Motoryzacja wróciła na dobre tory. Za nami rok wzrostów
W minionym roku wyraźnie poprawiły się nastroje konsumentów, co przełożyło się na zwiększenie liczby rejestracji samochodów – i to mimo rosnących cen. Ale to niejedyne ważne informacje o 2023 roku w świcie motoryzacji, jakie przynosi raport OTOMOTO Insights.
Właśnie ukazał się najnowszy raport OTOMOTO Insights, który podsumowuje kondycję polskiego rynku motoryzacyjnego w 2023 roku. Analiza danych pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość – minione 12 miesięcy były czasem stabilizacji po post-pandemicznych zawirowaniach.
Spadająca inflacja również dołożyła swoją cegiełkę do budowy solidnych fundamentów na przyszłość, pomagając uspokoić targaną niepokojącymi trendami rynkową rzeczywistość. Efekt? Rok 2023 był czasem wzrostów. Jednak nie zawsze więcej znaczy lepiej.
3 razy na tak:
1. Płace i zaufanie w górę
Jednak zanim przejedziemy do nieco pesymistycznych informacji, skupmy się na tych jednoznacznie dobrych. Najlepszym przykładem mogą być dane GUS dotyczące ufności konsumenckiej. Poprawa oceny własnej sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz oceny sytuacji ekonomicznej w kraju sprawiły, że konsumenci z optymizmem spoglądali w przyszłość. Wskaźniki ufności konsumenckiej GUS (bieżące i wyprzedzające) na grudzień 2023 roku były o ponad 20 punktów procentowych wyższe niż w analogicznym okresie 2022 roku.
2. Wzrost sprzedaży
Naturalną konsekwencją powyższych trendów był wyraźny wzrost liczby transakcji. Tylko w listopadzie minionego roku wzrost sprzedaży dóbr trwałych przez podmioty sprzedające samochody, motocykle i części wyniósł niemal 12% w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku.
TUTAJ przeczytasz o rosnącej dostępności używanych aut z zagranicy.
3. Wzrost rejestracji pojazdów
W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce aż 14% więcej aut niż w roku poprzednim (dane Centralnej Ewidencji Pojazdów). Wśród nich dominowały samochody używane, wyraźnie dystansując fabrycznie nowe pojazdy. Jednak tak dobry wynik byłby niemożliwy do osiągnięcia, gdyby dostępność aut nie powróciła do poziomu znanego z okresu przed pandemią.
3 razy na nie:
1. Wzrost cen samochodów
Rok 2023 zostanie zapamiętany jako czas skokowego wzrostu cen – i to nie tylko w świecie motoryzacji. Szalejąca inflacja pustoszyła portfele Polaków, uderzając również w kieszenie kierowców chcących zmienić samochód. W ciągu minionych 12 miesięcy ceny aut wystawianych na OTOMOTO wzrosły średnio o 10%. Z kolei mediana ceny, tylko między III a IV kwartałem, podwyższyła się o 6,4%. To nieproporcjonalnie wysoki wzrost w stosunku do podwyżek wynagrodzeń oraz poziomu inflacji w omawianym okresie.
2. Wzrost wysokości kredytów
Co zrozumiałe, zwiększenie cen samochodów wpływa bezpośrednio na wzrost wysokości kredytów udzielanych na ich zakup. W końcu taka transakcja to istotny wydatek w budżecie domowym, dlatego część kupujących decyduje się na zakup samochodu z finansowaniem. I choć zgodnie z danymi GUS ogólne zadłużenie gospodarstw domowych w zeszłym roku spadało, to wysokość zobowiązań zaciąganych na „cztery kółka” wyraźnie wzrosła. Porównując średnią wysokość takich kredytów udzielanych za pośrednictwem OTOMOTO Pay w pierwszej połowie 2023 roku do kwot z końca roku widać ich niemal 25-procentowy wzrost.
3. Wzrost liczby dni potrzebnych na sprzedaż
Nie powinno też dziwić, że rosnące ceny kazały wnikliwiej analizować każdy zakup. Z tego powodu samochody sprzedawały się wolniej, co dotyczyło wszystkich segmentów rynku: niezależnie od typu nadwozia czy rodzaju paliwa.
TUTAJ dowiesz się jak przygotować auto do sprzedaży, by zainteresować swoją ofertą możliwie dużą liczbę potencjalnych kupujących.
Pobierz raport OTOMOTO Insights
Jak zmieniła się proporcja aktywnych ogłoszeń dotyczących sprzedaży samochodów w cenie niższej niż 50 tys. zł? Jaka była średnia kwota kredytu na samochód? Które wersje nadwoziowe cieszyły się największą popularności wśród kupujących?
Odpowiedzi na te i szereg innych pytań znaleźć można w najnowszym raporcie OTOMOTO Insights, dostępnym TUTAJ.