3 sierpnia 2025

Silnik 1.6 TCe/DIG-T: Renault i Nissan w niezłej formie. Opinie, usterki, problemy

1.6 TCe

Wśród wielu innych małych jednostek z turbo akurat jednostka Nissana – zaadaptowana też do wielu modeli Renault – wyróżnia się przede wszystkim raczej niewielką liczbą poważnych problemów. Oto typowe usterki i opinie o silniku 1.6 TCe/DIG-T

Nissan – jak zresztą wielu innych japońskich producentów – nie spieszył się z wprowadzeniem jednostek downsizingowych. Bratnie Renault miało mały motor z turbo (1.2 TCe D4Ft) już od 2007 r., Grupa Volkswagena produkowała takie jednostki masowo od 2005 r. (1.4 TSI), natomiast Nissan pokazał silnik o handlowym oznaczeniu 1.6 DIG-T (MR16 DDT) dopiero w 2010 r. Natomiast to „dopiero” ma też swoje zalety, bo silnik 1.6 DIG-T nie jest może zupełnie bezawaryjny, ale na tle np. wczesnych TSI to wręcz synonim trwałości.

Od 2013 r. silnik MR16DDT zaadaptowało do swoich celów Renault. Jednostkę 1.6 TCe (M5Mt) stosowano m.in. w: Clio IV RS, Mégane IV, Talismanie, Espace V i Kadjarze. No i wydaje się, że to w Renault omawiana jednostka zdobyła większą popularność – nie mogło jednak być inaczej, bo Francuzi mieli (i nadal mają) w Europie znacznie szerszą gamę modelową.

Silnik 1.6 TCe/DIG-T: w prostocie siła

Pod względem techniki silnik 1.6 TCe/DIG-T nie wyróżnia się niczym, co dziś robiłoby wielkie wrażenie. No i dobrze, bo względnie prosta konstrukcja to na pewno plus z punktu widzenia kosztów eksploatacji. Mamy tu więc w pełni aluminiową konstrukcję, turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu na obu wałkach (regulacja bezstopniowa) oraz napęd rozrządu realizowany łańcuchem.

Wśród innych ciekawostek warto wspomnieć np. o tym, że konstruktorzy położyli duży nacisk na zmniejszenie tarcia i oporów wewnętrznych jednostki MR16DDT (M5Mt). Średnica cylindra w silniku MR16DDT (M5Mt) wynosi 79,7, a skok tłoka – 81,1 mm. Stopień sprężania zamyka się w zakresie od 9,5:1 do 10,5:1 w zależności od modelu auta i/lub wersji mocy. Popularne wersje mocy: 150, 163, 190, 200, 205 i 220 KM. 

Silnik 1.6 TCe/DIG-T łączono i ze skrzyniami ręcznymi, i z automatycznymi (CVT lub dwusprzęgłowa EDC w Renault). Drobne różnice konstrukcyjne mogą pojawiać się między jednostkami przystosowanymi do współpracy z różnymi skrzyniami, jednak są one pomijalne.

Ważniejsze jest natomiast to, że akurat w Renault silnik 1.6 TCe bardzo często występuje w połączeniu z przekładnią EDC. To wiadomość średnia o tyle, że nie jest to ani skrzynia wybitnie płynna/szybka, ani tania w eksploatacji. Wersja z suchymi sprzęgłami potrafi generować koszty nawet po niecałych 100 tys. km – wymiana pakietu sprzęgieł wraz z robocizną to (poza ASO) koszt nawet 5-8 tys. zł. 

1.6 TCe/DIG-T: co się psuje? Typowe usterki

Poza tym do sinika 1.6 TCe/DIG-T nie ma wielu zastrzeżeń jeśli chodzi o eksploatacyjny punkt widzenia. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest względnie szybko, a przebieg krzywej momentu – przyjemnie płaski.

Plus też za niezła kulturę pracy, przyzwoite osiągi i całkowicie akceptowalne spalanie. W modelach segmentu C należy średnio liczyć jakieś 7,5-9 l/100 km, co jak na mały silnik benzynowy z turbo nie jest na pewno złym wynikiem.

Typowe usterki? Głównie dotyczą osprzętu (np. sonda lambda, cewki zapłonowe, przepustnica, dość powszechne są problemy z odmą – niskie temperatury powietrza), ale zdarzają się i poważniejsze. Niektórzy donoszą o hałasujących łańcuchach rozrządu, i to nawet przy względnie niskich przebiegach. Gwoli sprawiedliwości trzeba jednak podkreślić, że jeśli coś się dzieje z rozrządem, to przeważnie dopiero powyżej 150-180 tys. Km. Znane są przypadki nieco za wysokiego spalania oleju, o problemach ze skrzyniami EDC w Renault już wspomnieliśmy.

Ogólnie jednostka 1.6 TCe/DIG-T wypada jednak dość przyzwoicie, zwłaszcza na tle wielu współczesnych sobie rywali. Od 2018 r. Jednostka MR16DDT/M5Mt zaczęła być sukcesywnie wycofywana z oferty – miejsce słabszych odmian zajął silnik 1.3, mocniejszych – 1.8 TCe.

Wybrane modele z silnikiem M5Mt/MR16DDT

Poniżej lista popularnych modeli z silnikiem 1.6 TCe/DIG-T. Silnik oferowano od 2010 r. (Juke), ale po 2018 r. zaczął znikać z oferty w Europie przez normy emisji spalin.

Nissan:

  • Juke I
  • Qashqai II
  • Pulsar
  • X-Trail III

Renault:

  • Clio IV RS
  • Mégane IV
  • Talisman
  • Espace V
  • Kadjar I