15 września 2025

Brakuje kierowców autobusów – prawo jazdy dostaną także osoby niedosłyszące

autokar autobus kamizelka odbalskowa
Zdjęcie: GettyImages

Nawet niewielka utrata słuchu powoduje, że kandydat na kierowcę nie otrzyma prawa jazdy kat. D. Po zmianie przepisów tylko osoby całkowicie niesłyszące lub te, które nie są w stanie zrozumieć mowy z odległości jednego metra, nie będą mogły prowadzić pojazdu przeznaczonego do przewozu powyżej 9 osób.

  • Prawo jazdy kat. D będzie dostępne także dla osób niedosłyszących.
  • Reforma obejmie również obniżenie minimalnego wieku dla kierowców autobusów, co ma ułatwić dostęp do zawodu.
  • Nowe zasady mają wejść w życie w połowie 2026 r.

Obecnie całkowity albo częściowy ubytek słuchu nie jest przeciwwskazaniem zdrowotnym do uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami ani przesłanką do ich cofnięcia. Ustawa o kierujących pojazdami przewiduje jednak wyjątek – nie dotyczy to osób starających się o kategorię D, która pozwala prowadzić autobusy.

Ubytek słuchu oznacza, brak prawa jazdy kategorii D

Obecnie każdy całkowity albo częściowy ubytek słuchu stanowi przeciwwskazanie zdrowotne do uzyskania prawa jazdy kat. D1 lub D. Oznacza to, że nawet kierowca z niewielkim niedosłuchem traci możliwość uzyskania uprawnień.

Po nowelizacji przepisy będą łagodniejsze. Uzyskanie prawa jazdy kat. D1 i D będzie możliwe, o ile osoba nie ma całkowitej głuchoty ani ubytku słuchu tak poważnego, że uniemożliwia rozumienie mowy z odległości jednego metra. Tu ważna uwaga – także przy korzystaniu z aparatów słuchowych lub implantów. Analogiczne zasady obejmą cofanie uprawnień: kierowca, który w wyniku nagłego zdarzenia straci słuch w takim stopniu, będzie miał zatrzymane prawo jazdy na okres jednego roku.

Ubytek słuchu to nie problem – dlaczego taka zmiana?

Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że nowe przepisy to reakcja na rosnący niedobór kierowców autobusów. Problem dotyczy nie tylko Polski, ale także całej Unii Europejskiej, co sygnalizują międzynarodowe organizacje przewoźników i pracodawców. Ograniczenie restrykcji zdrowotnych ma ułatwić dostęp do zawodu i zmniejszyć deficyt kadrowy.

Zmiany wejdą w życie po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia nowelizacji. Rząd zapowiada, że nowy kodeks ruchu drogowego i ustawa o kierujących zostaną przyjęty do końca 2025 r., a więc łagodniejsze przepisy powinny zacząć obowiązywać już w połowie 2026 r.

Obniżenie granicy wieku dla kat. D

Reforma obejmuje także wiek kierowców autobusów. Obecnie minimalny wiek dla prawa jazdy kat. D i D+E przy kwalifikacji wstępnej przyspieszonej wynosi 21 lat. Nowe przepisy przewidują jego obniżenie:

  • do 18 lat dla osób kierujących autobusami na liniach regularnych o długości do 50 km w Polsce
  • do 18 lat dla prawa jazdy kat. D1 i D1+E wykonywanego w kraju
  • do 20 lat dla prawa jazdy kat. D i D+E wykonywanego w kraju

Takie rozwiązanie ma otworzyć rynek pracy dla młodszych kierowców i szybciej uzupełnić braki kadrowe w komunikacji miejskiej i regionalnej.