% wyświetleń). Należy podkreślić, że hiszpański model przez wiele miesięcy wygrywał ranking popularności na OTOMOTO, a wyniki sprzedaży tego samochodu na polskim rynku w porównaniu rok do roku wzrosły o 170%! Tym samym, pod względem rejestracji, Cupra przesunęła się o 29 pozycji i zajmuje 9. miejsce.