6 sierpnia 2025

Prawo jazdy od 17 lat i nowe zasady 50+ – odsunięta rewolucja w kodeksie ruchu

prawo jazdy kontrola drogowa
Zdjęcie: Lubuska Policja

Kierowcy ze zbyt ciężką nogą zapewne się ucieszą, jednak osoby czekające na możliwość jazdy autem już na rok przed osiągnięciem pełnoletności muszą uzbroić się w cierpliwość. Rząd nie przyjął projektu zmian przepisów drogowych. Nowe prawo pojawi się później, niż planowano.

  • Rząd wstrzymał przyjęcie projektu nowelizacji prawa o ruchu drogowym.
  • Rewolucja w przepisach drogowych obejmuje m.in. młodych kierowców i nowe limity prędkości.
  • Zmiany mają wejść w życie etapami – część dopiero po 9 miesiącach od ogłoszenia.

Obecnie trwają prace nad kilkoma projektami ustaw, które mają istotne znaczenie dla kierowców. Do Sejmu trafiła nowelizacja kodeksu karnego oraz wykroczeń. Zakłada ona karę więzienia nie tylko dla uczestników nielegalnych wyścigów, ale także dla tych, którzy znacznie przekraczają prędkość. Parlament miał również zająć się zmianami w ustawie – Prawo o ruchu drogowym. Nowe przepisy miały nie tylko uderzyć w piratów drogowych, ale też wprowadzić okres próbny i obniżyć minimalny wiek dla prawa jazdy kat. B. Rząd nie zaakceptował projektu, więc opóźnił rozpoczęcie rewolucji na drogach. Jednak prace nad nim są kontynuowane.

Rewolucja w przepisach drogowych – zapowiedzi od roku

Liczba planowanych zmian w przepisach okazuje się przytłaczająca. Ich wdrożenie wymaga wielu uzgodnień i czasu. Katalog nowych przepisów wciąż się rozszerza, co dodatkowo opóźnia cały proces. W ostatnich tygodniach Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało m.in. obowiązek jazdy w kasku dla użytkowników rowerów, hulajnóg oraz urządzeń transportu osobistego w wieku do 16 lat.

Jednak Rada Ministrów nie zatwierdziła nowego „kodeksu ruchu” i nie skierowała go do parlamentu. Wymaga jeszcze poprawek, zanim Sejm rozpocznie nad nim obrady.

Rewolucja w przepisach drogowych – co ma się zmienić?

Projekt nowelizacji przepisów drogowych wprowadza szereg zmian mających na celu poprawę bezpieczeństwa i porządku na drogach.

  • obowiązek noszenia kasków ochronnych. Obejmie on osoby poniżej 16. roku życia korzystające z rowerów, hulajnóg elektrycznych i innych urządzeń transportu osobistego. Obowiązek ma dotyczyć także dzieci do 7. roku życia przewożonych w foteliku na rowerze. Za brak kasku, opiekunowi ma grozić mandat od 20 do 100 zł
  • prawo jazdy kat. B będzie można zdobyć już od 17. roku życia za zgodą rodzica, pod warunkiem jazdy z doświadczonym kierowcą; zmiana wiąże się z wprowadzeniem okresu próbnego
  • w okresie próbnym (2 lata dla pełnoletnich, do 3 lat dla niepełnoletnich) obowiązywać będą surowe ograniczenia: całkowity zakaz jazdy po alkoholu (0,0 promila), limity prędkości (50 km/h w obszarze zabudowanym, 20 km/h w strefie zamieszkania, 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych dwujezdniowych, 80 km/h na pozostałych), zakaz przewozu osób za opłatą oraz zakaz przewożenia innych nieletnich bez obecności dorosłego opiekuna
  • prawo jazdy będzie można stracić na 3 miesiące także za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h na drodze jednojezdniowej poza obszarem zabudowanym – dotąd dotyczyło to wyłącznie obszaru zabudowanego. Czasowe zatrzymanie prawa jazdy będzie groziło również za niestosowanie się do sygnalizacji na przejazdach kolejowo-drogowych
  • zniesiona zostanie możliwość redukcji 6 punktów karnych za najcięższe wykroczenia
  • pojazdy elektryczne i wodorowe nadal będą mogły korzystać z buspasów – uprawnienie to zostanie przedłużone do końca 2027 roku
  • dopuszczalna prędkość dla ciągników rolniczych wzrośnie z 30 km/h do 40 km/h
  • w kolumnach wojskowych będzie mogło jechać więcej niż 10 pojazdów; rozszerzona zostanie też definicja pojazdów Sił Zbrojnych RP o maszyny pobrane w ramach świadczeń na rzecz obrony
  • osoby z częściowym lub całkowitym ubytkiem słuchu będą mogły uzyskać prawo jazdy kat. D1 lub D
  • starosta będzie mógł zatrzymać prawo jazdy po przekroczeniu 24 punktów karnych – niezależnie od kontroli drogowej czy odmowy badania psychologicznego
  • zespoły ratownictwa medycznego zostaną dopuszczone do jazdy buspasami, jeśli zostaną one odpowiednio oznaczone przez zarządcę drogi

Zmiana prawa – kiedy?

Projekt ustawy po akceptacji rządu trafi dopiero pod obrady Sejmu i Senatu. Ostateczny kształt przepisów może się jeszcze zmienić, choć nie przewiduje się dużych korekt. Nie wiadomo również, kiedy nowe zasady wejdą w życie. Nawet po publikacji w Dzienniku Ustaw większość przepisów zacznie obowiązywać dopiero po trzech miesiącach. W przypadku prawa jazdy kat. D1 lub D dla osób z ubytkiem słuchu – termin ten wydłużono do pół roku. Natomiast przedłużony okres próbny, wymagający zmian w systemie CEK, ma zacząć obowiązywać po dziewięciu miesiącach. Młodzi kierowcy czekający na prawo jazdy od 17. roku życia będą musieli poczekać jeszcze około roku.