Oto konkurent ze stajni BYD-a dla Tesli Model Y, której ceny ponownie spadły

BYD Sea Lion 07 ma być bezpośrednim działem wytoczonym w kierunku Tesli Model Y, czyli najpopularniejszego obecnie samochodu świata. Teraz Chińczycy zdradzili, czego można się spodziewać po ich nowym dziecku. Z kolei Amerykanie – ponownie obniżyli ceny, także w Polsce.
Chiński BYD to obecnie największy producent samochodów elektrycznych na świecie. W ostatnim kwartale 2023 roku Chińczycy sprzedali 526 409 elektryków, detronizując w ten sposób amerykańskiego rywala.
Ale wytwórca z Państwa Środka do tej pory w swojej ofercie nie miał samochodu, który mógłby rywalizować z Teslą Model Y, czyli najpopularniejszym autem świata w zeszłym roku. Według wstępnych doniesień w 2023 roku skusiło się na nie ponad 1,2 mln klientów (TUTAJ poznasz najpopularniejsze auta 2022 r.).
BYD Sea Lion 07: dużo samochodu
BYD Sea Lion 07 pod względem stylistycznym bazuje na modelu Seal. Nowy elektryczny crossover mierzy 483 cm długości, 192,5 cm szerokości oraz 162 cm wysokości. Jego rozstaw osi wynosi z kolei 293 cm. Dla porównania wymiary Tesli Model Y wyglądają następująco: 475 x 192,1 x 162,4 cm. Rozstaw osi to 289 cm.
Auto, zresztą podobnie jak model oferowany przez firmę Muska, ma być dostępne w wariantach tylno- i czteronapędowym. Wstępne dane na jego temat ujawniło chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT).
Podstawowy model ma oferować silnik o mocy 231 KM (170 kW). Kolejny, mocniejszy wariant z napędem na tylne koła ma już dysponować 313 KM (230 kW). W odwodzie jest jeszcze wersja z układem 4x4. W jej przypadku z tyłu pracować będzie silnik o mocy 313 KM, natomiast z przodu – 218 KM (160 kW).
BYD Sea Lion 07 w podstawowym wariancie ma rozpędzać się do 210 km/h, natomiast droższe wersje będą szybsze o 15 km/h. W przypadku Tesli Model Y prędkość maksymalna wynosi od 217 (wersje podstawowa i Long Range) do 250 km/h (Performance), choć w przypadku elektryka nie ma to większego znaczenia.
Nowy model z Chin ma ważyć od 2155 do 2330 kg, czyli być wyraźnie cięższy niż amerykański rywal (od 1909 do 1995 kg). Wielkości baterii, ani zasięgu na razie nie znamy. Spodziewać się jednak można podobnego pakietu akumulatorów, jak w mniejszym BYD-zie Sealu, a więc o pojemności 82,5 kWh.
BYD Sea Lion 07 w Chinach ma kosztować od 200 000 do 260 000 RMB, czyli od około 112 500 zł do 146 000 zł. Dla porównania Tesla Model Y to wydatek 258 900-363 900 RMB (ok. 145 600-204 700 zł).
Model Y tańszy niż Model 3
Po rozpoczęciu wojny cenowej w zeszłym roku, Amerykanie ponownie ścięli ceny. Obniżka dotyczy Tesli Model Y, która obecnie jest tańsza niż Model 3. Ruch ten należy jednak wiązać z mającą niedługo nastąpić premierą odnowionego wcielenia tego auta.
Najtańszy wariant Modelu Y to obecnie wydatek 194 990 zł, czyli o 30 000 zł mniej niż do tej pory (-13,3%). Kolejny w kolejce – Long Range AWD kosztuje teraz o 35 000 zł mniej niż wcześniej (-13,5%), czyli 224 990 zł. Z kolei za Teslę Model Y Performance AWD zapłacimy 247 990 zł (-34 000 zł; -12,1%).
Obecne ceny zmodernizowanej w zeszłym roku Tesli Modelu 3 startują z pułapu 205 990 zł. Wersja Long Range to wydatek 240 990 zł.